Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1

    Standaard Subwoofer trouble shooten

    Ik zie hier ook wel eens andere zaken dan gitaarversterker voorbij komen. Dus ik weet niet niet echt of dit is toegestaan. Ik hoop het en anders merk ik het vanzelf en zal ik het weghalen.
    Ik denk dat het best leuk en interessant is om het openbaar te onderzoeken.

    Goed, ik heb een jbl subwoofer die het steeds minder goed is gaan doen en nu eigenlijk onbruikbaar is. Dus wil ik die graag repareren.

    Type is JBL SCS138 sub en hier is de manual: http://elektrotanya.com/jbl_scs-138_.../download.html

    Probleem is dat hij continu wegvalt. Dan komt hij weer langzaamaan op en weer cutout. Ik heb een filmpje gemaakt: https://youtu.be/A2880Pj1r9Q
    Op 1:09 is te zien wat er gebeurt. Signaal zwelt aan tot een bepaald leven en boem...weg. En weer opnieuw. De toongeneratoor staat op een vrij lage freq dus nauwelijk te horen door de slechte mic.

    Ik heb het signaal met mijn scoop helemaal gevolgd. De trappen door het schema heen zijn: input -->control --> limiter --> en poweramp. Inmiddels is duidelijk dat het in het limiter gedeelte zit. Zie onderstaand schema:



    Op de in- en uitgang van TL074/D blijft alles normaal op het moment van cut out. Op de uitgang van deze sectie (dus na TL074/A en op de onderste pin van connector P203) is het beeld te zien zoals de scoop het weergeeft. Dus signaal valt geheel weg en komt langzaam weer op.

    Iemand een idee wat deze schakeling precies doet en waar het dan waarschijnlijk mis zal gaan?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Die op-ampjes TL074/B en TL074/C zijn comparators.

    Het spanningsniveau op het limit-lijntje wordt vergeleken met een positief en negatief DC-level bepaald door spanningsdelers R267 t/m R269 over de +15V en -15V voeding.

    Komt de limit-spanning positief boven of negatief onder een bepaalde spanning, dan schakelt de betreffende comperator-uitgang naar een positieve uitgangsspanning, de transistoren Q201 / Q202 komen in geleiding en het audio wordt afgeknepen naar ground.

    Ik denk niet dat er iets mis is met dit circuit, ik denk dat je het limit-lijntje maar eens goed moet monitoren. Dat komt achter U101 vandaan en die wordt weer aangestuurd vanuit de eindtrap. Daar zou gewoon audio moeten staan, maar ik denk dat je hoge positieve of negatieve DC-sprongen gaat tegenkomen.

    Ik denk dat de eindtrap een probleem heeft (slechte soldering of rot component) en de uitgang af en toe tegen de voedingsrails aanstuurt. Hoor je niet het speakerrelais schakelen ter beveiliging van de speaker (of zijn die contacten al vastgelast)?
    Laatst gewijzigd door Plant; 18 december 2016 om 13:49
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Die op-ampjes TL074/B en TL074/C zijn comparators.

    Het spanningsniveau op het limit-lijntje wordt vergeleken met een positief en negatief DC-level bepaald door spanningsdelers R267 t/m R269 over de +15V en -15V voeding.

    Komt de limit-spanning positief boven of negatief onder een bepaalde spanning, dan schakelt de betreffende comperator-uitgang naar een positieve uitgangsspanning, de transistoren Q201 / Q202 komen in geleiding en het audio wordt afgeknepen naar ground.

    Ik denk niet dat er iets mis is met dit circuit, ik denk dat je het limit-lijntje maar eens goed moet monitoren. Dat komt achter U101 vandaan en die wordt weer aangestuurd vanuit de eindtrap. Daar zou gewoon audio moeten staan, maar ik denk dat je hoge positieve of negatieve DC-sprongen gaat tegenkomen.

    Ik denk dat de eindtrap een probleem heeft (slechte soldering of rot component) en de uitgang af en toe tegen de voedingsrails aanstuurt. Hoor je niet het speakerrelais schakelen ter beveiliging van de speaker (of zijn die contacten al vastgelast)?
    Dank je voor je input!
    Je bedoelt de <LIMIT> lijn bovenaan P203? (die idd naar P101 gaat). Daar heb ik ook een filmpje van gemaakt zojuist: https://youtu.be/F6tgEJmE_Rw


    Hier ook het schema van de poweramp. De <LIMIT> lijn komt bovenin P101 binnen en gaat naar U101.



    Ik heb eigenlijk niet echt een idee wat er gebeurt. Het beeld op de scoop is wat hoekiger, maar vertoont hetzelfde gedrag op het moment van opkomen en dichtslaan.

    De powerled blijft trouwens gewoon groen (en gaat niet naar rood) dus het heeft niks te maken met de auto-power off.
    Verder moet ik zeggen dat volgens mij de versterker pas echt open gaat op het moment dat je hem ziet opkomen. (dat heb ik ook tijdens het gebruik ervaren). Hij geeft eigenlijk nauwelijks iets en op het moment dat er eindelijk signaal opkomt wordt hij meteen weer dichtgegooid.

    Kun je me nog iets verder helpen?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Ja, die bedoel ik.

    Waarom is dat signaal zo afgeplat? Ik lijk maar een halve sinus te zien. Ik neem aan dat je een schoon sine-wave signaal als bron gebruikt? Ik verwacht dan op de limit-lijn ook echt een sine-wave te zien.

    Hoe sterk is het signaal? Ik kan geen schaal en V/div-instelling zien.

    Staat je scoop-input soms op AC? Ik zie wel even een sprongetje voor het muten, maar de trace blijft in beeld. Als er sprake is van DC-offset zal de trace met scoop-input op DC buiten beeld vliegen. Ik denk dat die offset er in de praktijk is en het muten veroorzaakt.

    Zet de scoop-input eens op DC en de gevoeligheid op 5V/div, zodat DC-offset tot +15V of -15V DC in beeld blijft. Je ziet je audio dan misschien niet goed maar wel de offset.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5

    Standaard

    Ja er gaat een mooie sinus in hoor. Geen idee waarom, maar de positieve helft is idd helemaal plat.
    De scoop-input stond op DC. Met 5V/div was er niks te zien dus hij staan een factor 10 kleiner. Zie een nieuw filmpje: https://youtu.be/OheNmUSaxh8

    Ik probeer er iets van te begrijpen wat er gebeurt maar kom daar eigenlijk niet uit. Betekent het dat er een onbalans ontstaat in het circuit rondom Q101/102? Deze lijken aangestuurd te worden door een soort stabilisatie signaal (??) vanuit deze (auto power off) sectie:

    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Ja er gaat een mooie sinus in hoor. Geen idee waarom, maar de positieve helft is idd helemaal plat.
    Is de +15V voeding er eigenlijk wel?

    edit: ja, moet haast wel want hoe wordt anders dat signaal afgeknepen door die transistoren? ... maar meet toch maar even na of die +15V overal staat.
    Laatst gewijzigd door Plant; 18 december 2016 om 21:20
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik zie ook iets op schema met PTC. Is dat een ptc die aan een koel plaat zit die misschien denkt dat de temperatuur te hoog wordt?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Ik zie ook iets op schema met PTC. Is dat een ptc die aan een koel plaat zit die misschien denkt dat de temperatuur te hoog wordt?
    Uhm, waar zit die ergens in het schema? Dan zal ik ff kijken.
    Dit fenomeen is trouwens meteen bij het inschakelen. Maar dat kan natuurlijk als zo'n component kapot is.

    Ik zal zo even de +15v en -15v meten
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Ik zal zo even de +15v en -15v meten
    Misschien beter even op de scoop monitoren samen met het signaal. Mogelijk valt een van de spanningen kortstondig uit. Ik snap die halve sinus op de limit-lijn niet... dat klopt niet.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Nee' ik zie hem ook niet terug in schema. Zal wel een ongelukkige naam zijn en niets re maken hebben met een ptc

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top