Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Discussie: MicroKorg Vocoder

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Music MicroKorg Vocoder

    (ik weet niet of dit de goede rubriek is, misschien naar Recording of zo? Mods, feel free to move)

    Zo. De kamer boven begint er al een beetje als een muziekkamer uit te zien, er ligt zelfs al een kleed op de vloer, dan weet je het wel. Ik zit nu in het stadium dat ik er soms even speel en dan besluit om die versterker toch maar daar in die hoek neer te zetten en dat mengpaneeltje op het werkblad naar links en zo, nog een beetje zoeken maar uiteindelijk vindt het allemaal zijn plekje wel.

    Op naar de volgende fase, van de vorm naar de inhoud zogezegd. Ruw materiaal in de vorm van melodietjes, gitaarriedels en teksten is er genoeg. Gitaren, versterkers en effecten zijn er genoeg. Microfoon, mixertje, laptop, stereo, speakers, soldeerstation, alles aanwezig. Maar ik wil er toch nog wat bij om het allemaal geluidsmatig verder uit te werken: een keyboard. Sterker nog, ik wil een synthesizer. Voor de bass, voor de drums, voor de background, voor de effecten, de geluiden, de trips. En voor de lol natuurlijk. Alles voor de lol.

    Nou heb ik daar, als autodidactisch dradenplukkert op kampvuurnivo, natuurlijk zero verstand van. Beetje rond neuzen en wat me opvalt op Marktplaats is een Korg MicroKorg Vocoder. Wat demo's bekeken en ja, daar zitten al die geluiden die ik zoek wel in geloof ik. Maar het mooie is dat je er ook een externe geluidsbron in kan prikken en die dan door de machine kan halen. Uiteraard kan dat een microfoon zijn (vandaar Vocoder), maar daar past dus ook een Les Paul in, dan wel niet overdwars, maar toch. En het kost niet eens duur geld.



    De vraag: heeft iemand dit al eens gedaan en gebruikt? Is het wat? Is het leuk?
    Of is dit gewoon weer zo'n heel stom idee dat nergens toe leidt?
    Kan ook heel goed hoor, heb ik wel vaker.

    Enlighten me!
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 6 december 2016 om 22:56 Reden: foto gerepareerd
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    26 maart 2011
    Locatie
    op het randje
    Berichten
    57

    Standaard

    leuk ding hoor die microkorg maar met mini toetsen dat moet je liggen.
    Als je een ipad hebt liggen en een midi keyboard kun je ook erg leuke ios synths voor weinig kopen b.v.de moog 55 of de arp oddysey..
    gitaar in een vocoder kan leuk zijn maar dan zul je de sequencer moeten gebruiken om de vocoder te triggeren, als je het tenminste gelijktijdig wilt doen.Of een opgenomen signaal door de input en dan met de toetsen spelen.Ik weet niet of je met de microkorg een soort drone geluid kan maken dat kun je dan moduleren met de gitaar.
    Mijn ervaring met digitale vocoders is dat het toch vaak wat ielig klinkt, waren de analoge vocoders maar niet zo duur..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hoi RednoiZ, dank voor de snelle reactie.

    Dat die toetsen klein zijn maakt me niet uit, ik zal een toetsenbord altijd ervaren als "knopjes indrukken" vrees ik.

    Hier geen iPad of midi. Ik wil de MicroKorg standalone gaan gebruiken voor bass, drums en achtergrond. Wat ik begreep van de demo's is dat je het ding ook kan aansturen met een gitaar als geluidsbron, leek me wel weer een nieuwe wereld te openen maar misschien heb ik het mis, uitproberen dus maar.

    Dat je het ielig vond klinken, was dat met opnemen of op het podium?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4

    Standaard

    Jij, M., bent ook nergensbang voor hè?
    Ik ben zooooo benieuwd wat je van dit avontuur weer terecht brengt.
    Long may you run.....

    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    14.008

    Standaard

    Wat doet die laptop in je muziekhoek?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Wat doet die laptop in je muziekhoek?
    Youtubes en MP3's en backingtracks afspelen, tabs opzoeken, met Audacity opnemen, ...
    ja ik weet, kwaliteit, kan ook wel een dikke PC bouwen maar da's voorlopig nog niet nodig.
    Eerst maar eens wat wennen aan het geheel, ervaring opdoen, daarna perfectioneren.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    14.008

    Standaard

    Ik bedoelde meer of 't je basis is, je DAW?

  8. #8

    Standaard

    Wat Fusion zegt, wat kan de Microkorg dat je laptop niet kan? En staar je niet blind op de vocoderfunctie als extern effect, ik denk dat je daar snel uitgekeken op raakt en dat je iets dergelijks ook voor minder met pedalen kan bereiken (EHX, TC Helicon/Electronics), of met een goede DAW.

    De Microkorg zelf is inmiddels een jaar of 15, voor een digitaal apparaat vind ik dat best oud. Niet dat het perse slecht zal zijn, maar in die 15 jaar zijn er een hoop andere dingen bijgekomen. De Roland JD-Xi is ook zo'n kleine alleskunner, Alesis Micron/Akai MiniAk doen ook hetzelfde, en natuurlijk kan de laptop tegenwoordig elke synth zijn die je maar wilt. De Microkorg is leuk en schattig en wordt zeker nog gebruikt in talrijke professionele opnames, maar er is meer.

    Ik ben de laatste tijd ook wat meer bezig met synths. Voor de hands-on ervaring heb ik een Microbrute en een Minibrute, plus een Tom Cat als drumcomputer. Voor al het geavanceerde werk, geluidsbewerking (tot in extreme!) en polyfonie heb ik Ableton. Werkt prachtig.

    En minikeys zijn wel ruk. Je beseft het niet als het de enige toetsen zijn die je hebt, maar ik heb nu zowel minikeys als gewone toetsen, en die gewone spelen gewoon veel lekkerder en natuurlijker. Ook al ben ik absoluut geen toetsenist.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    26 maart 2011
    Locatie
    op het randje
    Berichten
    57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Hoi RednoiZ, dank voor de snelle reactie.

    Dat die toetsen klein zijn maakt me niet uit, ik zal een toetsenbord altijd ervaren als "knopjes indrukken" vrees ik.

    Hier geen iPad of midi. Ik wil de MicroKorg standalone gaan gebruiken voor bass, drums en achtergrond. Wat ik begreep van de demo's is dat je het ding ook kan aansturen met een gitaar als geluidsbron, leek me wel weer een nieuwe wereld te openen maar misschien heb ik het mis, uitproberen dus maar.

    Dat je het ielig vond klinken, was dat met opnemen of op het podium?
    beide..je kunt met wat eq nog wel wat verbeteren maar de vocoderklank zoals het cylon geluid.."by your command" of georgio moroder zal het niet worden..en volgens mij zit er geen mogelijkheid in om de synth met je gitaar te besturen.
    Wel kun je je gitaar door de externe input bewerken met filter,fx of de vocoder.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    14.008

    Standaard

    Oooooh de Mxxxx MxxxxBrute serie, naaaaaais

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top