Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 23 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 222

Discussie: Black Tuesday

  1. #11

    Standaard

    In 1929 stak George Beauchamp (terecht of niet terecht) het patent voor de Single Cone Resonator Guitar op zak, Robot. Dit wordt dus geen Tricone of Spider Bridge Cone, maar wel een Biscuit Bridge Single Cone, naar mijn gevoel de brutaalste onder de resonator gitaren.

    De gitaar uit jouw link is een Square Neck, die 'plat' bespeeld wordt, als een soort Lapsteel. Dit wordt er een met ronde hals, en of het nu een Triolian of Duolian model wordt? Dat is me zelf niet duidelijk, soms lijkt het me dat alleen kenners de geschiedenis van National Guitar Company uit elkaar weten te houden. De basis voor mijn bouwsel is trouwens gewoon een Google afbeelding, uitvergroot op een stuk triplex.

    De rest van het bouwplan bestaat uit gaandeweg opzoeken, nadenken, uitproberen en experimenteren. Zoals ook de afwerking. Een Hawaiiaanse gravure staat niet op de agenda, wel een bepaalde (roest)patina; de donkere sleet die bepaalde stalen messen weten te vertonen, als voorbeeld. Wellicht wordt dit weer het moeilijkste punt..



    Tee.

    (tips omtrent die afwerking zijn welkom!)
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #12

    Standaard

    Meesterbouwer Ike en niet-bouwer (ikzelf dus) kunnen ons onderstaande werkwijze niet veroorloven.
    Niettemin, mijn tip dus:

    De metalen delen helemaal niet afwerken. Patina en andere kunstmatige ingrepen kunnen niet op tegen de natuurlijke tekening die ontstaat als ie maar lekker genoeg speelt en mooi genoeg klinkt. Dan pak je m veel op en (dat wens ik je) speel je er veel op.

    Voilà!
    Misschien vind je het een zeikverhaal, maar niets beats natuurlijke slijtage.
    Glimmende plekken, doffe plekken: Hij wordt heeeeeeel mooi.
    Vriendelijke groet, Gus

  3. #13

    Standaard

    Je zeikverhaal slaat nagels met grote koppen, Gus,

    Maar zoals je wellicht wel weet, instrumenten worden ten huize een non-muzikant zelden ter hand genomen. Dus ook hier kan bovenstaande werkwijze niet geoorloofd worden.

    Een béétje de tijd forceren blijft gewenst.

    Alvast bedankt voor het begrip,


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Zoutzuur blijft het beste vriendje als je snelle en efficiënte oxidatie wenst.
    Veel meer dan het dopje van de fles halen en je metaal in de buurt leggen moet je niet doen.
    Bij voorkeur een afgesloten rookkamer maken van een stuk plastiek want letterlijk alles begint spontaan te roesten als er zoutzuurgas aankan.
    Als je voldoende aantasting hebt, het volledig stuk zeer goed naspoelen met een lichte base, bvb water met (bak)soda.
    Benieuwd als steeds,
    F.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Je zeikverhaal slaat nagels met grote koppen, Gus,

    Maar zoals je wellicht wel weet, instrumenten worden ten huize een non-muzikant zelden ter hand genomen. Dus ook hier kan bovenstaande werkwijze niet geoorloofd worden.

    Een béétje de tijd forceren blijft gewenst.

    Alvast bedankt voor het begrip,


    Tee.
    Ha Ha Ha, oeps!
    Even overheen gekeken.
    Het zal de leeftijd zijn...

    Happy hunting! Ik vinnum alvast heel mooi worden.
    Vriendelijke groet, Gus



    Ps dat van niet musicus moet je me vast nog wel een vertellen hoor.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Wat een mooie build weer!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #17

    Standaard

    Probleem met de zoutzuurdamp-techniek, Flatline, is dat die een vrij egale roestlaag veroorzaakt en dat bovendien ook de binnenkant van de body gaat roesten.

    Ben meer op zoek naar een product om op het staal aan te brengen en uiteindelijk ongeveer zo'n resultaat te krijgen:



    Een soort bruin-zwart-grijs-blauwe patina, eigenlijk een beetje zoals bij de 'blauwplaat' (warm gewalste staalplaat). Bij een mes zoals hierboven verkrijg je deze patina gewoon door het snijden van fruit en groenten. Dat komt blijkbaar omwille van het koolstofgehalte in het (hardere) staal, helaas een andere legering dus dan de staalplaat voor de gitaar.

    Intussen reeds weken aan het experimenteren met gasbrander, plantenspuit en een half labo aan chemische producten, want met een beetje ajuin, appels en mosterd komen we er niet, dat is me al duidelijk.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Probleem met de zoutzuurdamp-techniek, Flatline, is dat die een vrij egale roestlaag veroorzaakt en dat bovendien ook de binnenkant van de body gaat roesten.

    Ben meer op zoek naar een product om op het staal aan te brengen en uiteindelijk ongeveer zo'n resultaat te krijgen:



    Een soort bruin-zwart-grijs-blauwe patina, eigenlijk een beetje zoals bij de 'blauwplaat' (warm gewalste staalplaat). Bij een mes zoals hierboven verkrijg je deze patina gewoon door het snijden van fruit en groenten. Dat komt blijkbaar omwille van het koolstofgehalte in het (hardere) staal, helaas een andere legering dus dan de staalplaat voor de gitaar.

    Intussen reeds weken aan het experimenteren met gasbrander, plantenspuit en een half labo aan chemische producten, want met een beetje ajuin, appels en mosterd komen we er niet, dat is me al duidelijk.


    Tee.
    dat kan met ijzerchloride, ofwel ferrochloride, zie youtube
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  9. #19

    Standaard

    Bij de zoekterm ferric chloride patina of ferric chloride steel kom je bij Google en Youtube steevast uit bij het etsen van gravureplaten of het patineren van messen. Zoals in mijn vorige post vermeld bestaat het lemmet van zo'n mes uit een andere staallegering (koolstofstaal), en bij mijn weten wordt er meestal geëtst met platen uit zink of koper.

    De bedrijven die ferro chloride patina verkopen spreken eveneens over een patina toepassing op brons, messing of koper.

    Ben van plan om het eventueel toch een kans te geven, rozh, maar na een zeer uitgebreide zoektocht begint het me te dagen dat velen wel de klepel weten hangen maar weinigen de kunst in huis hebben er een fraaie patina op te krijgen.

    Wellicht wordt de afwerking ook bij deze gitaar weer de moeilijkste knoop?

    Alvast dank!


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Vroeger deden ze zwaarden weleens 'zwarten' / harden. Dit deden ze door het heet te stoken en dan af te koelen in de olie.
    Het zwarten kan ook met een net niet kokende natronloogoplossing (erg slecht voor de gezondheid, dus uitkijken!).
    Tegenwoordig bestaat er cold blackening oxide als ik mij niet vergis. Dat is een opeensvolging van baden, schoonmaakspul, zwart oxide en dan een sealer.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 13 januari 2017 om 13:01
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top