Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27
  1. #21

    Standaard

    Okee, mensen nog even een laatste update:
    Ik kan de fout idd opwekken met de fohn Maarrrr....
    Dit gaat 1x als hij helemaal koud is. En het is nu eigenlijk omgekeerd van wat het eerst was. Raar maar waar...
    Hij deed het ook duidelijk een keer toen ik echt alleen op de achterste power transistor richtte, dus...

    Als ik hem aanzet geeft hij normaal signaal/volume. Richt ik dan maar heel even de fohn op het koelblok van de eindtorren (zie foto) dan is het plop!...signaal weg en komt langzaam weer op. Maar dat is nu dus maar 1x. Dan moet ik weer tijden wachten.

    Nu dacht ik: wie weet een koude las bij de transistoren. Kan geen kwaad om ze even aan te tippen. Dus gedaan, maar dat is het niet. (heb de eindtorren en de drivers gedaan. Tenministe ik denk dat dat die andere 2 ertussen zijn op het koelblok). Toch is het iets veranderd, want hij 'plopt' nu iets vaker weg. Ik heb in die situatie niet kunnen meten tussen basis en emitter. Ik denk dan mijn meter (fluke) ook te traag is misschien. Zou met de scoop moeten. Maar veel tegelijk moet ik dan doen.

    Hoe dan ook het probleem zit idd daar! Wat nu te doen...?
    Helaas kan ik nu niet verder. Vlieg vannacht naar Miami dus het blijft even on hold. Ik kom er daarna op terug. Als jullie ondertussen goede raad hebben wat nu te doen (klakkeloos vervangen??) dan hoor ik het graag.

    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Tja, ligt er aan wat je de voorkeur geeft. Als ik het commercieel bekijk dan is het verstandigst drivers en eindtorren klakkeloos te vervangen. Ga je voor het leerproces of ben je nieuwsgierig dan bijt je door tot je hem hebt.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik zie tussen de 2 eindtorren op de koelplaat in het midden nog een soort van stuurtor. Echter direct ernaast nog iets wat lijkt op een gewone tor. Qua soort hoeft deze niet gekoeld te worden. Maar omdat hij toch tegen de koelplaat aanzit wordt deze wellicht gebruikt om de temperatuur te meten? Die eens heet maken met soldeerbout en kijken of er reactie is. Anders doorsolderen of vervangen?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Zowieso niet verkeerd om alle componenten aan een koelplaat eens door solderen. Wordt vaak warm en koud en na jaren gaat de soldering los. Soms bijna niet te zien. Vaak een rond gekartelde lijn om het pootje heen....

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Ik zie tussen de 2 eindtorren op de koelplaat in het midden nog een soort van stuurtor. Echter direct ernaast nog iets wat lijkt op een gewone tor. Qua soort hoeft deze niet gekoeld te worden. Maar omdat hij toch tegen de koelplaat aanzit wordt deze wellicht gebruikt om de temperatuur te meten? Die eens heet maken met soldeerbout en kijken of er reactie is. Anders doorsolderen of vervangen?
    Zal dienen om de ruststroom in het gareel te houden. Vaak zie je bij transistoreindtrappen dat de transistor van een (instelbaar) ruststroomcircuit tussen de eindtransistoren tegen de koelplaat zit.

    Als eindtransistoren warm worden, gaat de ruststroom omhoog driften waardoor alles alleen maar heter wordt, de rustroom nog verder omhoog gaat enz... tot de eindtrap in rook op gaat. Om te zorgen dat de ruststroom ongeacht temperatuur stabiel op waarde blijft moet je dus een tegenregeling hebben. In de praktijk laat je dus een of meer andere transistoren mee warm worden die dan juist in het circuit de ruststroom op niveau houden.
    Laatst gewijzigd door Plant; 24 december 2016 om 13:38
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Haha, dat zeg ik, hij meet de temperatuur.

  7. #27

    Standaard

    Okee, vorige week inmiddels terug uit de vs en lag de sub nog helemaal uit elkaar. Dus weer opgepakt en aan de hand van antwoorden in deze thread etc en mijn bevindingen dat het temperatuur gerelateerd was bleven eigenlijk 2 opties voor me over: (bijna) alles klakkeloos vervangen van de eindversterker of een ultime poging om alles solderlassen te herstellen in de hoop dat dat iets helpt.

    Dus voor de laatste optie als eerste gekozen. Vorige week heel zorgvuldig nagenoeg alles (maar in elk geval alle torren en grote/zware componenten) opnieuw gedaan. Getest en dat zag er hoopvol uit. Ik heb overigens niet echt een slechte las kunnen zien, maar mijn ogen zijn niet de beste.
    De boel in elkaar geschroefd en de subwoofer doet het sindsdien perfect. Heeft geen steekje meer laten vallen.
    Dus al met al lijkt het een klassiek geval van lasbreuk door warmte en da's een geluk voor mij.
    Wel best weer flink wat opgestoken van jullie input waarvoor hartelijk dank!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top