Als je specifiek die kleur zoekt, heb je volgens mij gewoon het verkeerde staal... Voor dat grijze en grouwe heb (denk ik) gewoon de koolstof nodig. Als je een redelijk standaard koolstofgehalte RVS hebt, roest het gewoon mooi oranje/bruin, via misschien wat blauwe/paarse/groene kleuren. Je kunt wel alle van die kleuren minder of meer benadrukken met bepaalde chemische/temperatuur behandelingen, maar verder dan dat kom je denk ik niet met alleen chemicalien/temperatuur. Dat grijze en grouwe zit er gewoon niet in zonder genoeg koolstof. (Echte roest gaat trouwens wel heel makkelijk em lokaal met een beetje waterstofperoxide en wat keukenzout, zie hier).

Wat je wel kunt doen is dingen toevoegen, zoals het met verf doen, misschien wat roest-achtige toevoegingen etc. Ik neem aan dat een laag opbouwen op het metaal geen groot probleem is voor je toch? Mijns inziens is dit de enige manier om zoiets te bereiken. Eerst de struktuur en ruwheid zo maken als je hem wilt hebben door de chemische methoden (mogelijk in combinatie met schuren etc.) en daarna de kleuren die je wilt hebben toevoegen/veranderen door middel van verfen of andere toegevoegde lagen.

Ik hoop dat je daar wat mee opschiet. Als je het chemisch wel voor elkaar krijgt ben ik er trouwens wel zeer benieuwd naar hoe!