Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39
  1. #31

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    @Dutch: thx. Ik kon die foto's ook al niet plaatsen.....

    Meer nieuws: Het "cross-over-vervorming-lek" is boven.
    Ik sloot vanmiddag de JTM30 aan op een externe cab en het geluid was brandschoon (op het clean kanaal)!
    Wat blijkt? 1 van de twee 10" Eminence Legend speakers heeft een miniem mechanisch bijgeluidje. Vanavond die speaker eens demonteren en kijken of er iets zichtbaar is. Wordt vervolgd.
    Ik overwoog de suggestie al te posten: een aanlopende spreekspoel. Dat klinkt ook net als cross-over. Ik wachtte nog even af tot je het signaal met een scoop zou bekijken en daar geen cross-over zou zien
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    @Dutch: thx. Ik kon die foto's ook al niet plaatsen.....

    Meer nieuws: Het "cross-over-vervorming-lek" is boven.
    Ik sloot vanmiddag de JTM30 aan op een externe cab en het geluid was brandschoon (op het clean kanaal)!
    Wat blijkt? 1 van de twee 10" Eminence Legend speakers heeft een miniem mechanisch bijgeluidje. Vanavond die speaker eens demonteren en kijken of er iets zichtbaar is. Wordt vervolgd.
    Meesterlijk!, soms kun je zoeken tot je een ons weegt, terwijl de oplossing......

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Haha, bedankt allemaal voor de support.

    Ik heb de speaker er los naast liggen nu en het opvallende is dat het "bijgeluid" optreedt als de muziek superzacht staat. Net of de speaker moeite heeft om uit de "0-positie" te komen. Bij luider spelen neemt het bijgeluid niet toe maar verdrinkt uiteindelijk in de muziek. De andere speaker klinkt probleemloos op laag volume.
    Er is niks te zien aan de speaker en voorzichtig bekloppen van de magneet leverde niets op. Deze Legend 50-serie is nog te koop dus ik haal er eentje bij want ik weet van mezelf dat ik me aan dat bijgeluidje ga ergeren. Ook al hoor je het niet op hoger volume; ik WEET dat het er is...
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Druk de conus maar eens rondom gelijkmatig in, dan hoor je waarschijnlijk wat geschraap. Mogelijk is de conus in de loop der jaren scheefgezakt (speaker 180˚ gedraaid monteren kan het probleem in de praktijk oplossen) of is de spreekspoel opgezwollen (speaker opgeblazen, maar dan is het vreemd dat maar 1 speaker dat heeft).
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Druk de conus maar eens rondom gelijkmatig in, dan hoor je waarschijnlijk wat geschraap. Mogelijk is de conus in de loop der jaren scheefgezakt (speaker 180˚ gedraaid monteren kan het probleem in de praktijk oplossen) of is de spreekspoel opgezwollen (speaker opgeblazen, maar dan is het vreemd dat maar 1 speaker dat heeft).
    De conus van de Eminence is nauwelijks in te drukken maar als je met je vingers op de conus "trommelt" hoor je duidelijk het bijgeluid. Ook als je op de magneet achterop een bescheiden tik geeft hoor je in de conus dat bijgeluid. Grappig nog te vermelden dat als je de speaker kortsluit; het geluid weg is als je op de conus trommelt (tegen-EMK?).
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Idd als je de spreekspoel kortsluit beweegt hij moeilijker. Dat je dit met je vingers kan waarnemen klinkt sterk maar zeg nooit nooit.

    Een zwangere spreekspoel is een beetje onwaarschijnlijk omdat de speakers het vermogen van de amp moeten aankunnen. Zo is de boel op elkaar afgestemt en anders zou marshall de een na de andere jtm30 retour krijgen. En ook wat plant zegt, twee gelijke speakers zullen allebei beschadigen volgens de logica.

    Een andere mogelijkheid is dat je magneet los zit of niet goed gecentreerd. Het gebeurt wel eens als een cab een smak maakt dat de magneet niet meer exact in het midden zit omdat de speaker kooi is vervormd door een neerwaartse beweging. De magneet is zwaar en geeft echt een ruk aan de kooi. De ruimte voor de spreekspoel is heel gevoelig.

    Waar ik het niet mee eens ben is de overeenkomst tussen een aanlopende spreekspoel en crossover vervorming. Misschien vereist het wat training maar het verschil is goed te horen hoor, een aanlopende spreekspoel klinkt een beetje als zanderig, zoals zand op een parketvloer.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    [...]Waar ik het niet mee eens ben is de overeenkomst tussen een aanlopende spreekspoel en crossover vervorming. Misschien vereist het wat training maar het verschil is goed te horen hoor, een aanlopende spreekspoel klinkt een beetje als zanderig, zoals zand op een parketvloer.
    Bedankt voor je reactie. Die term cross-over vervorming was mijn interpretatie van het geluid. Nu ik de speaker los op m'n werkbank heb en er zowel gitaar als muziek op loslaat (met een hifi-amp) valt duidelijk het "krasserige" bijgeluid op; vooral bij heel zacht volume. De magneet zit overigens muurvast en ook de kooi en conus zien er optisch prima uit.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Update: Gisteravond gerepeteerd met de JTM30 (met nieuwe Eminence Legend). 2x 1,5 uur lang op behoorlijk volume en de amp gaf geen krimp! Prima geluid en prikt lekker door de mix. Ik gebruik eigenlijk alleen het clean kanaal op standje 3 uur. (lichte crunch). Volume op de gitaar terugdraaien gaat naar clean. Voor soloboost heb ik een TS. I'm a happy camper!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top