Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Mijn gebrek aan ritme begin ik te leren compenseren door 't over te slaan en me op aanslagtechniek te fixeren in plaats daarvan.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Zo zijn er ook heel veel die met hun gebrekkige kennis vooral ook een zeer gebrekkig gevoel voor ritme, en muzikale vormen hebben. De hoeveelheid beperkte gitaristen die toch vooral muzikaal spelen is best beperkt. En Vai boring as hell, ben bang dat dat aan jou ligt, niet aan Vai. Kwestie van smaak. Elmore James is best leuk voor twee liedjes, maar het moeten er niet zo heel veel meer worden. Net als Bo Diddley of Muddy Waters. JJ Cale en Billy Gibbons mogen wat langer wat mij betreft.
    semantiek zeker? BB King is beperkt maar meer muziek in zijn pink dan een heel leger technische shredders. Django Reinhardt, letterlijk beperkt, is er iemand muzikaler? Miles Davis, geen partij voor Dizzy, maar ... Vergelijk het met zang: ik hoef geen straffe techniekers (opera,metal,jazz...) doe mij maar krasselaars als bob dylan, tony joe white, george jones en co. Authenticiteit doet het voor mij.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Mijn gebrek aan ritme begin ik te leren compenseren door 't over te slaan en me op aanslagtechniek te fixeren in plaats daarvan.
    Ik had daar technieken voor bij mijn leerlingen, die dachten dan vooral vanuit de linkerhand. Het werkt niet bij elke muzieksoort maar je kan met je rechterhand de groove zoeken zodat links meer facultatief wordt.
    Geen idee of dat jou helpt maar aux principe kan techniek je bij elk probleem helpen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Authenticiteit doet het voor mij.
    Authenticiteit heb je, of dat heb je niet. Dat wordt echt niet minder omdat je iets erbij leert. En het wordt ook niet meer omdat je het vertikt iets erbij te leren.

    Het probleem met jouw argument is dat het te vaak, en onterecht gebruikt wordt als argument van luie mensen om vooral maar niet te ontwikkelen.

    Voor jezelf moet je dat helemaal zelf weten. Maar als raad naar anderen toe is het op zijn best 'niet schadelijk'

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Authenticiteit heb je, of dat heb je niet. Dat wordt echt niet minder omdat je iets erbij leert. En het wordt ook niet meer omdat je het vertikt iets erbij te leren.

    Het probleem met jouw argument is dat het te vaak, en onterecht gebruikt wordt als argument van luie mensen om vooral maar niet te ontwikkelen.

    Voor jezelf moet je dat helemaal zelf weten. Maar als raad naar anderen toe is het op zijn best 'niet schadelijk'
    In essentie klopt waar je op doelt, maar naar mijn smaak pas je het te streng toe. Of spreek je ons te streng toe.
    Natuurlijk gaat er niemand naar de kloten van een zekere mate van techniek, maar we kennen allemaal voorbeelden genoeg van volledig zielloos gespeelde of gezongen 'muziek'.

    En natuurlijk is het vaak een doekje voor het bloeden, maar om dat in een klap tot een alles omvattende waarheid of religie te bestempelen gaat mij te ver.

    Bovendien laat je alanyse een belangrijk aspect onbenoemd.
    En dat is de vraag die op voorhand leidend is:
    - wil je kicken en zal het je verder aan je dingest roesten
    - of wil je bij iedereen de bek open laten zakken over zo'n gruwelijke techniek

    Uit het gegeven dat er tig schakeringen tussenin zitten, mag je opmaken dat dat een belangrijke afweging is.
    En wat je zegt, het is (met uitsluiting van de ambitie van ouders) een strikt persoonlijke zaak.
    Met alle respect voor jouw track record, laat dat duidelijk zijn. Dat neemt niet weg dat ik Barno's visie gewoon prima vind. Ook als ie die visie aan een ander voorhoudt. Muziek is in mijn ogen primair for fun. Hoe ieder dat voor zichzelf vormgeeft is vrij.

    Heerlijk, artistieke vrijheid bestaat precies hieruit.

    Alors, mijn mening maar.
    Vriendelijke groet, Gus

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Bovendien laat je alanyse een belangrijk aspect onbenoemd.
    En dat is de vraag die op voorhand leidend is:
    - wil je kicken en zal het je verder aan je dingest roesten
    - of wil je bij iedereen de bek open laten zakken over zo'n gruwelijke techniek
    Die eerste, dat tweede interesseert me eerlijk gezegd niet. Bovendien werkt het niet. Maar dat eerste gaat wel degelijk ook beter hoe meer techniek en kennis je in huis hebt. De kunst is dat helemaal los te laten als je speelt.

    Mijn punt blijft dat het nooit de techniek en kennis van de muzikant is die dat in de weg staat. De persoonlijkheid/ontwikkeling van de muzikant, dat is een ander verhaal. Maar te weinig kennis en techniek staat het ALTIJD in de weg. Zelfs de simpelste drie akkoorden nummertjes moeten iig met een zekere ritmische coherentie gespeeld worden. Als dat echt niet deugt komt de emotie ook niet meer over.

    Zang is toch een beetje een verhaal apart. Als de band achter Dylan net zo speelt zoals hij zingt, denk ik dat het zelfs bij Barno niet meer overkomt. Net als de gitaarsolo's van Neil Young. Als de band die dat begeleidt net zo houterig speelt vrees ik dat het gewoon helemaal niet meer om aan te horen is. Maar Young schrijft goede liedjes, er staat een band achter die simpel, maar strak speelt. Dan neem je die solo's voor lief. Tom Waits, ongebruikelijke techniek, maar het was wel degelijk techniek. Dat steeds schorrer zingen deed hij opzettelijk. En over de begeleiding is erg goed nagedacht bij zijn latere werk. Het oude werk, pre Swordfishtrombones is gewoon netjes.

    Als de Stones echt zoveel steken zouden hebben laten vallen in hun beginperiode, als dat tegenwoordig bij de concerten gebeurt, zouden ze niet doorgebroken zijn. Luister naar Get your Yaya's out, daar staat gewoon een goede band te spelen. Bij recente liveopnames op youtube zit ik soms te twijfelen of het een "Stones Shred" video is. Doet er toch wel enige afbreuk aan.
    Laatst gewijzigd door Harald; 22 december 2016 om 21:57

  7. #17

    Standaard

    Bewust zonder quote.
    I beg to differ.
    Kennis kun je spelenderwijs verzamelen.
    Techniek is voor de meesten van ons alleen te bevechten. The hard way. Niet iedereen heeft pakweg vier uur per dag beschikbaar. Laat staan de ambitie tot een serieuze mate van techniek te komen.

    Zappa deed maar twee dingen in zijn leven. Hij wipte en maakte muziek. Misschien zelfs tegelijk.
    Als je net als kennis, techniek op serendipity manier had kunnen verwerven had ik het er graag voor over gehad.
    je kent mijn achtergrond.

    Mij beledig je niet dooor mij als lui af te schilderen. Want, ik gok het maar, daarvooor kennen we elkaar te goed. Maar je mist de crux van mijn ambities.
    Niet zo goed als het gewoon afbreuk doet aan de vrijheid die samenhangt met het artistieke. Welke keuzes ieder individu maakt in dit opzicht is in mijn ogen veel waardevoller dan wat dan ook.

    Karel Appel koos ervoor om zoveel mogelijk de onbevangenheid van het kind te benaderen. Het zou een misvatting zijn om te denken dat jij/ik dat ook zou kunnen. Het gegeven dat er stromingen bestaan, houdt in dat er een stroming is waarin techniek het hoogst haalbare is.
    En ik weet dat dat niet jouw stromg is.

    Nevertheless, het erkent gelijk ook de stroming van het afwijzen van polijst, techniek, geef het een naam.
    Ik ben zooooooo blij dat de punkers ons van de zelfingenomenheid en navelstaarderigheid hebben bevrijd! Met welke techniek?

    Ik vergroot de verschillen bewust terwille van het punt. Het punt is, dat gebrek aan techniek afdoen als luiigheid en gemakzucht een aantal belangrijke punten overslaat.

    Nogmaals, mijn mening maar.
    vriendelijke groet, Gus

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Die eerste, dat tweede interesseert me eerlijk gezegd niet. Bovendien werkt het niet. Maar dat eerste gaat wel degelijk ook beter hoe meer techniek en kennis je in huis hebt. De kunst is dat helemaal los te laten als je speelt.

    Mijn punt blijft dat het nooit de techniek en kennis van de muzikant is die dat in de weg staat. De persoonlijkheid/ontwikkeling van de muzikant, dat is een ander verhaal. Maar te weinig kennis en techniek staat het ALTIJD in de weg. Zelfs de simpelste drie akkoorden nummertjes moeten iig met een zekere ritmische coherentie gespeeld worden. Als dat echt niet deugt komt de emotie ook niet meer over.

    Zang is toch een beetje een verhaal apart. Als de band achter Dylan net zo speelt zoals hij zingt, denk ik dat het zelfs bij Barno niet meer overkomt. Net als de gitaarsolo's van Neil Young. Als de band die dat begeleidt net zo houterig speelt vrees ik dat het gewoon helemaal niet meer om aan te horen is. Maar Young schrijft goede liedjes, er staat een band achter die simpel, maar strak speelt. Dan neem je die solo's voor lief. Tom Waits, ongebruikelijke techniek, maar het was wel degelijk techniek. Dat steeds schorrer zingen deed hij opzettelijk. En over de begeleiding is erg goed nagedacht bij zijn latere werk. Het oude werk, pre Swordfishtrombones is gewoon netjes.

    Als de Stones echt zoveel steken zouden hebben laten vallen in hun beginperiode, als dat tegenwoordig bij de concerten gebeurt, zouden ze niet doorgebroken zijn. Luister naar Get your Yaya's out, daar staat gewoon een goede band te spelen. Bij recente liveopnames op youtube zit ik soms te twijfelen of het een "Stones Shred" video is. Doet er toch wel enige afbreuk aan.
    Wel grappig ... als ik een argument aanhaal dat je verhaal wat weerlegt, hoort dat instrument (zang) plots niet thuis tussen de andere instrumenten. Waarom eigenlijk? Terwijl zang uiteraard het edelste der instrumenten is, en een van de moeilijkste. By the way, ik vind Dylan en Young ook goed enkel met acoustisch gitaartje.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kennis kun je inderdaad spelenderwijs verzamelen, alleen gebeurt dat in de praktijk helaas niet zo vaak. Veel mensen koketteren zelfs met hun gebrek aan kennis. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat een conservatorium opleiding alleen maar dodelijk voor je creativiteit zou zijn. En dit werd dan gezegd door gasten die op geen enkele manier afweken van de doorsnee.



    Karel Appel erkende zelfs een door Geert Jan Jansen gemaakte vervalsing als authentiek werk, hoe kinderlijk kun je zijn....

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Wel grappig ... als ik een argument aanhaal dat je verhaal wat weerlegt, hoort dat instrument (zang) plots niet thuis tussen de andere instrumenten. Waarom eigenlijk? Terwijl zang uiteraard het edelste der instrumenten is, en een van de moeilijkste. By the way, ik vind Dylan en Young ook goed enkel met acoustisch gitaartje.
    Niet als ze hun mond houden... En ja, zang is idd. net iets anders. Die link van de persoonlijkheid en de emotie met de stem is heel direct. Dat heeft ook Dylan. En eerlijk is eerlijk, ik hoor veel van de liedjes van Dylan het liefst in de uitvoering van iemand anders.

    Maar het zijn de uitzonderingen. Als ik zing werkt het echt niet... en om nu te zeggen dat ik slechter zing dan Dylan of Ringo, dat ook weer niet... Maar toch, ik kan dat beter laten. Die zangers waarbij dat werkt zijn uitzonderingen waar er helemaal niet zo heel erg veel van zijn.

    Ik kan eigenlijk geen enkele gitarist bedenken die net zo krakkemikkig speelt als Dylan zingt, en die me met instrumentale gitaarmuziek in zijn eentje kan boeien. Tenzij je een voorbeeld kunt geven onderbouwt dat mijn stelling dat zang idd. net wat anders ligt toch wel. Het grote verschil zit hem in het feit dat zang gebruik maakt van tekst om de boodschap over te brengen. Zeg nu eens eerlijk, als Dylan knocking on heaven's, of Blowin'in the wind door zonder tekst zou neuriën of zingen, blijft het dan overeind? Ik denk het niet.

    Overigens, mocht je Josheph Spence als voorbeeld aandragen, die klinkt zo krakkemikkig omdat hij zonodig overal doorheen moet zingen en hoesten. Als je de oudere opnames beluistert, voordat hij zijn best before datum voorbij was, en je richt op het gitaarwerk, dat is nog helemaal niet zo voor de hand liggend en simpel. Dat je niet weet hoe een ladder of een akkoord heet, betekend nog niet dat je het niet hoort, en herkent. Zie de opmerkingen van Miles Davis over Hendrix.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top