Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Music Snaren voor beginnende gitariste met kleine handen.

    Hoi allemaal,

    Mijn vriendin wil graag elektrische gitaar leren spelen. Voor haar ben ik een mooi gitaartje aan het prepareren, een Les Paul van Ibanez. Ik wil die haar graag geven voor haar verjaardag in februari maar zit nog met een klein dingetje.

    Welke snaren zijn handig en lekker bespeelbaar voor haar. De hals wil ik lekker licht afstellen zodat het niet te veel kracht moet kosten. Wat is dan handig, 009 of 010 snaren, en welk merk? Zelf gebruik ik 011 van D'addario (heb ook vrij grote en stevige handen) maar die lijken me een beetje te heftig voor haar.

    Iemand tips? Graag hoor ik ze.

    Mvg. Pie_err.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    ,010 is prima. Een lp heeft toch al een korte mensuur waardoor het wat slapper aanvoelt dan op een strat of tele.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Speelt ze helemaal nog geen gitaar? Geen klassieke gitaar of western waarop ze weleens heeft gespeeld?

    Op zich snap ik het wel dat je het allemaal zo licht en makkelijk mogelijk wil maken, maar er zit een belangrijk deel gewenning aan.

    Afstelling kan een gitaar maken of breken, ik ken mensen die mijn westerns met .012 lichter vinden spelen dan hun eigen western met .010

    Verder vind ik heel dunnen snaren afbreuk doen aan volume (elektrisch minder belangrijk want dat regel je bij) en tone (elektrisch wel belangrijk).

    Focus op een goede afstelling en neem niet de dunste snaren. Ik ben elektrisch ook begonnen op .009 en toen ik doorstoomde naar .011 snapte ik achteraf niet hoe ik ooit op die 'elastiekjes' kon spelen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Afstelling kan een gitaar maken of breken, ik ken mensen die mijn westerns met .012 lichter vinden spelen dan hun eigen western met .010
    Zondermeer. Ik speel akoestisch op .013. Afstelling is uitermate belangrijk. Maar zelfs met dezelfde afstelling vind ik dikkere snaren gek genoeg lichter spelen dan dunne. Dunne snaren lukt me bij een barré slechter om goed contact te laten maken met de frets (Dunne knokkelige vingers). Bends daarentegen zijn uiteraard wat lastiger.

  5. #5

    Standaard

    Dank voor de reacties,
    Omdat ikzelf op 0,11 speel, daar dus altijd diverse setjes van heb klaarliggen, zal ik eerst eens kijken hoe ze speelt op deze dikte. Mocht het niet bevallen, kan ik er altijd nog lichtere snaren op te zetten.

    Mvg. Pierre.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Ik begon met spelen omdat ik dat wilde.
    Niet omdat een gitaar lekker speelde of wat dan ook. Het was iets wat later een passie werd.
    De gitaren waarop ik begon waren de slechtste ooit. Snaarhoogte zo hoog zodat je zowat harp kon spelen. Snaren van verschillende maten door elkaar.
    Hals van een stalen snarige gitaar gelijmd op een klassieke body....lol!
    Als jouw vriendin echt wilt spelen harkt ze wel door.
    En logisch, dunne snaren spelen voor een beginner makkelijker dan dikke.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    24 oktober 2016
    Berichten
    641

    Standaard

    Ik zou 009 nemen, prima dikte voor rock en pop.

    Milko sluiten.

  8. #8

    Standaard

    Waarom zonder enige motivatie 0.09 wordt geroepen snap ik niet helemaal.

    Ik zou, eens dus met tabula rasa, eerder 0,10 als suggestie meegeven. Qua toon, maar niet in de laatste plaats omdat iemand die nog weinig heeft gespeeld de neiging heeft tot het bewegen van haar hand op de hals. Dit wringen komt de toonvorming niet helemaal ten goede, likewise voor de zuiverheid. 0.10 kan ook een stootje hebben.

    R is hier een gast met een snaren winkel. Hier op GN, de winkel gewoon op web natuurlijk.
    Ben even de naam kwijt maar de naam van een goede slaggitarist die ik ook kwijt was heb ik ook weer terug. Zal wel van het feesten komen.

    Anyway, stuur hem een mailtje, bestel een paar 0,11 setjes, een paar 0.10 en een paar 0.09 en hij laat je er €30 voor betalen. Voor die 10 setjes. En ja hoor, heel fijne snaren, dus voor je het weet speel je er zelf ook op.

    Da's een schijntje in vergelijking met wat zo'n vrouwtje nog gaat kosten.
    Huh???, Don't start me talking. Nice gebaar trouwens.....
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top