Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 23 EersteEerste ... 71516171819 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 222

Discussie: Black Tuesday

  1. #161
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Waarlijk Tee,

    Ik vind je een echte kunstenaar. Je weet altijd mooi de balans te vinden tussen simpele ideeën en buitengewoon vakwerk!
    Hulde!

    Rik

  2. #162
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Prachtig!
    Heb je een close up van die faux binding?

  3. #163

    Standaard

    Niet zo makkelijk om aluminium op foto weer te geven, Pueblo:






    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #164

    Standaard

    Lang getwijfeld of ik zo'n traditionele archtop brug (met van die stelwielen) zou gebruiken, maar uiteindelijk toch maar een poging ondernomen om een eigen ontwerp uit een restje wengé te snijden.



    Binnenkort kan het afstellen beginnen..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #165

    Standaard

    Een eerste test run bij een nieuwe zelfbouw valt steevast tegen, en dat is bij deze niet anders.



    Deze keer vrees ik echter dat het zal blijven tegenvallen. De gitaar klinkt helder en luid (alhoewel minder luid dan verwacht), maar het wordt me stilaan duidelijk waarom aluminium muziekinstrumenten nooit echt een doorbraak konden verzilveren in het verleden.



    Maar uit ervaring weet ik ook dat het soms allemaal zijn tijd vraagt, dat het instrument nog moet wennen aan de nieuwe krachten. Dat snaren zich nog wat moeten zetten en het materiaal zijn juiste plooi nog moet vinden. Niettegenstaande het passende woord ‘plooi’ vraag ik me toch wel af in hoeverre aluminium in die zin 'accommoderende eigenschappen' bezit, het zal wellicht eerder van de hals en de klankbalkjes moeten komen (en/of misschien van mijn eigen gehoor)?



    Het bouwen zélf en de uitgebreide zoektocht naar tal van oplossingen schenkt met andere woorden opnieuw de grootste voldoening. Op naar een volgende zinloze zingeving!



    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 6 juli 2018 om 15:36
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #166
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Een eerste test run bij een nieuwe zelfbouw valt steevast tegen, en dat is bij deze niet anders.



    Deze keer vrees ik echter dat het zal blijven tegenvallen. De gitaar klinkt helder en luid (alhoewel minder luid dan verwacht), maar het wordt me stilaan duidelijk waarom aluminium muziekinstrumenten nooit echt een doorbraak konden verzilveren in het verleden.



    Maar uit ervaring weet ik ook dat het soms allemaal zijn tijd vraagt, dat het instrument nog moet wennen aan de nieuwe krachten. Dat snaren zich nog wat moeten zetten en het materiaal zijn juiste plooi nog moet vinden. Niettegenstaande het passende woord ‘plooi’ vraag ik me toch wel af in hoeverre aluminium in die zin 'accommoderende eigenschappen' bezit, het zal wellicht eerder van de hals en de klankbalkjes moeten komen (en/of misschien van mijn eigen gehoor)?



    Het bouwen zélf en de uitgebreide zoektocht naar tal van oplossingen schenkt met andere woorden opnieuw de grootste voldoening. Op naar een volgende zinloze zingeving!



    Tee.
    Komt het tegenvallen misschien omdat je vooraf veel minder of weinig referentie hebt met andere metalen gitaren. En ga je in eerste instantie dan te veel uit van een vergelijk met traditionele houten gitaren.

    Al met al toch wel een geslaagd geheel en heel knap gemaakte gitaar.

    Met vr gr
    Han

  7. #167

    Standaard

    Merci, Han!

    Het is inderdaad misschien ergens een zaak van conditionering; van welke klank we gewoon zijn te horen bij een houten gitaar/akoestische archtop.

    ‘Anders’ mag dan niet automatisch 'minder' of 'slechter' betekenen, maar bij deze wil ik dat anders toch.. anders.

    Op één of andere manier mag het teveel aan galm/sustain verdwijnen, opdat de klank wat strakker wordt, of zo.
    Misschien dat het plaatsen van een stapel (sound post), zoals bij een viool, wel wat teweeg kan brengen? Die bedenking kwam er na de vaststelling dat bij zowat elke stalen resonator gitaar boven-en onderblad ergens door middel van zo’n soort stapel in verbinding staan met elkaar. Maar vraag is op welke positie die dan moet komen te zitten bij deze archtop.
    En misschien moet ik de pure nickel snaren die er nu op steken (en waarmee ik dacht meer warmte toe te voegen) dan toch maar eens vervangen door phosphor bronze exemplaren, bijvoorbeeld? (Al heeft die laatste soort mij nog maar zelden weten te bekoren)


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #168
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Merci, Han!

    Het is inderdaad misschien ergens een zaak van conditionering; van welke klank we gewoon zijn te horen bij een houten gitaar/akoestische archtop.

    ‘Anders’ mag dan niet automatisch 'minder' of 'slechter' betekenen, maar bij deze wil ik dat anders toch.. anders.

    Op één of andere manier mag het teveel aan galm/sustain verdwijnen, opdat de klank wat strakker wordt, of zo.
    Misschien dat het plaatsen van een stapel (sound post), zoals bij een viool, wel wat teweeg kan brengen? Die bedenking kwam er na de vaststelling dat bij zowat elke stalen resonator gitaar boven-en onderblad ergens door middel van zo’n soort stapel in verbinding staan met elkaar. Maar vraag is op welke positie die dan moet komen te zitten bij deze archtop.
    En misschien moet ik de pure nickel snaren die er nu op steken (en waarmee ik dacht meer warmte toe te voegen) dan toch maar eens vervangen door phosphor bronze exemplaren, bijvoorbeeld? (Al heeft die laatste soort mij nog maar zelden weten te bekoren)


    Tee.
    Een heel stom idee misschien. Maar als je in een nieuwbouw woning komt zonder tapijt en zonder gordijnen heb je een hele holle klank hangt men er gordijnen dan is het geluid meteen anders en acceptabel.

    je zou b.v. een stukje doek of ander isolatie (luidspreker) materiaal b.v. wat je gebruikt om het geluid in een auto te verminderen kunnen gebruiken.

    Nogmaals misschien een stom idee ik probeer alleen maar mee te denken en proberen kost niets en je kan het er via het klank gat los inleggen.

  9. #169
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Ziet er in elk geval fenomenaal uit
    Bij sommige archtops wordt ook gewerkt met een soort ladder bebalking, waarbij het ene been aan het bovenblad zit, en het andere aan het achterblad. Maar geen idee wat dat doet.

    Een doekje of eventueel wat watten lijkt me nog niet zo en slecht idee! Natuurlijk zal je wat klank verliezen, maar het proberen waard lijkt mij. Ik heb een set buisklokken gemaakt, en die klonken voor de uitvoerder ook te lang door, een beetje stof of wat erin was voor hen echter al te veel van het goede.
    Inderdaad zoals in een huis of een luidspreker!
    Ik ben benieuwd naar het geluid!

  10. #170

    Standaard

    Tee,

    ik vind hem weer ongelooflijk! Proficiat!
    Wat het geluid ook moge zijn, de looks zijn er.
    En hoe jij materiaal naar je hand zet!

    Tussen de lijnen door lees ik bij u toch vooral nieuwsgierigheid, zin voor experiment, respect ten opzichte van het (gevonden) materiaal en je bent consequent aan de eigenschappen ervan. Waarom ben je dan zo kritisch voor het geluid dat er uit komt? Vraagt dat niet gewoon om een andere manier van spelen? Om andere muziek?

    Wat ik altijd zo fantastisch vind is dat een nieuwe gitaar mijn eigen spel anders laat klinken zonder dat ik er iets moet doen. (Tenzij dan een gitaar maken.)

    Wanneer bouwt er trouwens eens iemand een gitaar in glas? (Hint, hint.)
    (Ooit met een glasblazer gesproken die voor mij wilde blazen als ik met een mal in massief hout kwam die van binnenuit mag branden. Vanwege de hoge temperaturen. Ik ben er nog niet aan begonnen.)
    En wat gaat dat met de klank en sustain doen?

    Ben ook super benieuwd naar het geluid.

    K

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top