Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Mijn eerste poging om zelf te masteren

    Hey, daar ben ik weer.

    Ik heb een poging gedaan tot het masteren van een van mijn eigen nummers.

    Origineel

    Demo master

    Ik vraag me af wat jullie ervan vinden. Is het er op vooruit gegaan? Is er kwalitatief niet veel veranderd, of is het compleet ruk geworden? Dan doel ik op het verschil tussen het origineel en de demo master.

    Ik weet dat ik nooit in de buurt ga komen van een prof. Dat is mijn doel ook niet. Ik hoop alleen de kwaliteit van mijn tracks iets te verbeteren. Ik doe het voor mezelf, voor niemand anders. Ik wou gewoon eens proberen om te kijken of ik in staat ben iets op deze manier op te poetsen.

    Alle feedback is welkom!!!

  2. #2

    Standaard

    De links linken verkeerdom: gemasterd leidt naar de niet-gemasterde versie en andersom

    Neem het volgende met een flinke korrel zout: Op deze computerluidsprekers (goedkoop setje van Creative) klinkt de gemasterde versie wel erg gepushed als je hem naast het origineel hoort. Met name in het hoog. Kan het zijn dat je moe was toen je deze mastering-versie uploadde? Overigens vind ik het niet slecht klinken hoor, integendeel. Hoogstens een beetje vermoeiend aan de oren maar voor 1 liedje is dat niet erg.

    Ik heb nog nooit iets gemastered (of laten masteren) maar dat lijkt mij nou typisch iets om uit te besteden. In mijn beleving is masteren een proces waarbij een paar frisse en onbevooroordeelde oren kritisch naar een opname luistert en globale aanpassingen doet om het geheel zo goed mogelijk te laten klinken op zo veel mogelijk afspeelapparatuur. Als componist/mixer/producer heb je lang dicht met je neus op je opname gezeten en ben je dus per definitie niet onbevooroordeeld.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    24 oktober 2016
    Berichten
    641

    Standaard

    Een tijdje laten liggen en afstand nemen helpt. Ik master ook het liefst zelf.

    Milko sluiten.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Milko Bekijk bericht
    Een tijdje laten liggen en afstand nemen helpt. Ik master ook het liefst zelf.

    Milko sluiten.

    Precies wat ik ook doe, en dan ook eens een plaatje draaien ter referentie.

    Ik moet zeggen dat ik de originele versie mooier vind, bij de gemasterde track vind ik de s klanken vervelend klinken.
    Verder vind ik het verschil klein, dus misschien is je mix al zo luid dat de mastering niet veel meer toevoegt..
    Zit er soms al een limiter op de stereo bus?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB Bekijk bericht
    De links linken verkeerdom: gemasterd leidt naar de niet-gemasterde versie en andersom

    Neem het volgende met een flinke korrel zout: Op deze computerluidsprekers (goedkoop setje van Creative) klinkt de gemasterde versie wel erg gepushed als je hem naast het origineel hoort. Met name in het hoog. Kan het zijn dat je moe was toen je deze mastering-versie uploadde? Overigens vind ik het niet slecht klinken hoor, integendeel. Hoogstens een beetje vermoeiend aan de oren maar voor 1 liedje is dat niet erg.

    Ik heb nog nooit iets gemastered (of laten masteren) maar dat lijkt mij nou typisch iets om uit te besteden. In mijn beleving is masteren een proces waarbij een paar frisse en onbevooroordeelde oren kritisch naar een opname luistert en globale aanpassingen doet om het geheel zo goed mogelijk te laten klinken op zo veel mogelijk afspeelapparatuur. Als componist/mixer/producer heb je lang dicht met je neus op je opname gezeten en ben je dus per definitie niet onbevooroordeeld.
    Bedankt voor je reactie. Nu ik hem 2 dagen later ook weer wat vaker luister merk ik wel dat het wat vermoeiender is om te luisteren met de hogere frequencties... Misschien dat ik het gewoon bij de originele mixes laat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Precies wat ik ook doe, en dan ook eens een plaatje draaien ter referentie.

    Ik moet zeggen dat ik de originele versie mooier vind, bij de gemasterde track vind ik de s klanken vervelend klinken.
    Verder vind ik het verschil klein, dus misschien is je mix al zo luid dat de mastering niet veel meer toevoegt..
    Zit er soms al een limiter op de stereo bus?
    Bedankt. Wat je zegt klopt ook. Qua volume zal er niet veel verschil zijn inderdaad, aangezien ik de mixes voor de master al in Audacity heb ge(soft)limit en versterkt tot -0.5 dB.

  6. #6

    Standaard

    Masteren kan je ook gematigd doen. Ik zag 1 of ander interview met de vent die joe satriani's nieuwe plaat had gemastered. Hij had het over een " laagje" gemastered".

    Wat je dan praktisch doet is dat je enerzijds je track maakt zoals je em zou masteren. Limiter, compressor noem maar op. En vervolgens mix je dit met de gemixde track.

    Deze tip heeft mij enorm geholpen, omdat ik vaak te ver ging. Daarnaast is ff afstand nemen ook een dikke tip.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top