Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Herken de P90

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard Herken de P90

    Al een paar jaar heb ik hier een door een Nederlandse gitaarbouwer gebouwde gitaar staan, voorzien van 3 P90's (fijne combinatie trouwens).
    Ik zit er al lang aan te denken om het brug-element te vervangen voor iets met een stevigere sound. Ik heb alleen nog geen idee waarnaar ik op zoek ben, met name omdat ik niet weet wat voor element er nu in zit.

    De betreffende gitaar is zéker 20 jaar oud, misschien wel ouder.
    Aan de bouwer kan ik niet vragen welk element hier gebruikt is; ik weet niet eens of het element origineel is, en de bouwer leeft ook niet meer, dus dat is dan sowieso lastig.

    Het lijkt mij best onbegonnen werk om het element te herkennen, er staat nergens een merkteken of type aanduiding op of zo (en de betreffende bouwer maakte ook weleens zelf elementen), maar omdat sommigen hier zo'n oog voor detail hebben, dacht ik toch een poging te wagen.

    Op het element staat zoals gezegd nergens een merkteken of type aanduiding. Het uitgaande kabeltje heeft een zwarte (plastic) mantel, met daarin een rood en een wit draadje, en een litze.
    DC resistance is ongeveer 7kohm.

    Foto's (zonder de creme cover):






    Iemand misschien enig idee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Da's een p100. Een stacked p90, dus humbucker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Oef....nu je het zegt..twee spoelen boven elkaar inderdaad (ik heb nog nooit een P90 van dichtbij gezien, dus vergeef mij ;-) ).
    Hij humt wel....het witte draadje is overigens niet aangesloten, alleen de rode en de litze. Ik zal vanavond eens even googelen hoe dat zit met P100's.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    mij viel ook al op dat ie twee gestapelde spoelen heeft.. dan is het geen pure P 90 want de oorspronkelijke constructie van een P 90 is een base plate met een metalen 'schroefplaat voor de polepieces en twee (inderdaad: twee) magneten aan weerszijden daarvan

    Laatst gewijzigd door MikeD; 15 december 2016 om 17:24
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Oef....nu je het zegt..twee spoelen boven elkaar inderdaad (ik heb nog nooit een P90 van dichtbij gezien, dus vergeef mij ;-) ).
    Hij humt wel....het witte draadje is overigens niet aangesloten, alleen de rode en de litze. Ik zal vanavond eens even googelen hoe dat zit met P100's.
    Mogelijk is 1 spoel losgekoppeld om er een p90 van te maken en bromt ie daardoor. Witte draadje zou ook een coiltap kunnen zijn. Meten is weten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  6. #6

    Standaard

    Brodelwerk......
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik1970 Bekijk bericht
    Brodelwerk......
    Zou het, heel misschien, misschien voor één keertje, in welk topic dan ook, een idee zijn om eens -voor de grap natuurlijk- eens een bijdrage te doen waar iemand iets aan heeft?

    Anders gezegd...dat zie ik natuurlijk ook wel, maar daar ging het me niet om.

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    AUB geen verdere discussie over de communicatie (hoe terecht ook), maar over het element. Het is overigens broddelwerk, met dubbel D, zoals alle goede dingen in het leven.

    Zijn al een paar nuttige dingen gemeld: P100, staat -ie wel op allebei de spoelen of niet, etc.
    Carry on!

    De ervaring die ik heb met P100 is niet erg positief. Ik zou er blind een andere P90 in zetten met, hoe matig die indicatie ook is, tussen de 8 en 9k. Seymour Duncan ben ik niet kapot van, BKP niet onaardig, standaard Gibson niet verkeerd en ruim beschikbaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wsc is ook erg lekker. Humbucker en singlecoil van hen gehad en die vielen tegen, maar de P90 was meer dan prima.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    [COLOR="#FF0000"]

    De ervaring die ik heb met P100 is niet erg positief. Ik zou er blind een andere P90 in zetten met, hoe matig die indicatie ook is, tussen de 8 en 9k. Seymour Duncan ben ik niet kapot van, BKP niet onaardig, standaard Gibson niet verkeerd en ruim beschikbaar.
    De standaard Gibson P90's zijn best okay (heb ze in de SG Special 60's tribute..) maar Dusjaak is lyrisch over de sch..t-goedkope P90 varianten van Conrad... alleen hebben die keramische magneten en geen alnico's . De Tonerider Vintage P90's hebben alnico II's...en kosten 55 piek per stuk. De Gibson P90's kosten 98 piek per stuk bij onze Grote-Duitse-Dozenschuiver....
    Laatst gewijzigd door MikeD; 16 december 2016 om 11:12
    een aap die wel bananen eet speelt vals

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top