Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 23 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 222

Discussie: Black Tuesday

  1. #71

    Standaard



    Het fijne aan dit project is de diversiteit aan materialen.



    De wisselwerking tussen hout- en staalplaat.



    Bekend tegenover onbekend terrein.



    Na het afwerken van de toets



    Mezelf op een geheugensteuntje getrakteerd



    Zodat de naam van dit kind niet vergeten wordt..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ziet er goed uit, mooi halsje en mooi strak die zichtbare verbinding tussen hals en headstock hout.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #73

    Standaard



    Een tijd geleden dit vooroorlogs deco staartstuk gescoord, de fraaie roest getuigt de leeftijd.



    Nu is de tijd gekomen om de body een gelijkaardige patina te geven



    Of toch zo goed mogelijk..



    Geen makkelijke job



    Maar het lijkt de goeie kant uit te gaan..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ziet er goed uit. Waar maak je de patina uiteindelijk mee?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ziet er goed uit. Waar maak je de patina uiteindelijk mee?
    Inderdaad..... ziet er prachtig uit, maar hoe maak je 'm antiek?

  6. #76

    Standaard

    Bij aanvang van deze bouw hielpen jullie reeds meedenken hoe deze gitaar een aardige patina zou kunnen verkrijgen, Erik en Thiez, fijn dat jullie het dan ook geslaagd vinden!

    Het werd uiteindelijk een erg moeilijke zoektocht langsheen tientallen probeersessies, met als conclusie (voor de zoveelste keer): dat ons dierbaar internet toch heel vaak bezoedeld wordt door cafépraat; stuurlui aan wal die maar wat uit hun nek kletsen of napraten wat een ander ook niet weet.

    Ben met een veelvoud aan producten en werkwijzen aan de slag gegaan: borstelen, sproeien, spuiten, wrijven en schuren, van azijn(zuur) en zout over cola, tot verbrande olie, zout(zuur), wc ontstopper/-reiniger, Fertan ontroester, selenium, en een zelf gebrouwen tannine uit eikenhout. Dat laatste gaf een bevredigend, vrij natuurlijk resultaat doch -net zoals bij al de andere producten- merkte ik dat het resultaat sterk afhankelijk was van temperatuur (luchtvochtigheid?), duur van de behandeling, verhouding van het product en mate van reinigen(ontvetten) en schuren van het oppervlak.

    Telkens ik dacht de goeie manier gevonden te hebben leek het bij een volgende poging weer te mislukken. Op die basis toch maar aan de slag gegaan op de gitaar. Proberen, spuiten, afschuren, opnieuw opzetten, borstelen, half afschuren, .. met opnieuw zowat het ganse gamma aan producten en dito aangelengde producten.. tot plots.. Dit lijkt wel wat!

    De body staat nu in de boenwas. Erg tevreden met het resultaat, maar weet echter niet hoe het een tweede keer te herhalen (en ook niet of ik daar nog zin in heb..)


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 17 mei 2017 om 09:23
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dus je weet iegelijk niet hoe je dit effect nu bereikt hebt? Ben wel benieuwd want ik ken alleen manieren om de fysische eigenschappen van metalen te veranderen, maar niet om het er oud uit te laten zien.

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Het is dus blootstellen aan allerlei omstandigheden geweest, alleen in wat extremere maten. Zo krijg je wel een realistische veroudering zo te zien! Het ziet er in ieder geval top uit.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #79

    Standaard

    Zoals gezegd, Erik, het wordt wellicht moeilijk dit resultaat nog eens te herhalen.

    Intussen wél geleerd dat bepaalde ‘agressieve’ producten beter werken wanneer ze met water verdund worden. Misschien omwille van de lagere zuurtegraad, of zo?
    Nummer twee is het schuren en ontvetten van de staalplaat. Bij schuren met erg fijn (water)schuurpapier of staalwol ga je eigenlijk ’n beetje polijsten en lijkt de patina óp de plaat te liggen, wat vrij onnatuurlijk oogt na het afwerken (boenen), uiteindelijk geven schuurpads (soms in combinatie met een kleine schuurmachine) voor mij het beste resultaat.
    Dacht altijd dat thinner een goeie ontvetter was voor staalplaat, maar dat blijkt niet, en dus ben ik gaan schuren en ontvetten met sterk verdunde ammoniak.
    En dan rest nog het aanbrengen van het product en de hoeveelheid, én de duur om het brouwsel te laten inwerken. Naar mijn gevoel vallen deze gegevens helemaal niet te registreren daar ze erg onderhevig lijken van omgevings- en materiaaltemperatuur.
    Uiteindelijk alles naspoelen (en -schuren) met water en na droging boenen.

    Een betere handleiding tot het bereiken van deze patina is moeilijk op papier te zetten (een metaalconstructeur met dertig jaar ervaring in trappenbouw en restauratie vroeg me zelfs ook reeds hoe ik het klaargespeeld heb om dit resultaat te bekomen..)



    Tee.

    Tip: vergis je niet in de denkfout dat een fraaie patina opzetten eenvoudiger is dan het leggen van een egale laklaag of het aanbrengen van een mooie kleur (stelling van een tooghanger die mag spreken uit ervaring), ook bij dit project bleek de afwerking alweer de moeilijkste/meest delicate factor.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Mooi zeg! Zorg dat je ZEKER een soundclip post als ze klaar is!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top