Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Banned
    Geregistreerd
    24 oktober 2016
    Berichten
    641

    Standaard

    Open akkoorden klinken prima. Het ultieme open akoord heb je als je gewoon de snaren aanslaat zonder iets te pakken. Is dat niet een EM7/11?

    Milko sluiten.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Een 11 akkoord veronderstelt ook een 9. Als er geen 9 inzit, is Bm7/11 correct.
    Niet echt hoor. De 11 impliceert een 9 en een 7, maar er wordt (vooral op de gitaar) best vaak wat weggelaten. Je weet dat je op een gitaar een 11 akkoord meestal vingertechnisch niet kunt pakken neem ik aan. Dus laat men vaak de 5 weg, of de tonica, of de 7, of de 9 etc

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Echt wel , hoor. Ik weet ook wel dat je de 7 noten van een 13 akkoord niet op een gitaar kan spelen.

    Een 13 akkoord ( bvb ) veronderstelt dat de 7, 9 ,11 én 13 er in zitten. Als dat niet het geval is, moet je het ander noteren, bvb A7b13 , een A7 én een b13, maar geen 9 en 11. Stel dat er een 9 inzit maar geen 11, dan noteer je A7 9 b13.

    Verder van weinig belang : het gaat over de notatie. En daar hou je je het beste aan de conventies.

    Zie verder :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Chord_...xtended_chords
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 6 januari 2017 om 15:28

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Wiki is geen autoriteit per se. Er zijn diverse meningen over wat die conventies zijn. Overigens zegt diezelfde Wiki dat bjj een 13 akkoord de 5 en de 9 vaak weggelaten, zonder over een naamswijziging te spreken. Enzo.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Wiki is geen autoriteit per se. Er zijn diverse meningen over wat die conventies zijn. Overigens zegt diezelfde Wiki dat bjj een 13 akkoord de 5 en de 9 vaak weggelaten, zonder over een naamswijziging te spreken. Enzo.
    Ik ken mijn akkoorden al van voor WIKI en het internet bestond, misschien is er intussen ea veranderd ??

    Ben echt wel benieuwd naar die andere conventies.( En WIKI is de enige autoriteit waarvan ik een link kan posten ). Ken jij er andere ?

  6. #16

    Standaard

    Weglaten van tonen is een praktische kwestie. Dat doet niets aan de naamgeving af. Door de volledige naam te gebruiken in een partij weet de gitarist wat hij wel en niet kan doen. Al die toevoegingen worden vaak al door iemand gespeeld. Binnen jazz en bigband context is het meestal verder aan de muzikant hoe hij het invult, en of deelakkoorden of zelfs complete substituties worden gespeeld. De volledige naam is dan wel essentieel. Als er ergens een verlaagde of verhoogde kwint zit wil je dat wel weten, net als verlaagde of verhoogde 9 en 11.

    Buiten de jazz kom je die voicings hoe dan ook niet zo snel tegen. En bij klassieke muziek zal over het algemeen heel netjes precies worden voorgeschreven wat je moet spelen. Inclusief de voicing. Moet je natuurlijk wel kunnen lezen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Ik ken mijn akkoorden al van voor WIKI en het internet bestond, misschien is er intussen ea veranderd ??

    Ben echt wel benieuwd naar die andere conventies.( En WIKI is de enige autoriteit waarvan ik een link kan posten ). Ken jij er andere ?
    Zoals in al zei.... Wiki spreekt zelf over het weglaten van noten.

    Dus.

    Jij bent verder ook geen autoriteit. Er zijn verschillende scholen in akkoordennotatieland. Sommigen schrijven maj7, anderen weer driehoekje7. Sommigen schrijven een bepaalde keuze voor een alt akkoord helemaal uit, anderen niet. Sommigen schrijven dim7, anderen alleen dim, anderen gebruiken een cirkeltje. Sommigen gebruiken een slash, anderen add. Sommigen schrijven als bijvoorbeeld de terts wordt weggelaten 5 als t een power chord is, of omit third. Sommigen, in mij ervaring velen maar ik ben ook geen autoriteit, vinden t logisch dat je op n gitaar maar zelfs in t algemeen, soms noten weglaat. Bijv de 5, en de 11, of de 9 of zelfs de 1 bij een 13 akkoord. Wordt onderwezen op conservatoria. Anderen vinden at je dit expliciet moet aangeven, bijv in de vorm die jij gebrik

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Zoals in al zei.... Wiki spreekt zelf over het weglaten van noten.

    Dus.

    Jij bent verder ook geen autoriteit. Er zijn verschillende scholen in akkoordennotatieland. Sommigen schrijven maj7, anderen weer driehoekje7. Sommigen schrijven een bepaalde keuze voor een alt akkoord helemaal uit, anderen niet. Sommigen schrijven dim7, anderen alleen dim, anderen gebruiken een cirkeltje. Sommigen gebruiken een slash, anderen add. Sommigen schrijven als bijvoorbeeld de terts wordt weggelaten 5 als t een power chord is, of omit third. Sommigen, in mij ervaring velen maar ik ben ook geen autoriteit, vinden t logisch dat je op n gitaar maar zelfs in t algemeen, soms noten weglaat. Bijv de 5, en de 11, of de 9 of zelfs de 1 bij een 13 akkoord. Wordt onderwezen op conservatoria. Anderen vinden at je dit expliciet moet aangeven, bijv in de vorm die jij gebrik
    Wie zegt dat ik geen autoriteit ben ??? Als je de regels kent ben je een autoriteit, er is immers niks moeilijk aan. Als je ze niet kent dan ben je zoals je zelf aangeeft : géén autoriteit.

    BTW slash akkoorden zijn andere beestjes. Onvolledige akkoorden spelen heeft niets te maken met de notatie ervan. Zie ook wat Harald schreef.

    Als je nu absoluut wil blijven geloven dat er 'andere conventies' zijn dean hetgeen die domoren van WIKI schrijven, of wat er wordt onderwezen in conservatoria, dan doe je maar.... anders lees toch maar eens wat WIKI er over schrijft : beter ga je niet vinden.En zoals ik al zei : moeilijk is het niet.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Je zou een carriere als komiek moeten overwegen. Met je cirkelredenatie in alinea 1, je onvermogen om een willekeurig voorbeeld te zien als een willekeurig voorbeeld in alinea 2, en je niet willen accepteren dat Wiki nota bene zelf je tegenspreekt en je onzin over conservatoria (hier, zomaar een link van de eerste zoveel relevante hits over t weglaten van noten zoals onderwezen op een conservatorium https://books.google.nl/books?id=TS3...20note&f=false) in alinea 3.

    Ik geloof dat in verder discussieren ik geen zin heb. Ik geloof dat verder discussieren geen zin heeft.

    Doei.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ja doei. Misschien heb ik wel talent als komiek. Waar jij talent voor hebt ga ik hier niet verder op in, maar veel zal het niet zijn....

    Weglaten van noten werd zowel door Harald als mezelf duidelijk beschreven.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top