Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Herken de P90

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Als je gaat vervangen.... hier ook positieve geluiden over gehoord:



    http://www.irongear.co.uk/irongear_pickups_010.htm

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Als je gaat vervangen.... hier ook positieve geluiden over gehoord:



    http://www.irongear.co.uk/irongear_pickups_010.htm
    Interessante pickups (heel het merk) en interessante prijzen...
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  3. #13

    Standaard

    Als budget eigenlijk blutget is, is CHGuitar in da UK een mogelijkheid. De server is even uit de lucht, maar ik meen uit mijn hoofd dat zij ze voor GBP 16 of 17 hebben.

    En die van Conrad bleken tot mijn verbazing inderdaad keramisch te zijn. Had ik niet echt verwacht bij zo'n lage impedantie.
    Eigenlijk ben ik altijd al P90 fan. Geen P100's. Of andere goedbedoelde afwijkingen van het thema.

    Kon voor heel weinig een paar leuke anonieme toasters overnemen en heb toch de Conrads niet geofferd.

    irondingest of chguitars, doe je voordeel bij de brexit. Mijn laatste betaling in ponden, ging wel om iets meer dan P90's, scheelde plus 20% ten opzichte van vorig jaar.
    Benieuwd hoe dit avontuur afloopt. Happy hunting.

    Vriendelijke groet, Gus

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik weet nog niet of ik ze ga vervangen, en dan vooral, voor wat. Het mooiste was natuurlijk geweest als bekend was dat dit nou precies voor een element was, dan is het meer gericht zoeken naar een vervanger (wat mis ik, etc).

    Als ik P90's "blanco" bekijk zou mijn eerste ingeving de Supermassive 90 van Bare Knuckle zijn; ik heb goede ervaringen met het merk, en dat element past ook wel redelijk bij de muziek die ik het meeste speel. Alleen voor de cleane sounds lijkt dit niet de beste keuze te zijn.

    Ik ga de gitaar maar eens helemaal uit elkaar slopen; de wiring ziet er ook niet zo jofel uit, dus mooie gelegenheid om alles er eens uit te trekken, om goed te kunnen meten.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Vanmiddag even de pickup losgesoldeerd en eruit gehaald om te kijken hoe het nou zit (voor mij als leek is dit een ontdekkingsreis :-) ).

    Zowel de bovenste als onderste spoel heeft een zwarte en een witte draad.
    De zwarte draad van de bovenste spoel gaat naar de control cavity (pickup selector), de witte draad zit verbonden met de zwarte draad van de onderste spoel.
    De witte draad van de onderste spoel gaat -via een litze- ook naar de control cavity.
    Om de bovenste spoel zit wat kopertape gedraaid. Deze kopertape is ook verbonden met de litze.

    De twee spoelen staan dus gewoon doodnormaal in serie, dus blijkbaar is er niks spannends aan de hand :-)

    Wat ik wel vreemd vind, maar ik heb eigenlijk nog nooit een normale humbucker hierop doorgemeten, is dat de bovenste spoel een DC resistance heeft van 18.5k ohm, en de onderste een DC resistance van 11.6k ohm.
    Gebeurt het bij P100's vaker dat de twee spoelen niet volledig gelijk zijn vwb DC resistance?
    Ik kan me voorstellen dat dit zou kunnen verklaren waarom ik toch een brom heb bij gebruik van dit element.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Vanmiddag even de pickup losgesoldeerd en eruit gehaald om te kijken hoe het nou zit (voor mij als leek is dit een ontdekkingsreis :-) ).

    Zowel de bovenste als onderste spoel heeft een zwarte en een witte draad.
    De zwarte draad van de bovenste spoel gaat naar de control cavity (pickup selector), de witte draad zit verbonden met de zwarte draad van de onderste spoel.
    De witte draad van de onderste spoel gaat -via een litze- ook naar de control cavity.
    Om de bovenste spoel zit wat kopertape gedraaid. Deze kopertape is ook verbonden met de litze.

    De twee spoelen staan dus gewoon doodnormaal in serie, dus blijkbaar is er niks spannends aan de hand :-)

    Wat ik wel vreemd vind, maar ik heb eigenlijk nog nooit een normale humbucker hierop doorgemeten, is dat de bovenste spoel een DC resistance heeft van 18.5k ohm, en de onderste een DC resistance van 11.6k ohm.
    Gebeurt het bij P100's vaker dat de twee spoelen niet volledig gelijk zijn vwb DC resistance?
    Ik kan me voorstellen dat dit zou kunnen verklaren waarom ik toch een brom heb bij gebruik van dit element.
    Alle creatieve varianten zijn mogelijk. Zo zijn er zelfs exemplaren in omloop, waarbij de bovenste magneet alnico V is en de onderste keramisch. En waarbij je dus 3 standen hebt de een, de ander of allebei.

    Ze kwamen uit iets van Wilkinson als het me goed herinner. En als je van redelijk subtiele dingen houdt, kun je een heel palet aan klankkleuren uit je gitaar halen. Wat daarvan op een podium overblijft is een vraag die Trev (als het al Wilkinson was) waarschijnlijk liever niet beantwoordt.

    Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een simpele P90, maar wie zegt dat mijn mening wat voorstelt?

    Als je toch bezig bent en je wilt de dubbele laag handhaven overweeg dan eens de mogelijkheid om de tweede laag traploos bij te schakelen door een potmeter. Ik heb zoiets op een gitaar met twee PAF klonen, en daar werkt het al een jaar of 5 naar tevredenheid. Single coil met een heel klein randje humbucker erbij. Net genoeg om de singlecoil via een 500 KOhm pot te compenseren.....

    Ik roep maar iets. Maar dat snapte je al.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 27 december 2016 om 23:07

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Een leuk idee, gus!
    Ik ga eens bekijken wat ik ermee ga doen; de gitaar heeft 3 elementen, twee van die stacked gevallen, en een middenelement die wel een echte p90 is.
    Mogelijkheden te over dus!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top