Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11

    Standaard

    Inderdaad, qua akkoorden is het de meest simpele blues, maar de manier waarop de zang is gestructureerd maakt m een geval apart.

    T. Bone Walker en Buddy Guy keken altijd naar (hadden contact met) Canned Heat als ze op zoek waren naar de meest fundamentalistische vorm van een bepaald lied. Misschien, Sparrow, is dat qua reasearch ook nog een tip waar je je voordeel mee kunt doen.

    Zij worden wel beschouwd als de levende catalogus van da blues. En genieten giga aanzien omdat de gitarist van de band en Bill Barth (Insect Trust) Skip James uit een ziekenhuis hebben gered waar hij lag dood te gaan.

    Daarna heeft Skip nog een jaar of 4 geleefd en getourd, waarna hij (ondankbare donder) alsnog de pijp aan Maarten heeft gegeven.

    Now, don't start me talkin'....
    Vriendelijke groet, Gus

  2. #12

    Standaard

    Beste Milko,
    Zoals wat Pepe in een latere post schrijft: het maakt niet uit in welke toonsoort je het speelt. Wat je zegt over de toonladder; Am blues klopt absoluut, alleen vind ik de akkoorden die daarbij horen (Am - Dm - Em) niet lekker klinken.
    Beste Pepe,
    Dat van die added G en C is best wel interessant, ga ik wat mee stoeien. Maar hier gaat het volgens mij ook weer om de toonladder, dat was gewoon een persoonlijke voorkeur. Moet dit overigens niet Am zijn?
    Alleen de (vreemd genoeg majeur) akkoorden die er lekker bij klinken kan ik op geen enkele manier linken aan die Am-ladder.
    Als je hier uit kan komen probeer dan eens:
    [A]I'm the Little Red Rooster [G][A] Too lazy to crow for [E]days
    en dan solo (2e snaar E-Eb-D-B-E)
    Dit komt toch niet overeen?
    In elk geval wel bedankt voor jullie reacties.
    Eric

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik snap niet wat die mineurs er mee te maken hebben, het zijn majeur akkoorden?
    Ik snap ook niet wat die [G] in jouw voorbeeld daar doet. Het schema is A/D7/A/A7/D//A//E7/D/A/E/
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Net naar de Howlin' Wolf versie geluisterd en daar zit weinig ingewikkelds in, lijkt me. Gewoon een blues in A, waar je met een bluesladder in A (die gebaseerd is op pentatonisch mineur) op kunt soleren. Die ladder laten voor wat 'ie is en je meer concentreren op losse en passende licks, vind ik overigens een beter plan.

  5. #15

    Standaard

    Beste Pepe,
    Die mineur heeft ermee te maken dat de solo's gepeeld worden met de noten A-C-D-Eb=E-G. Dit is dus typisch de A mineur bluesladder.
    Dat akkoordenschema klopt uiteraard ook, maar dan zit je wel met twee verschillende toonsoorten, waar ik geen enkel verband itussen kan ontdekken.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Tja, dan klopt het niet........

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Beste Pepe,
    Die mineur heeft ermee te maken dat de solo's gepeeld worden met de noten A-C-D-Eb=E-G. Dit is dus typisch de A mineur bluesladder.
    Dat akkoordenschema klopt uiteraard ook, maar dan zit je wel met twee verschillende toonsoorten, waar ik geen enkel verband itussen kan ontdekken.
    Je noemt die ladder mineur omdat hij (op het A akkoord) een C heeft en geen Cis. Maar in feite is het een majeur ladder waarbij de C een bluesy feel geeft en je de Cis dan maar weglaat (en eigenlijk druk je die C vaak naar Cis toe) In rootsy jazz en blues wordt de Cis vaker en nadrukkelijker gespeeld en daar hebben we het hier over.
    Daarom zeg ik ook, een majeur met added C en G (wat tonen uit de mineur zijn) ipv een mineur met added Cis en Fis want dan draai je de boel om maar theoretisch is dat hetzelfde.
    Kwa denkpatroon maakt het wel degelijk verschil voor de feel.

    Dat de meeste hier van een mineur uitgaan snap ik wel want de simpele pentatoon kent iedereen wel.
    Maar dat is toch een one size fits all en dan doe je roots blues toch echt te kort. En een A mineur toonladder is het zeker niet.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 20 december 2016 om 23:32
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    24 oktober 2016
    Berichten
    641

    Standaard

    Die van Howlin' Woolf is zoals gezegd het gewone bluesschema in A. Dan kun je gewoon AM pentatonisch of de A blues ladder eroverheen spelen.

    Milko sluiten.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik ken weinig tot geen bal van theorie maar bij blues gebruik je toch vooral je oren. Daarom dat ik ook niet snap dat TS hier mineur noemt. In mijn simpele wereld is iets dat absoluut niet klinkt als je er mineur akkoorden op speelt, geen mineur. Zoals meestal het geval bij very basic bluessongs, en basic is lil red rooster toch wel.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ja dat kan Milko maar ik heb net uitgelegd dat het vermijden van die grote terts in de I gebeurt om dingen te versimpelen, hoef je maar 5 noten te onthouden. Die grote terts wordt anders een probleem in het VI akkoord waar het een groot septiem is bij een verlaagd septiem akkoord.
    Als je dus maar 1 noot mag kiezen voor die terts kies je klein want dat klinkt nog een beetje bluesy op de I.

    Beter is niet te kiezen maar beide te gebruiken waar het relevant is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top