Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 23 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 222

Discussie: Black Tuesday

  1. #21

    Standaard

    Als je specifiek die kleur zoekt, heb je volgens mij gewoon het verkeerde staal... Voor dat grijze en grouwe heb (denk ik) gewoon de koolstof nodig. Als je een redelijk standaard koolstofgehalte RVS hebt, roest het gewoon mooi oranje/bruin, via misschien wat blauwe/paarse/groene kleuren. Je kunt wel alle van die kleuren minder of meer benadrukken met bepaalde chemische/temperatuur behandelingen, maar verder dan dat kom je denk ik niet met alleen chemicalien/temperatuur. Dat grijze en grouwe zit er gewoon niet in zonder genoeg koolstof. (Echte roest gaat trouwens wel heel makkelijk em lokaal met een beetje waterstofperoxide en wat keukenzout, zie hier).

    Wat je wel kunt doen is dingen toevoegen, zoals het met verf doen, misschien wat roest-achtige toevoegingen etc. Ik neem aan dat een laag opbouwen op het metaal geen groot probleem is voor je toch? Mijns inziens is dit de enige manier om zoiets te bereiken. Eerst de struktuur en ruwheid zo maken als je hem wilt hebben door de chemische methoden (mogelijk in combinatie met schuren etc.) en daarna de kleuren die je wilt hebben toevoegen/veranderen door middel van verfen of andere toegevoegde lagen.

    Ik hoop dat je daar wat mee opschiet. Als je het chemisch wel voor elkaar krijgt ben ik er trouwens wel zeer benieuwd naar hoe!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ik zou zeker eens richting de wapen forums kijken op internet. Het blauwen/zwarten van staal wordt daar regelmatig gedaan.
    Net wat MrTond0 zegt, eerst roesten en de ondergrond maken zoals je wilt, en dan daarna blauwen/zwarten. Dan denk ik dat je redelijk in de richting zit die je zoekt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Bij de zoekterm ferric chloride patina of ferric chloride steel kom je bij Google en Youtube steevast uit bij het etsen van gravureplaten of het patineren van messen. Zoals in mijn vorige post vermeld bestaat het lemmet van zo'n mes uit een andere staallegering (koolstofstaal), en bij mijn weten wordt er meestal geëtst met platen uit zink of koper.

    De bedrijven die ferro chloride patina verkopen spreken eveneens over een patina toepassing op brons, messing of koper.

    Ben van plan om het eventueel toch een kans te geven, rozh, maar na een zeer uitgebreide zoektocht begint het me te dagen dat velen wel de klepel weten hangen maar weinigen de kunst in huis hebben er een fraaie patina op te krijgen.

    Wellicht wordt de afwerking ook bij deze gitaar weer de moeilijkste knoop?

    Alvast dank!


    Tee.
    Je kan toch zo een fles kopen en een stukje testen? Kijken of t het juiste effect heeft? Ik heb zelf messen ermee geëtst.

    Wel fijn spul je hoeft t metaal er alleen ff een half uur in te dopen ong verder geen poespas met stroom oid.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Probleem met de zoutzuurdamp-techniek, Flatline, is dat die een vrij egale roestlaag veroorzaakt en dat bovendien ook de binnenkant van de body gaat roesten.

    Tee.
    Daarin heb je gelijk; de roest is egaal qua uitzicht; evt kan je de binnenzijde spuiten met een vernis of galvanisatieprimer.
    ... salpeterzuur met waterstoffluoride. Afhankelijk van de samenstelling van je staal is dat wel in staat om vrij kleurrijke contrasten te geven. Evt wat kopervijlsel of koperoxide ondermengen. Tekenen of spatten, en Oppassen voor handen en voeten.
    F.

  5. #25

    Standaard

    Dat blauwen/zwarten van wapens is misschien wel een interessante piste, Thiez, of gaat het bij dergelijke schietijzers ook weer over een bepaalde staallegering?

    Zoals reeds vermeld kreeg de body zijn vorm aan de hand van een Google afbeelding



    De F-gaten eveneens.



    Klankgaten in vele smaken en soorten.



    Maar deze bevallen me wel..



    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 17 januari 2017 om 13:59
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Strak gelukt man! Bogen de hoekjes in de bochtjes van de f niet erg mee met de zaag?
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Is het staal of ijzer? Normaal staal zit ook al carbon in.
    Het zwarten met temp is gewoon het harden van staal. Het wordt brosser hiervan.

    Ik denk dat je met koud zwarten nog wel iets kan bereiken.
    Even kijken naar birchwood. Die hebben het voor diverse metalen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Is het staal of ijzer? Normaal staal zit ook al carbon in.
    Het zwarten met temp is gewoon het harden van staal. Het wordt brosser hiervan.

    Ik denk dat je met koud zwarten nog wel iets kan bereiken.
    Even kijken naar birchwood. Die hebben het voor diverse metalen.
    Het is staal natuurlijk en daar zit altijd koolstof in anders is het geen staal.
    Brosheid door zwarten is te verwaarlozen.


    Maar goed.... het ziet er prachtig uit met een mooie patine!

  9. #29

    Standaard

    Wanneer je bij het uitwippen van de f-gaten een beetje rekening houdt met de zaagvolgorde en een 'zaagsteun' voorziet in de vorm van een stuk plaatmateriaal, zoals mdf of iets dergelijks (zie foto), dan valt het wel mee om die bepaalde hoekjes zo veel mogelijk plat te houden, Koen.

    De houtbewerker in mij weet erg weinig te vertellen over het metaal dat ie gebruikt, Erik en Thiez. Heb het gekocht als 'gewone' staalplaat, mag dan veronderstelt worden dat er een (kleine) hoeveelheid koolstof in verwerkt zit?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    In staal zit altijd koolstof anders is het geen staal..... beetje zoals ik al schreef

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top