Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 39
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Vandaag een setje nieuwere 5881 geplaatst. Het bijgeluid is wel minder, maar er is toch bij heel zacht spelen nog een randje hoorbaar....
    Hebben de amptechs hier nog tips?

    Meten ipv zomaar iets vervangen .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Meten ipv zomaar iets vervangen .
    Ha, je hebt helemaal gelijk natuurlijk!
    Maar als E-opgeleide in de schrale jaren 80 is mijn kennis van buizentechniek beperkt. Ik snap hoe biassen werkt en dat je uit de buiskarakteristieken een "mooi" instelpunt kunt bepalen, maar daar houd het dan ook mee op.

    En "zomaar iets vervangen" valt wel mee hoor; ik heb de 1 jaar oude "known good" 5881's uit mijn Champ25 getrokken en ter test in de JTM30 gezet.
    Het enige dat me opvalt is dat op fluistervolume de Champ25 volledig clean is, en de JTM30 een klein randje heeft; ook als ik in de effectsloop input inprik. Bij de master voorbij 1 hoor je er overigens niets meer van.

    Wat stel je voor te meten? Ik kan met m'n signaalgenerator een sinus op de effectsloop input aanbieden en op de XLR (emulated output) meten met m'n scope maar dan weet ik nog niet waar dat randje vandaan komt...?
    Zijn er usual suspects of is dit misschien normaal voor deze amp, gezien het feit dat het "randje" bij de 20 jaar oude 5881's prominenter is dan bij de 1 jaar oude 5881's (Beide Sovteks).
    Kan de PI dit veroorzaken? Ik heb nog geen 12AX7's gewisseld.

    Alvast dank voor het lezen en fijne feestdagen!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Heb je de pre amp buizen onderling verwisseld, dus v1 in v3, en andere combinaties?

    En de spring reverb, zorgt die niet voor storing? Even los trekken, kijken of het randje op laag volume verdwijnt?

    De EQ zit na send return in het signaalpad, staat EQ normaal ingesteld? En als je send return met een patch kabel verbindt?

    Beetje ver gezocht misschien....

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Het enige dat me opvalt is dat op fluistervolume de Champ25 volledig clean is, en de JTM30 een klein randje heeft
    Dan moet het ook meetbaar zijn, kijk maar naar je uitgangssignaal wat er mis is. Volg dan het signaal terug tot aan de effectsloop.

    Als je nou geen afwijking in je uitgangssignaal kan waarnemen heeft het dus ook geen zin om terug te tracen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Wat stel je voor te meten?
    Begin maar met het bias vermogen, procedure staat hier
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht


    Begin maar met het bias vermogen, procedure staat hier
    Frans, bedankt! Dat is helder. Hopelijk kom ik er in de kerstvakantie aan toe.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    kleine update: ik heb het opgenomen vermogen van de JTM30 even gemeten met standby uit en aan (dus wel en geen HV). Dan kom ik op resp. 59,4 en 29,6W. Dus wordt er tgv. HV nog geen 30W verstookt in de hele amp. Zelfs al gaat dat volledig 50-50 in de beide eindbuizen zitten als ruststroom-vermogen dan is dat <15W per buis. En dat is 50% van de specs.
    Niet-wetenschappelijke conclusie (....) ze staan iig. niet te "heet" ingesteld.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Lijkt mij toch minder bewerkelijk om de meting uit de link uit te voeren of ben ik nou gek. Nauwkeuriger is jouw methode zeker niet. Er gaat ook veel vermogen onderweg verloren dus het is aanzienlijk minder dan 15W per buis. Zou wel een verklaring voor je klacht kunnen zijn.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Lijkt mij toch minder bewerkelijk om de meting uit de link uit te voeren of ben ik nou gek. Nauwkeuriger is jouw methode zeker niet. Er gaat ook veel vermogen onderweg verloren dus het is aanzienlijk minder dan 15W per buis. Zou wel een verklaring voor je klacht kunnen zijn.
    Klopt; dit was vanmiddag even een snelle check. Metingen volgens jouw "7 stappen-plan" staat voor deze week op de planning; ik post de resultaten hier. Dat er minder dan 15W per buis wordt gedissipeerd had ik idd. ook al bedacht (de preamp buisjes dissiperen nog wat en de magnetiseringsverliezen zullen ook wel toenemen als HV aan staat). Ik ben benieuwd waar de echte metingen op uit komen
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Zo, vanochtend de amp open gehad en gemeten (met de originele buizen):

    R tussen CT en A1, resp A2: 76,5 en 77,5 Ohm
    V a-k: 423 V
    V tussen CT en A1, resp A2: 2,51 en 2,81 V


    Daaruit volgt:
    anodestroom resp. 32,8 en 36,3 mA
    biasvermogen resp. 13,9 en 15,4 W


    Dat is net 50% van het max. vermogen van de 5881WGC.
    Nog even de biasspanning gechecked (Zener-string): -40,4V
    De screengridweerstanden en andere weerstanden rondom de eindbuizen zijn goed.
    De amp. ziet er als nieuw uit en is, voor zover ik kan zien, ongemod.

    De vraag is: is dit bias-instelpunt zodanig "koud" dat het die cross-over-achtige vervorming op laag vermogen kan veroorzaken?

    AANVULLING: nieuwere set 5881 erin gezet:

    R tussen CT en A1, resp A2: 76.9 en 78.2 Ohm
    V a-k: 420 V
    V tussen CT en A1, resp A2: 3.18 en 3.14 V


    Daaruit volgt:
    anodestroom resp. 41.4 en 40.2 mA
    biasvermogen resp. 17.4 en 16.9 W


    Deze buizen staan dus wat "heter" maar de vervorming op laag vermogen is ook hier op ongeveer hetzelfde nivo hoorbaar (ik dacht dat deze set buizen minder vervorming liet horen dan de originele, oude set, maar daar moet ik op terugkomen. In beide gevallen is de cross-over-achtige vervorming van vergelijkbaar nivo).
    Laatst gewijzigd door fastfolkert; 2 januari 2017 om 14:14 Reden: luisterervaring aangepast
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Om eerlijk te zijn verwacht ik ook geen cossover op 50%. Op vol vermogen kan dat een beetje kil klinken maar onder normale omstandigheden moet dat goed gaan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top