Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36

Discussie: strak

  1. #1

    Standaard strak

    Nu vrij lang (paar jaar) met metronoom geoefend
    ben nu wat gitaarmuziek aan het opnemen en guess what? Ik zweef nog steeds als een loopse teef
    weet iemand nog wat oefeningen die werken ?

    bv dank

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Met een metronoom opnemen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Je hebt twee soorten time, absoluut en relatief. Die eerste, de metronoom of drummer, is niet zo interessant, die geven simpel aan waar de tel zit.
    Die andere is wel belangrijk, je timing tussen de tellen, of maat, in.
    Over welke timing spreken we hier?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    vermoed dat ik de timing tussen de tellen bedoel
    zit voor en na de tel maar niet constant
    kan simpel akkoorden reeksje niet strak inspelen bv 8sten
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 24 december 2016 om 23:31

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Ok. Maar als je met je rechterhand de hele tel op de downstroke houd en de halve op de upstrokes, vind je dat al lastig?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6

    Standaard

    Dat simpele akkoordenreeksje, op hoeveel % van je kunnen zit dat? 50% 89% 110% (voor jezelf om te beantwoorden)

    Als het te dicht tegen de rand van je kunnen aanzit (of eroverheen) gaat timing vrijwel altijd mis. Dan precies wat Pepe aangeeft, back to basics. En dan langzaam. Dat is normaal ongeveer twee keer zo langzaam, dan je denkt dat langzaam is. Of vaak zelfs nog langzamer... En dan niet kwarten (1 2 3 4 ) hardop tellen, maar de kleinste eenheid waarin je moet spelen. Dus bij 16e noten E ne me te Twee e me te etc.

    Als het inderdaad simpel voor je is, begin met de drumtrack. Desnoods een dummy track, waarin de kleinste eenheid die je speelt op hihat meeloopt. Zeg 16e of 16e triolen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Ik zag een tijdje geleden een oude live opname van Chet Baker. De zuivere precisie van zijn rechterhand, alsof het machinaal aangestuurd wordt. Dat probeer ik nu over te zetten op gitaar, totaal andere benadering, simpele dingen maar soms is het net alsof je weer opnieuw moet leren lopen.
    Nou hoef ik geen gitaar te spelen zoals Chet Baker trompet speelt en over een paar maanden ben ik Chet weer vergeten maar de hoop is er dat het allemaal optelt. En zo niet, ben je toch lekker bezig geweest.

    Dat langzaam beginnen is altijd een goed idee, opwarmen zonder gelijk je default fouten vrij baan te geven. Die fouten, daar maak ik me geen zorgen over, daar hoef ik me niet voor warm te draaien.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 25 december 2016 om 12:23
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Je hebt twee soorten time, absoluut en relatief. Die eerste, de metronoom of drummer, is niet zo interessant, die geven simpel aan waar de tel zit.
    Die andere is wel belangrijk, je timing tussen de tellen, of maat, in.
    Over welke timing spreken we hier?
    Niet mee eens. Alle timing is belangrijk. In de maat spelen met een onstrakke drummer is nog ste3ds ruk. De timing tussen de tel oefen je ook gewoon met de metronoom maar dan op 16en of 32en.

    My 2 Christmas cent cookies

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Natuurlijk, een zwevende drummer is hinderlijk. Maar dat is niet iets waar je invloed op hebt.
    Op dat moment is de tel van drummer absoluut of ga je eigenwijs je eigen telling aanhouden zodat de zaak ontspoort?
    Samen muziek maken is toch min of meer rekening met elkaar houden.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Tijd voor een andere drummer dan

    Maar het ging me meer over je onderscheid in twee soorten strakheid die ik iets helemaal volg.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top