Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Ik wil graag 2 x 10 jensen maar die zijn er alleen in 8 ohm .Voor 4x10 moet ik een nieuwe combo maken.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Dan beter een 16 ohm trafo op je twee jenson in serie. Trafo is eenvoudig te vervangen en als je de oude bewaard is het ook ongedaan te maken bij verkoop.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    ...... Ben trouwens geen voorstander van lage impedanties en parallel schakelen van meer dan twee speakers. Heeft een paar zwaarwegende nadelen.
    Welke zijn dat? Vroeg me laatst af, veel 2x12's zijn serieel geschakeld, acht plus acht is zestien ohm. Heeft het te maken met serieel geschakeld of voor de relatief hoge impedantie dat dit gedaan wordt?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Een van de redenen is bv deze: Vraag jezelf eens af waarom we een hoogspanningsnet voor elektriciteitstransport gebruiken. Miss Google weet daar meer van. Vermogens blijven gelijk maar de grootheden veranderen en daar horen nadelen bij.

  5. #15

    Standaard

    Ben trouwens geen voorstander van lage impedanties en parallel schakelen van meer dan twee speakers. Heeft een paar zwaarwegende nadelen.
    Ik ben wel benieuwd wat die nadelen precies zijn.
    Ik was altijd in de veronderstelling dat een lagere speakerimpedantie ook meer demping inhield wat een strakker geluid oplevert. Of heb ik het altijd verkeerd begrepen?

    Ik mijn Guyatone Fender Twin reverb zit een MM 4 ohm trafo maar ik heb ook nog een oude Dynacord 15 ohm trafo liggen voor een 2x el34 eindtrap.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Jack's en kabels hebben een redelijk hoge overgangsweerstand welke in de loop der jaren flink kan toenemen. Zo is een bassman10 (ff uit me hoofd) een 4x10 voorzien van 4 x 8 Ohm parallel is een twee Ohm load. Het zou zomaar kunnen dat er op je verbindingen meer dan twee Ohm overgangsweerstand ontstaat wat een verdubbeling van je load betekent en een vermogensverlies tot de helft van je verwachting. Logisch dat dit effect bij 16 Ohm een veel kleinere rol speelt. Hetzelfde zie je terug bij ons energienet vandaar mijn hint naar die materie.

    Ander punt is dat de vier speakers bij elkaar het vermogen van de amp goed aankunnen maar owee als er een defect raakt. De overgebleven speakers moeten dan het vermogen verwerken en de volgende speaker geeft de pijp aan maarten. Nu zijn er nog maar twee. ....

    De impedantie gaat ook wel omhoog maar dat kan het sneeuwbal effect niet voorkomen en binnen korte tijd zijn alle speakers opgeblazen.

  7. #17

    Standaard

    Is duidelijk !

    Bedankt .

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Een Bassman 10 heeft 4x32 ohm in parallel , dus 8 ohm , de tweed heeft 4x8 ohm en dus 2 ohm.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Ik denk dat een 4 8 16 trafo voor de 5E3 de beste optie is.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Een Bassman 10 heeft 4x32 ohm in parallel , dus 8 ohm , de tweed heeft 4x8 ohm en dus 2 ohm.
    Tnx. Zoiets was het idd maar het probleem blijft hetzelfde als je een 4x10 /32 parallel zet. Als er een speaker los of defect raakt krijgt de rest het voor zijn kiezen met een lawine als gevolg. Speakervermogen is stock ook netaan dus het minst geringste gaat het fout.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top