Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 23 EersteEerste ... 41213141516 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 222

Discussie: Black Tuesday

  1. #131
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Vroegah...
    ,werden gitaren wel voorzien van een laag "boenwas". Tenminste, het bovenblad toch. En nog altijd is dat bij luiten de gang van zaken. Enkel een beschermend laagje tegen vuil en niet te veel poeha om zo de klank van het "Hout" ten volste tot haar recht te laten komen.
    Heb een oude romantische gitaar uit 1850 liggen hier die zo was afgewerkt (zijkanten en rug met schellak, bovenblad met een of andere boenwas).
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  2. #132

    Standaard

    Deze bouwer en ook deze bevestigt alvast jouw stelling, Ernieman. Ik ben aangenaam verrast, dank!

    Voel me nu extra gemotiveerd om boenwas te blijven gebruiken..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #133
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Deze bouwer en ook deze bevestigt alvast jouw stelling, Ernieman. Ik ben aangenaam verrast, dank!

    Voel me nu extra gemotiveerd om boenwas te blijven gebruiken..



    Tee.
    ik heb nu bij mijn project toch voor een combi gekozen van eerst een mix Danish oil met een tint, en daarna boenwas erop die nu met zijn 12 uur rusten bezig is.
    waarom? om het door jou benoemde indringend vermogen van olie (in dit geval ook voor de kleur) en de uiteindelijke glans en smoothnnes van de was.
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post3368642

    hij moet dus nog geboend worden ;-)

  4. #134

    Standaard

    De dikke laag boenwas op jouw gitaar wordt waarschijnlijk nog een lastig karwei om goed te krijgen, Hops. Met een doekje een héél dunne laag aanbrengen, even laten drogen en uitpoetsen geeft naar mijn ervaring het beste resultaat. Naar believen eventueel een tweede of derde dunne laag aanbrengen.

    Voor een fraai (en niet plakkerig) resultaat zal die dikke laag er weer zo goed als volledig af moeten, en eenmaal opgedroogd vraagt dit verwijderen vooral veel elleboogwerk..
    Ofwel neem je die dikke laag in eerste instantie onder handen met een harde handborstel (goed uitborstelen in de richting van de nerf). Ofwel ‘verdun’ je de laag met een doekje terpentijn, waar na droging waarschijnlijk nog meer dan genoeg was overblijft om uit te poetsen.

    De dikte van een waslaag schenkt in wezen niet méér kleur of bescherming integendeel, het geeft alleen maar nadelen. Boenwas heeft weinig van doen met de meeste eigenschappen van een (dikkere) vernis- of laklaag.

    Over patina gesproken. Zonet dit stukje 19de -eeuwse volkskunst ontdekt op eBay:



    Dat qua fretwerk eigenlijk wel als inspiratiebron voor de Guttersnipe zou hebben kunnen gediend..





    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #135
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    zo een oude look kunnen krijgen op iets nieuws vindt ik altijd een heerlijke uitdaging Tee.
    de was op mijn project heb t ik aangepakt met 4 x 0 staalwol en hij nu natuurlijk niet zo glanzend meer.
    maar hij is nu wel behandeld en kan nu eerst verder met het refretten.
    dank voor je uitleg en hulp!

  6. #136

    Standaard



    Intussen ook de aluminium zijden voor de archtop op vorm geplooid.






    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #137

    Standaard

    Ook het bovenblad uitgeklopt.



    Terwijl het vorig experiment (dat als rug mag dienen) nog een welving van 20 millimeter meegekregen heeft, ben ik bij deze op 15 millimeter gestopt.



    Als ik het goed heb zit de carve bij een Les Paul rond de 11 millimeter, maar die is dan ook een stuk kleiner dan deze aluminium body.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #138
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Wow! nice!
    Is dat gewoon geslaan
    no life without music

  9. #139
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Neig weeral;
    ik kijk al popelend uit naar de "verbinding" en de bracing.

    F.

  10. #140

    Standaard

    Ja, dit is er gewoon met een hamer in- of uitgeklopt (zoals je het bekijkt), Pueblo. Maar ik overweeg nog een nieuwe poging, met als doel de buitenste rand minder zichtbaar te maken. De welving mag misschien toch nog iets minder hoog en in z'n geheel wat strakker worden. Deze stukken zijn ook gewoon uit wat afval gehaald, voor de komende exemplaren wil ik op zoek naar een iets meer specifieke (misschien hardere?) aluminium soort. Ben me wat aan het inlezen omtrent de verschillende soorten aluminium legeringen, maar zie voorlopig nog niet echt het bos door de bomen (echt een ongelooflijke assortiment!)

    Mocht jij of Flatline iets meer thuis zijn in de aluminium materie en weten welke legering misschien wel best geschikt is voor dit project, dan hoor ik het graag..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top