Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 39
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Om eerlijk te zijn verwacht ik ook geen cossover op 50%. Op vol vermogen kan dat een beetje kil klinken maar onder normale omstandigheden moet dat goed gaan.
    Bedankt voor je antwoord. Deze waarden zijn normaal in jouw optiek?

    Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn? Rimpel op de voedingsspanning waardoor je een soort van modulatie krijgt?
    Ik heb een scoop, en probes waarmee krap-aan 500V kan meten (philips PM9350/02)
    De amp is trouwens weer even dicht nu want ik heb morgen repetitie en zondag een gig.

    (ik begin me wel af te vragen of er ueberhaupt iets mis is; de amp klinkt verder prima en zeker op standje 2 en hoger hoor je de vervorming niet. Je koopt een Marshall natuurlijk ook niet voor het sprankelende clean )
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Ligt er aan waar de vervorming ontstaat en hoe hevig die is. Heb je toch echt even een generator en scoop bij nodig. Als je het kan horen is het ook zichtbaar. Waarschijnlijk komt het uit de preamp en ontstaat het door overspraak. Iets van signaal om de potmeter heen wat dan in tegenfase vervorming veroorzaakt. Dit zijn ook geen ampjes om zacht te staan, zacht is voor sissy's.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Een 390K weerstand tussen C103 en D104

    Dus C103 los solderen of knippen, en dan de weerstand op het pootje, en dan naar D104 toe.
    Thx,....Maar...dan doet die 390k toch helemaal niks? De + van C103 is losgeknipt van de anode van V101B en daarmee hangt dat hele diodecircuitje aan 1 kant "los".
    Dat dat anders klinkt geloof ik graag, maar of je er nu 390k aan parallel zet of niet; dat maakt niet uit...Of mis ik iets?
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Nou ja, als je het diode netwerkje (D101 - D104) 'los haalt' door C103 te verwijderen, zal V102A aanmerkelijk
    harder worden aangestuurd... De bedoeling van die 390K is volgens mij dit te compenseren.
    Dus waar voorheen de + van C103 zat, zit nu een 390k naar de kathode van D104, oftewel naar aarde...

    Beetje een long shot hoor, maar misschien is je cross-over 'probleem' wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp, en hoor je gewoon de diodes die ook bij weinig gain al beginnen te clippen?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht
    Nou ja, als je het diode netwerkje (D101 - D104) 'los haalt' door C103 te verwijderen, zal V102A aanmerkelijk
    harder worden aangestuurd... De bedoeling van die 390K is volgens mij dit te compenseren.
    Dus waar voorheen de + van C103 zat, zit nu een 390k naar de kathode van D104, oftewel naar aarde...

    Beetje een long shot hoor, maar misschien is je cross-over 'probleem' wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp, en hoor je gewoon de diodes die ook bij weinig gain al beginnen te clippen?
    Dat is 't m juist; die 390k gaat (volgens de foto) juist niet naar de plek waar de + van C103 zat; maar naar de nu zwevende + van C103. Als hij idd. naar de plek op de print zou gaan waar de + van C103 zat; had ik het gesnapt....
    Dat boost kanaal gebruik ik nu niet; ik zet het cleane kanaal op een lichte crunch en gebruikt een TS voor solo's. Op termijn wil ik dat boost kanaal wel modden tot een soort tweede clean/crunch kanaal.

    Je tweede suggestie over die cross-over vervorming is interessant; maar is denk ik hier niet van toepassing. Die vervorming hoor ik ook op het clean kanaal (V102); en dat is met een relais "hard gescheiden" van het boost kanaal (V101).
    Ik heb alle preamp-buisjes al eens gewisseld voor een "goede"; zonder effect.
    Toch zou het heel goed kunnen dat dat "randje vervorming" gewoon "by design" is. Zoals je kunt lezen zijn de eindbuizen goed ingesteld.
    Zoals Frans/Cluseau al zei zou het storing kunnen zijn die ergens wordt opgepikt; of misschien zooi op de HV voeding. Dan moet ik met een scoop door de amp en dat bewaar ik even voor later

    Thx. voor je reactie btw!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Die C103 zit nog in het circuit, de weerstand zit op de - aangesloten. Achter op de printplaat loopt een baan naar D101. Dus de knip die je ziet op de foto is gemaakt tussen C103 en D101.

    ik heb lang gegoogled naar deze mod, en uiteindelijk wat foto's gevonden, voordat ik dit heb gedaan. En later is door een amp tech de mod netjes uitgevoerd, met een aan/uit schakelaar. Idee is dat met 390k het volume niet enorm omhoog gaat op het boostkanaal.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Die C103 zit nog in het circuit, de weerstand zit op de - aangesloten. Achter op de printplaat loopt een baan naar D101. Dus de knip die je ziet op de foto is gemaakt tussen C103 en D101.
    OK, dus die 390k zit tussen de - van C103 en de anode van D103. En de verbinding die tussen de - van C103 en de dioden zat is verwijderd. Dus die dioden doen helemaal niet meer mee.

    Hoe klinkt dat? Als die 390k groter wordt, dan is de gain ook hoger neem ik aan.
    En klinkt het cleankanaal nog steeds hetzelfde?
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Die 390k zit tussen C103 en C110. Met een lagere weerstand neemt het volume toe, niet de gain, meen ik. Ik heb nooit zonder de 390k weerstand gespeeld op de versterker, ik weet niet wat het effect is.

    Hier mee info, iets andere aanpak, variabele weerstand ertussen.

    http://www.thegearpage.net/board/sho...=931185&page=4

    Het klinkt dus heel donker, tegen dof aan. Met EQ kan je dit wat compenseren. Oversturen op het boost kanaal kan nog wel met een grote boost van een volume pedaal, of gain samen met volume helemaal opendraaien. Daaronder blijft het boostkanaal clean achtig. Klinkt totaal anders dan het normale kanaal. De mod heeft geen effect op het normale kanaal, zover ik weet. Advies is om de mod met een schakelaar uit te voeren: origineel circuit / gemodificeerd, als er toch een negatief effect zou zijn op het normale kanaal, dan zet je de schakelaar op origineel.

    Het is dus niet zo dat de amp opeens fantastisch wordt met de mod, maar die vieze distortion ben je kwijt. Het zou kunnen dat het boost kanaal ongemod met alleen een klein beetje gain, dus weinig diode vervorming, beter klinkt dan gemod. Omdat de mod vrij simpel is, is het een leuke extra, een derde klankkleur.
    Laatst gewijzigd door raabje; 3 januari 2017 om 14:06

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Dat is 't m juist; die 390k gaat (volgens de foto) juist niet naar de plek waar de + van C103 zat; maar naar de nu zwevende + van C103.
    tja, en zoals je zelf al aangaf heeft dat geen zin, je zet dan feitelijk een weerstand in serie met C103, gaat dus niks doen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Die C103 zit nog in het circuit, de weerstand zit op de - aangesloten. Achter op de printplaat loopt een baan naar D101. Dus de knip die je ziet op de foto is gemaakt tussen C103 en D101.
    En dat is precies hetzelfde..., met een weerstand tussen C103 en D101 blijft de clipping stage (nagenoeg) onveranderd.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    OK, dus die 390k zit tussen de - van C103 en de anode van D103. En de verbinding die tussen de - van C103 en de dioden zat is verwijderd. Dus die dioden doen helemaal niet meer mee.
    Kijk is naar het schema, de anode van D103 is dezelfde 'insert' als de kathode van D104, zoals ik al aangaf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Met een lagere weerstand neemt het volume toe, niet de gain, meen ik.
    Dat kan natuurlijk niet, hoe lager de waarde van de weerstand, hoe meer signaal er naar de aarde loopt..

    In a nutshell;

    'Lift' de pluszijde van C103, en vanaf de PCB laat je hiervandaan 390K (ergens) naar de aarde
    lopen, desgewenst met een SPDT terug naar de zwevende (+) pool van C103, dat is echt de hele 'mod'

    Succes!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    @Dutch: thx. Ik kon die foto's ook al niet plaatsen.....

    Meer nieuws: Het "cross-over-vervorming-lek" is boven.
    Ik sloot vanmiddag de JTM30 aan op een externe cab en het geluid was brandschoon (op het clean kanaal)!
    Wat blijkt? 1 van de twee 10" Eminence Legend speakers heeft een miniem mechanisch bijgeluidje. Vanavond die speaker eens demonteren en kijken of er iets zichtbaar is. Wordt vervolgd.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top