Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 23 EersteEerste ... 81617181920 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 222

Discussie: Black Tuesday

  1. #171
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Tee, z' is echt ongelooflijk qua uitvoering.
    ze ziet er prachtig uit;
    wat klank betreft ben ik nogal fan van een "element" en veel akoestische demping, vanuit het oogpunt van optredend "euh optredende" gezien dan ...
    ( (heb zelf net een 3/4 (gesponnen) resonator tenorgitaar af met alu zijkanten - fichte bovenblad en triplex rug - en akoestisch bevalt het wel.) )
    Wat Motorhan voorstelt is mss een oplossing om de resonantie een beetje te beperken !
    F.

  2. #172

    Standaard

    Geweldig mooi!
    Wat de sound betreft: al eens gedacht aan flatwounds voor electrische gitaar.
    Ik had D'addario 12's flatwounds gekocht voor mijn Jazzmaster maar die gingen er nog dezelfde dag weer af en zijn uiteindelijk op mijn veel te luide en galmende western steelstring beland. Initieel voor de grap maar ze zijn gebleven.

  3. #173

    Standaard

    Een experiment met wat demping valt te overwegen, Pueblo. Al wil ik de gitaar niet echt stiller, alleen wat strakker.

    Mocht je bij mij in de buurt wonen, Menk, dan ging deze archtop zeker een tijd bij jou op logement. Gewoon uit nieuwsgierigheid naar jouw oordeel en op welke manier de gitaar uiteindelijk jouw spelen zou beïnvloeden.
    Ikzelf bespeel geen instrument en kan me er ook moeilijk in verdiepen, merk ik, in de uitdaging iets te nieuws bouwen des te meer. Ik vermoed dat ik even veel tijd doorbreng achter mijn werkbank als achter m’n computer, op zoek naar achtergrond en informatie, zowel op gebied van het instrument dat ik wil gaan bouwen, als van materiaal en afwerkingsmethodes. Ik heb echt die uitdaging nodig, vraag me niet een tweede keer dezelfde gitaar te bouwen (of een kopie van een bestaand model).

    Zelfkritiek voelt me trouwens niet zo vreemd. Van alles dat ik tot nu toe bouwde zijn er waarschijnlijk maar twee exemplaren die ik als enigszins geslaagd durf te beschouwen, ook qua klank. De eiken parlor en de stalen resonator. Het zijn dan ook de enige twee die ikzelf wel eens vastpak, gewoon omdat ze fijn aanvoelen en omdat ik er graag naar luister en kijk. Al de rest was bouwplezier en is leuke rommel.

    Ook jij woont helaas uit te ver uit m’n buurt, Flatline. Want ik wil die tenor resonator gitaar wel eens zien!
    Zelfgesponnen cone? Welke diameter meet die? Met andere woorden: hier een paar foto’s (en een bouwverslag) nalaten zou erg fijn zijn!

    Hebben die Flat wounds de galm uit jouw steelstring weten te halen, Jan? Het is maar omdat ik vrees dat die ook alleen maar de pit en het volume van de gitaar naar beneden gaan halen..



    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 10 juli 2018 om 15:28
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #174
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Een experiment met wat demping valt te overwegen, Pueblo. Al wil ik de gitaar niet echt stiller, alleen wat strakker.
    Dat snap ik maar door binnenin iets te steken dat absorbeert, zou je dat misschien kunnen proberen, het zal natuurlijk iets aan het geluid doen, maar stiller maken doe je vooral ook enorm door extra gewicht toe te voegen. Misschien als test eens zien wat een wollen sjaal in de gitaar doet?
    Ik denk voornamelijk uit het verhaal van akoestische isolatie: het plaatsen daarvan tussen twee muren is om geen reflectie (=galm) te hebben, de isolatie dient dus om de klank weg te nemen zodat die niet heel de tijd verder botst. al zal dat ook sowieso waarschijnlijk gepaard gaan met een iets zachtere klank :/
    no life without music

  5. #175
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    hm a en hm b;
    'k krijg geen foto's meer geplaatst zoals het hoort; photobucket heeft zichzelf weggewerkt, maar ik verneem wel graag wat wél lukt.
    de cone is 18 cm doormeter en presteert opvallend goed in de regio 120 => 500 Hz.
    mét een sleuvenkop zoals sommigen het graag zien ...
    Gisteren gezocht naar de juiste spanning, en met rondgewonden snaren was de klank "goed";
    juiste dikte gevonden in d' Addario jazz light Flatwound, maar nu is de klank wollig en hij staat mijlenver van hoe een resonator hoort te klinken. Qua demping dus : ok, maar morgen op zoek naar de juiste dikte in brons.

    'k Heb zelf enige decennia met flatwounds ( 'd Add jazz light ) op 'n steelstring gespeeld; enerzijds om de schuifgeluiden uit de micro's te houden, anderzijds omdat de gitaar veel minder doorklinkt ; niet minder volume, maar de klank stopt abrupter.
    F.

  6. #176

    Standaard

    Een stapel plaatsen bleek geen goed idee. De galm verminderde enigszins, maar ook het volume nam flink af en het geheel klonk nog erg 'mat'.



    Uiteindelijk maar eens een de brug vervangen door een exemplaar dat over de volledige lengte contact maakt met het bovenblad (in plaats van een brug met 'twee voeten', zoals bij een viool, bijvoorbeeld).

    Ik dacht een verschil te horen, al blijf ik erg sceptisch over dergelijke waarnemingen (het bedotten van je zintuigen door middel van wat je weet).

    Na een paar dagen eveneens de pure nickel snaren vervangen door phosphor bronze exemplaren en de gitaar af en toe wat getokkeld, waarbij ik afgelopen weekend plots bedacht: dat ding klinkt eigenlijk wel okee..

    Al blijf ik me afvragen of de transformatie wel plaatsneemt bij de gitaar, of dan toch bij mijn gehoor?



    Tot betere match met de nieuwe brug ook maar het staartstuk vervangen..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #177
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    T.: wat een kunststuk weer,hoedje af. ik heb een diep respect voor alle technieken die in je gitaren steekt. Alles lijkt je goed af te gaan! (hoewel er wel een gezonde basis kennis, geduld en falen aan vooraf zijn gegaan maar toch). Dit werk met aluminium is toch echt wel een prestatie waar ik niet bij kan gewoon prachtig.

    ik hoop wel eens op een geluidclipje want ik ben zeer benieuwd hoe dit klinkt.
    grtz

  8. #178

    Standaard

    Geluidclipje zal pas lukken wanneer hier eens een begenadigd gitarist langskomt, Robot.



    In afwachting de eerste stappen naar een nieuw project:



    Een Duo-Phonic. Oftewel: het huwelijk van een single cone resonator met één derde tricone..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #179

    Standaard

    Een stukje aluminium pijp van bij de schroothandelaar met aluminium folie opgevuld, en er dit verwarmingselement van 300 watt ingestopt:


    In een poging een buigijzer te maken:



    En hij doet het!



    Een dimbare stopcontactschakelaar (300 watt) hoeft pas 1/4 opengedraaid te worden



    Om vlot reeds meer dan 150 graden te halen.



    En dat blijkt genoeg om deze notelaar te buigen..



    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 14 augustus 2018 om 13:24
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #180

    Standaard

    Na een citytrip en 'n koffie aan de andere kant van het land



    Me weer op de Duo-Phonic geconcentreerd.



    Notelaar + (gerecycleerd) eik- en essenhout..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top