Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Niet als ze hun mond houden... En ja, zang is idd. net iets anders. Die link van de persoonlijkheid en de emotie met de stem is heel direct. Dat heeft ook Dylan. En eerlijk is eerlijk, ik hoor veel van de liedjes van Dylan het liefst in de uitvoering van iemand anders.

    Maar het zijn de uitzonderingen. Als ik zing werkt het echt niet... en om nu te zeggen dat ik slechter zing dan Dylan of Ringo, dat ook weer niet... Maar toch, ik kan dat beter laten. Die zangers waarbij dat werkt zijn uitzonderingen waar er helemaal niet zo heel erg veel van zijn.

    Ik kan eigenlijk geen enkele gitarist bedenken die net zo krakkemikkig speelt als Dylan zingt, en die me met instrumentale gitaarmuziek in zijn eentje kan boeien. Tenzij je een voorbeeld kunt geven onderbouwt dat mijn stelling dat zang idd. net wat anders ligt toch wel. Het grote verschil zit hem in het feit dat zang gebruik maakt van tekst om de boodschap over te brengen. Zeg nu eens eerlijk, als Dylan knocking on heaven's, of Blowin'in the wind door zonder tekst zou neuriën of zingen, blijft het dan overeind? Ik denk het niet.

    Overigens, mocht je Josheph Spence als voorbeeld aandragen, die klinkt zo krakkemikkig omdat hij zonodig overal doorheen moet zingen en hoesten. Als je de oudere opnames beluistert, voordat hij zijn best before datum voorbij was, en je richt op het gitaarwerk, dat is nog helemaal niet zo voor de hand liggend en simpel. Dat je niet weet hoe een ladder of een akkoord heet, betekend nog niet dat je het niet hoort, en herkent. Zie de opmerkingen van Miles Davis over Hendrix.
    je blijft maar compartimenteren en focussen op je eigen instrument: muziek is meer dan instrumentale gitaardingen. Niemand zit te wachten op een instrumentaaltje op gitaar van Dylan en hijzelf zou het niet in zijn hoofd halen. terzijde, ik ben er tamelijk zeker van dat Dylan beter zingt dan jij, zijn laatste croonerplaten al gehoord?

    En wat is er nu eigenlijk zo "krakkemikkig" aan de zang van Dylan, de vroegere dan. Hij heeft een uniek stemgeluid, aparte frasering , zingt niet vals, okee, je kan het niet graag horen net zoals er miljoenen mensen geen sopraan sax kunnen harden maar daar gaat het toch niet over.

  2. #22

    Standaard

    Wij blijven elkaarsvoorbeelden in steeds verder gaand detail betwisten.
    En ga daarmee vooral verder.

    Ik kan alleen maar terug naar de bottom line.
    Als ik Haralds verhaal aanHoor/ teruglees, kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat hij van mening is dat techniek een vereiste is voor muziek van enig niveau.

    En ik ben zo stronteigenwijs dat ik van mening ben, dat er veel wegen zijn die naar Rome leiden. Dat het juist tot mijn (ieders) vrijheid behoort om de weg en de methodes te kiezen die het dichtst bij hem of haar liggen.

    Dat is wat het allerbelangrijkste is. Voor het behoud van de lol en voor de biodiversiteit binnen de muziek.
    En ik ga bewust niet méér voorbeelden noemen, want echt....., die zijn er.
    Ik ga terug naar mijn eerste opmerking.

    Het maakt uit welke ambities je hebt met je muziek.
    En het maakt uit in welke zaken je al goed bent zonder techniek.
    Want dan kun je ervoor kiezen de techniek te gebruiken ter ondersteuning van je sterke punten.

    Ik ben snugger genoeg te snappen dat techniek op zich handig is, maar het verdubbelen van de beschikbare techniek bij alle gitaristen in NL/B leidt niet noodzakelerwijs tot betere muziek.

    Ietsje gechargeerd: Ik bevecht het recht mijn teksten en mijn muziek te maken op de manier die ik lekker vind. Dat geldt ook voor de andere manieren van zelfexpressie.
    Vandaar mijn opmerking dat ik Harald's punt snap, maar dat ik vind dat ie zijn idee wat te streng over het voetlicht brengt.
    Vriendelijk groet, Gus

  3. #23

    Standaard

    Nee, het gaat om niet erom dat de muziek beter wordt naarmate de techniek beter wordt. Al zal dat bij gelijke muzikaliteit wel zo zijn. Waar het mij om gaat is de suggestie dat de muziek juist beter wordt van geen techniek. Dat is niet alleen onzin, maar het is schadelijke onzin.

    Ik heb er geen enkele moeite mee mensen les te geven die simpelweg niet de aanleg hebben om ooit geweldig te kunnen spelen, maar die er wel lol in hebben. En voor sommige mensen is het meer therapeutisch dan wat anders. Geen enkel probleem.

    Maar loop niet rond te bazuinen dat je beter speelt, omdat je NIET kunt lezen, en omdat je geen idee hebt wat je doet.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Ik speel de laatste paar jaar relatief veel in best wel uiteenlopende projecten, waar ik ook heel erg veel van heb geleerd. En wat mij is opgevallen: als je techniek beter wordt (wat automatisch gaat als je vaker speelt), kun je je meer focussen op het daadwerkelijke muziek maken. Zo heb ik het ervaren althans.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #25

    Standaard

    @Barno difficult listening hour. Volledig gespeend van enige techniek of kennis, en de authenticiteit spat er van af. Genieten!




  6. #26

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    terzijde, ik ben er tamelijk zeker van dat Dylan beter zingt dan jij
    Met andere woorden, hij heeft een betere techniek dan ik. Naast het aspect tekst, is er nog een belangrijk verschil tussen zang en instrumenten. Je stem wordt de hele dag getraind in het uiten van emoties. Of je nu zingt of spreekt, voordat mensen zingen is het verband tussen emotie en stem er al. Op een instrument is dat niet zo. Wat je ook speelt, het begint met het leren bedienen van het apparaat. Bovendien zijn mensen veel gevoeliger voor stem dan voor instrumenten. Om precies dezelfde reden. Het is niet voor niets dat er vrijwel geen instrumentale hits zijn, vergeleken met het vocale werk. Ik blijf bij mijn standpunt dat vocalen en instrumenten niet helemaal hetzelfde zijn. Heeft niets met compartimenten te maken.

    Hoeveel platen met drummuziek (en alleen drums) heb jij in de kast staan? Als het antwoord 0 is, wat ik vermoed, doe jij toch ook aan compartimenten?

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Hoe beter je woordenschat en kennis van gramatica, hoe beter de kans dat je jezelf met succes kunt uitdrukken ?
    Zit wat in.
    De betere schrijvers kunnen echt wel schrijven, daarover zullen de afgestudeerde jongens en meisjes, de boekclubleden en liefhebbers het wel eens zijn.
    Anderzijds heb je van die free-style rap jongens die de gekste dichtvormen gebruiken.
    Er is toch een neerlandicus afgestudeerd op de teksten van de Jeugd van Tegenwoordig, die toch weinig technisch lijken na te denken over hun teksten.
    Blijf er bij dat ik op terugwerkende kracht beter les had genomen, anderzijds had ik dan wel bepaalde fases gemist/overgeslagen.
    Met name noise (met name Sonic Youth) blijft terugkomen bij mij, zij het veel minnelijker en vaak zelfs acoustisch.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Dit topic gaat nu ook al een tijd door op één creatief geïnterpreteerde zinsnede. Ik heb nergens gezegd dat techniek een last is, creativiteit doodt of wat dan ook. Het enige wat ik zei is dat sommigen die minder kaas hebben gegeten van theorie van hun beperktheid een asset kunnen maken door héél goed te worden in een beperkt gebied (noodgedwongen): de fenomenale vibrato van BB King is ook techniek, de één noot solo van Neil Young is dat ook. Een goede basis techniek is uiteraard conditio sine qua non, ook bij zang zoals jij met die video clips illustreert.. Maar eens we het niveau basis voorbij zijn zal meer techniek niet automatisch beter resultaat geven. Indien nodig: voorbeelden en masse op aanvraag

  10. #30

    Standaard

    En in aanvulling op Barno's post:
    Ik ben niet trots op mijn gebrek aan techniek.
    Ik ben er trots op dat ik mijn ideeën hoorbaar kan maken, ondanks mijn gebrek aan techniek.
    Mijn ratio 'Tijd geïnvesteerd in techniek':'Speelplezier' is extreem gunstig. Dat is plezierig, want die tijd kan ik steken in ideeën. Dat is meer mijn ding.

    Ik vind het persoonlijk (mening) heel jammer dat je in vrijwel iedere discipline conceptueel bezig mag zijn, en uitgerekend in de muziek wordt daar met dedain naar gekeken. Ik kan dat geen verrijking vinden.
    Het ambachtelijke, ingestudeerde prevaleert boven de creatieve drive?

    Laten we het eens omdraaien: Wie is hier van mening dat ie over voldoende techniek beschikt?















































































    Het bleef heel lang stil.
    Vriendelijke groet, Gus


    Naschrift:
    Deze man heeft in Nizhny Novograd gespeeld. 1,2 miljoen inwoners.
    Is eerst 10 jaar componist geweest vóórdat ie zich technisch liet scholen. Maakt klassieke muziek, gebaseerd op popliedjes en loops met oosterse akkoorden reeksen.
    laat zich niet vertellen hoe het hoort. Een held dus.
    In Rusland wordt ie op handen gedragen. In het buitenland, meer in het algemeen.
    In NL nauwelijks bekend.

    https://www.douweeisenga.com/en/news-concerts.htm
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 23 december 2016 om 13:42

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top