Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 23 EersteEerste ... 91718192021 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 222

Discussie: Black Tuesday

  1. #181
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Een experiment met wat demping valt te overwegen, Pueblo. Al wil ik de gitaar niet echt stiller, alleen wat strakker.

    Mocht je bij mij in de buurt wonen, Menk, dan ging deze archtop zeker een tijd bij jou op logement. Gewoon uit nieuwsgierigheid naar jouw oordeel en op welke manier de gitaar uiteindelijk jouw spelen zou beïnvloeden.
    Ikzelf bespeel geen instrument en kan me er ook moeilijk in verdiepen, merk ik, in de uitdaging iets te nieuws bouwen des te meer. Ik vermoed dat ik even veel tijd doorbreng achter mijn werkbank als achter m’n computer, op zoek naar achtergrond en informatie, zowel op gebied van het instrument dat ik wil gaan bouwen, als van materiaal en afwerkingsmethodes. Ik heb echt die uitdaging nodig, vraag me niet een tweede keer dezelfde gitaar te bouwen (of een kopie van een bestaand model).

    Zelfkritiek voelt me trouwens niet zo vreemd. Van alles dat ik tot nu toe bouwde zijn er waarschijnlijk maar twee exemplaren die ik als enigszins geslaagd durf te beschouwen, ook qua klank. De eiken parlor en de stalen resonator. Het zijn dan ook de enige twee die ikzelf wel eens vastpak, gewoon omdat ze fijn aanvoelen en omdat ik er graag naar luister en kijk. Al de rest was bouwplezier en is leuke rommel.

    Ook jij woont helaas uit te ver uit m’n buurt, Flatline. Want ik wil die tenor resonator gitaar wel eens zien!
    Zelfgesponnen cone? Welke diameter meet die? Met andere woorden: hier een paar foto’s (en een bouwverslag) nalaten zou erg fijn zijn!

    Hebben die Flat wounds de galm uit jouw steelstring weten te halen, Jan? Het is maar omdat ik vrees dat die ook alleen maar de pit en het volume van de gitaar naar beneden gaan halen..



    Tee.
    Nu ben ik toch wel benieuwd wat de buurt van T. is. En stiekem hoop ik dat dat niet zover is
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  2. #182

    Standaard

    Mogen we een afstand van een kleine vijftig kilometer nog als 'in de buurt van Veurne' beschouwen, Kakihara?



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #183
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Dat is in West-Vlaanderen nogal afhankelijk van de richting
    Veurne - Brugge is 50km en een groot halfuur rijden, Veurne - Roeselare is iets van een 40 km en een uur rijden (op voorwaarde dat je niet te veel "boerekarre" tegenkomt onderweg).
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  4. #184

    Standaard

    Met of zonder boerenkarren, reken maar op een uur, Kakihara..



    Intussen kan de kist dichtgemaakt worden.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #185

    Standaard

    Staartinleg en binding aangebracht



    En daarbij voor Wengé gekozen.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #186

    Standaard



    Aan de hals een soort extensie voorzien die de toets boven de top moet opvangen. Op die manier blijft dat toetsgedeelte perfect in lijn met rest van de hals, wat bij akoesten niet altijd het geval is. Nadeel bij een dergelijke ingreep is dat de krachten op de hals minder in toom gehouden worden door het halsblok..



    En daarom deze oplossing bedacht.



    En dankzij zo'n uitneembare hals hoef je ook geen truss rod cover te voorzien.


    Maar misschien wel een geheugensteuntje..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #187

    Standaard



    Het blijft ergens een uitdaging bij aanvang, maar het geeft uiteindelijk veel voldoening na afloop..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #188

    Standaard

    De manier om de twee cones met elkaar te verbinden/overbruggen was een lang zoek- en denkproces



    Dat nu stilaan vorm krijgt in deze triangel brug uit aluminium..



    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 22 september 2018 om 17:12
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #189
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik blijf mij maar steeds weer verbazen over de details in je constructies en werk, en dat terwijl je eigenlijk geen gitaarspeler bent met de zoektocht naar een nog beter geluid.
    als ze al niet gebruikt zouden worden zijn ze als kunst, gewoon om naar te kijken en te genieten gewoon prachtig.
    (moest ik even kwijt)

  10. #190

    Standaard

    En toch gaat het me om het plezier van het zoeken, Hops, doch inderdaad niet per se naar een beter geluid. Er moet ergens een soort van 'ontdekkingstocht' aan vast hangen, anders is het niet leuk meer. Een tweede keer hetzelfde bouwen hoeft -en kan ik- niet. Nadeel van deze intense zoektocht is dat het je emotioneel bindt, en je dus onmogelijk afstand kan doen van een creatie (wat wel eens iets teveel van het goede gaat worden voor de anderen hier in huis?)


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top