Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Dat IN-signaal (connector P101 links bovenin, onderste pin), de input naar op-amp U101, hoe ziet het signaal er daar uit? Is het daar al een halve sinus?

    De op-amp U101 met de hele eindtrap erachter en de tegenkoppeling terug naar U101 is een gesloten lus. Als dat in orde is zal het signaal op IN al een halve sinus moeten zijn. Is het signaal op IN wel gelijk aan wat je aanstuurt, dan gaat het in de lus (dus de eindtrap) mis.
    Laatst gewijzigd door Plant; 19 december 2016 om 00:25
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dat IN-signaal (connector P101 links bovenin, onderste pin), de input naar op-amp U101, hoe ziet het signaal er daar uit? Is het daar al een halve sinus?

    De op-amp U101 met de hele eindtrap erachter en de tegenkoppeling terug naar U101 is een gesloten lus. Als dat in orde is zal het signaal op IN al een halve sinus moeten zijn. Is het signaal op IN wel gelijk aan wat je aanstuurt, dan gaat het in de lus (dus de eindtrap) mis.
    ff kijken... ik ben nu aan het werk dus kan vanavond weer wat doen aan de sub.

    Gisteravond nog de + en - 15V gemeten. Die is aanwezig op connector P101. Het was laat en wou het kort houden. Kon ze zo snel even niet in de schakeling terugvinden. Daar zal ik vanavond voor gaan zitten. Goed idee idd om dit dan met de scoop te monitoren. Dan zou idd zichtbaar moeten zijn of die ook dippen.

    Het IN-signaal is wel een hele sinus. Die is te zien op het eerste filmpje.

    Je laatste alinea: kun je dat nog wat toelichten? Wat kan ik daarin betekenen?
    Het signaal op IN is volgens mij gelijk aan het signaal wat ik aanbied (afgezien van de amplitude). Maar dat zal ik ook nog controleren.
    Nog meer zaken wat ik kan meten?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Het IN-signaal is wel een hele sinus. Die is te zien op het eerste filmpje.
    OK, dan gaat het dus tot U101 goed.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Je laatste alinea: kun je dat nog wat toelichten? Wat kan ik daarin betekenen?
    Het signaal op IN is volgens mij gelijk aan het signaal wat ik aanbied (afgezien van de amplitude). Maar dat zal ik ook nog controleren.
    Nog meer zaken wat ik kan meten?
    Met U101 begint de eindversterker. De uitgang stuurt een 2 groepen transistoren aan. De bovenste groep voor de positieve signaalhelft: Q103, Q105 (driver) en Q107 (eindtransistor). De onderste groep voor de negatieve signaalhelft: Q104, Q106 (driver) en Q108 (eindtransistor).
    Vanaf de uitgang van de eindversterker gaat er een tegenkoppeling (R104 / C104) terug naar de min-input van U101. Dat is de lus die ik bedoel. Die tegenkoppeling is er om vervorming te verlagen en om de versterkingsfactor van de eindversterker te bepalen. De versterkingsfactor voor de audioband is R104 / R103 en inverterend (fase).

    Enfin, Het signaal op IN is sinusvormig, het signaal na U101 (waar LIMIT wordt afgetakt) bij jou niet meer.
    Omdat het deel beginnend bij U101 t/m de eindtransistoren Q107 / Q108 een gesloten lus is, staat dit afgeplatte signaal na U101 dus 'overal' en is het moeilijk door meting zo een defekt component aan te wijzen.

    Dit typende, zie ik dat vanaf de tegenkoppelingsweerstand R104 ook een lijntje via R165 naar de hoofdvoedingsregeling gaat. De hoofdvoeding is de voeding waar de eindversterker mee wordt gevoed, +Vsu en -Vsu.

    Dit lijkt mij een beveiliging die ervoor zorgt dat als er iets in de eindversterker stuk is, de voeding terugregelt zodat er geen enorme DC-stroom richting speaker gaat. Fraaie protectie

    Meet die voedingsspanningen eens allemaal, misschien is de hoofdvoeding deels dichtgeregeld (met reden)?

    Is bij de eindversterker / voeding niet bv. een donkere plek op de print te zien die duidt op veel of langdurige warmteontwikkeling, slecht uitziende solderingen? Defecte componenten zullen er mogelijk zijn, misschien kun je ook genoemde transistoren statisch doormeten.
    Laatst gewijzigd door Plant; 19 december 2016 om 20:14
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14

    Standaard

    Dank je! Fijn dat je de moeite neem om zo goed en uitgebreid hierover uit te leggen! Steek ik wat van op!

    Nee, er is totaal nergens iets van oververhitting te bekennen. Hij heeft het jaren goed gedaan, maar de laatste jaren veel minder vaan aangestaan. Heb altijd de indruk gehad dat het daardoor is gekomen. Maar dat is eigenlijk heel raar bij een stilstaande electronische schakeling denk ik. Alle componenten (en bedoel ik met name elco's) zien er heel normaal uit.

    Ik begrijp je verhaal van de eindtrap idd best redelijk. (vraag me dan uit interesse altijd nog wel af wat die andere bubs met torren na Q107/108 nog zitten te doen Nou ja Q113 schakelt het relais lijkt me)
    Ik heb de spanning uit de voeding gemeten: Vcc is +43 / -43v Vsu is +20 / -20v

    Wat doet dat stukje schakeling rondom U101B met die instelpot?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    ...(vraag me dan uit interesse altijd nog wel af wat die andere bubs met torren na Q107/108 nog zitten te doen Nou ja Q113 schakelt het relais lijkt me)
    Ja. En de transistoren daaronder verhinderen inschakelen als niet aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Beveiliging en inschakelvertraging.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Wat doet dat stukje schakeling rondom U101B met die instelpot?
    Die instelpot bepaalt de schakeltijd van de inschakelvertraging. Q116 is geschakeld als stroombron en met de potmeter R138 stel je de collectorstroom in en daarmee de spanning over R140 en zo via R141 de spanning op de plus-ingang van wederom een comparator. Zodra na inschakelen van de subwoofer de 15V voedingsspanning opkomt, staat die ingestelde spanning op de plus-ingang er meteen.

    Op de min-ingang komt na inschakelen ook een spanning te staan via R135 en Q116, maar het bereiken van het spanningsniveau kost enige tijd omdat C113 eerst moet opladen via R142.

    Pas zodra de spanning over C113 hoger wordt dan de ingestelde spanning op de plus-ingang, wordt de uitgang van comparator U101B laag, gaat het circuitje rond Q111 / Q112 uit geleiding, Q113 in geleiding en schakelt het relais in.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #16

    Standaard

    Wederom hartelijk dank!

    Het ontzettend vervelende is nu dat hij sinds gisteren dat gedrag niet meer laat zien. Het is echt ongeloofelijk. Hij doet dit al een jaar of 2 en is niet echt meer bruikbaar geweest. Nu begin ik er eindelijk aan. Eerst liet hij het gedrag nog mooi zien (filmpjes) maar nu valt hij niet meer weg.
    Hij staat al een paar uren aan. Eerst op de toongenerator, maar nu dus maar weer op de versterker aangesloten. Hoewel ik het idee heb dat hij iets minder vermogen heeft (volume op de sub moet iets hoger) doet hij het nu goed.

    Daar heb ik dus de pest aan. Nu wil ik het echt oplossen en krijg je dit. Nu zoekt het lastig. En geen duidelijke fout opgelost betekent voor mij dat het niet is opgelost. Zoals Cluseau altijd zegt: problemen gaan niet vanzelf weg ;-)
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Zoals Cluseau altijd zegt: problemen gaan niet vanzelf weg ;-)
    Klopt, sterker nog ze komen terug op het moment dat je dat het meest irritant vindt. Murphy of zoiets.

    Heb me bewust niet laten horen omdat jullie het met zn tweeen wel redden. Toch heb ik een tip die ik nog niet voorbij heb zien komen. Na 40+ jaar elektronica reparatie heb ik veel dingen zien gebeuren en een ervan is dat transistoren inwendig kunnen onderbreken en weer vanzelf herstellen als gevolg van temperatuur. Uitzetting door warmte kan ervoor zorgen dat het aansluitdraadje van de transistor inwendig van de chip wordt losgerukt. Tijdens krimpen hersteld dat weer.

    Hoe zoek je dit nu op?

    Allereerst MOET de fout op te wekken zijn anders kun je wel stoppen. Pak er eens een gewone fohn bij en blaas het hele zaakje lekker op temperatuur, wel gelijkmatig en rustig de temperatuur verdelen. Ik kan me zo voorstellen dat je het ding nu open hebt liggen waardoor er meer koeling is en de fout niet wil optreden.
    Maak hem dus gewoon een beetje aan het schrikken met de fohn.

    Kun je de fout eenmaal opwekken mag je van geluk spreken, dat lukt namelijk niet altijd. In de fout situatie meet je dan de spanning op basis en emitter. Meet je hogere verschillen dan 0.7V dan heb je de sucker te pakken. Meer dan eens meegemaakt en de meeste kans heb je bij de drivers en eindtorren. Dit zit hem in de hoge belasting van deze componenten.

    Goed, succes en ik lees wel mee maar reageer niet als ik niets heb toe te voegen.


    edit: Wel even de waarschuwing dat je niet moet uitschieten met de meetpennen, dit zijn geen buizen he! Zo'n foutje kan je het verversen van een hele eindtrap kosten, spreek uit ervaring.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 20 december 2016 om 12:08
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dit typende, zie ik dat vanaf de tegenkoppelingsweerstand R104 ook een lijntje via R165 naar de hoofdvoedingsregeling gaat. De hoofdvoeding is de voeding waar de eindversterker mee wordt gevoed, +Vsu en -Vsu.

    Dit lijkt mij een beveiliging die ervoor zorgt dat als er iets in de eindversterker stuk is, de voeding terugregelt zodat er geen enorme DC-stroom richting speaker gaat. Fraaie protectie
    Dit is een schakeling die de eintrap spanningloos maakt als er geen audio is (zou bedacht kunnen zijn door brussel). De amp begint te werken op de drivers welke het audio signaal naar het knooppunt R165 - R166 voert. Daar wordt het gelijkgericht door de dioden DLL3 en DLL4. De positieve en negative spanning die daaruit wordt afgeleid stuurt de transistoren Q123 en Q127 aan. Deze komen in geleiding en dat is nodig voor output van de voeding -Vsw en +Vsw voor de eindtransistoren.

    Het is dus goed mogelijk dat een van die voedingen niet goed start waardoor de eindtrap maar half werkt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Klopt, sterker nog ze komen terug op het moment dat je dat het meest irritant vindt. Murphy of zoiets.

    Heb me bewust niet laten horen omdat jullie het met zn tweeen wel redden. Toch heb ik een tip die ik nog niet voorbij heb zien komen. Na 40+ jaar elektronica reparatie heb ik veel dingen zien gebeuren en een ervan is dat transistoren inwendig kunnen onderbreken en weer vanzelf herstellen als gevolg van temperatuur. Uitzetting door warmte kan ervoor zorgen dat het aansluitdraadje van de transistor inwendig van de chip wordt losgerukt. Tijdens krimpen hersteld dat weer.

    Hoe zoek je dit nu op?

    Allereerst MOET de fout op te wekken zijn anders kun je wel stoppen. Pak er eens een gewone fohn bij en blaas het hele zaakje lekker op temperatuur, wel gelijkmatig en rustig de temperatuur verdelen. Ik kan me zo voorstellen dat je het ding nu open hebt liggen waardoor er meer koeling is en de fout niet wil optreden.
    Maak hem dus gewoon een beetje aan het schrikken met de fohn.

    Kun je de fout eenmaal opwekken mag je van geluk spreken, dat lukt namelijk niet altijd. In de fout situatie meet je dan de spanning op basis en emitter. Meet je hogere verschillen dan 0.7V dan heb je de sucker te pakken. Meer dan eens meegemaakt en de meeste kans heb je bij de drivers en eindtorren. Dit zit hem in de hoge belasting van deze componenten.

    Goed, succes en ik lees wel mee maar reageer niet als ik niets heb toe te voegen.


    edit: Wel even de waarschuwing dat je niet moet uitschieten met de meetpennen, dit zijn geen buizen he! Zo'n foutje kan je het verversen van een hele eindtrap kosten, spreek uit ervaring.
    Dank je wel dat je je er toch in wilt mengen. Uiteraard had ik daar al op gehoopt.

    Opmerkelijk dat hij nu niet meer in de fout wil gaan. De eerste dagen dat ik heb open had liggen deed hij dat van die filmpje continu en altijd.
    Daarom zal ik heb idd voorzichtig gaan verwarmen met een fohn. Ik ben morgenavond pas weer thuis, dan hoop ik daar tijd voor te hebben of vrijdag. Zaterdag vertrek ik voor 2 weken naar de vs dus kan ik er even niet mee verder. Dus het kan even duren

    En wat je zegt: 'in de foutsituatie mag ik geen groter spanningsverschil meten tussen basis en emitter dan 0.7v' ; de foutsituatie bedoel je dus als hij dat dichtklappen weer doet en dan op het moment dat hij 'dichtklapt'? Dus dat de sinus op de scoop wegvalt naar een rechte lijn?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    in de foutsituatie mag ik geen groter spanningsverschil meten tussen basis en emitter dan 0.7v
    In een transistor bestaat er van basis naar emitter een diode. Als de spanning van de basis meer dan 0,7 Volt hoger is dan de emitter is er dus in de transistor een onderbreking. Aangezien je een halve sinus zag bestaat de kans dat dat effect meetbaar is aan de kant die niet werkt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top