Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39
  1. #1

    Standaard Mark Knopfler style lick

    Hallo,

    ik gooi nog maar eens een balletje op met deze video:

    https://www.youtube.com/watch?v=fQdWGKWEWBw

    Wat vinden jullie van chickin' pickin' als alternatief op een plectrum (of is het eigenlijk andersom)?

    M.v.g.,

    Vincent

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Om dan gelijk maar wat te zeuren.... waarom speel je die lick met ringvinger ipv pink?

    Wel prettig dat je zonder bakken galm en/of delay speelt!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice

    waarom zou dat met pink moeten? vind ringvinger hier logisch, zeker als je grote handen hebt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    nice

    waarom zou dat met pink moeten? vind ringvinger hier logisch, zeker als je grote handen hebt
    Niets moet, maar het is een gitaarles en de leraar gebruikt een gemaksvingerzetting.

    <edit> Effe de Brian May les bekeken en ook daar komt geen pink aan te pas.... ik wacht op de Django Reinhardt les
    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 3 december 2016 om 18:10

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Niets moet, maar het is een gitaarles en de leraar gebruikt een gemaksvingerzetting.
    de moeilijkheid van deze lick ligt niet echt in de linkerhand hoor, ik vind het logisch, je houd de pink over voor uitbreiding lick

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentZaalberg Bekijk bericht
    Wat vinden jullie van chickin' pickin' als alternatief op een plectrum (of is het eigenlijk andersom)?
    Wat vinden jullie van peer als alternatief voor appel (of is het eigenlijk andersom)? Voor deze lick maakt het weinig uit... voor andere stukken in dit nummer gaat het wel anders klinken. Zelfde geldt al voor de bekende riff in Smoke on the water. Die is in de studioversie ook met duim en vinger aangeslagen. Klinkt net anders. Maar als je Money for nothing met een plectrum gaat spelen gaat het echt heel anders klinken.


    @Barno je kunt idd uitbreiden met de pink, maar dat is hier niet aan de orde. Knopfler zelf speelt het met de pink. Vanuit die optiek zou ik dat iig ook laten zien. Het gebruik van de pink is een topic op zich. Enorm goede gitaristen die de pink nauwelijks gebruikten. Maar soms heb je hem echt nodig. (nou ja, als je van alles en nog wat speelt, tenminste...)

    Nadeel van de pink continu niet gebruiken is dat je er ook niets aan hebt als je hem dan ineens wel nodig hebt. Eigenlijk hetzelfde als plectrum of fingerpicking, het moet een keuze zijn... Maar goed, dat is helemaal vanuit de all-round gitarist gedacht. Knopfler is al heel lang één van mijn favorieten, maar hij is niet echt all-round. Hij heeft dan wel weer heel goed in de gaten dat hij de beste Mark Knopfler is die er is Nadeel is dat als iemand anders zijn partijen moet overnemen het ook gelijk mis gaat, als die te typisch zijn. Wat hij op setting me up en southbound again doet is heel logisch en simpel voor hem, maar voor de slaggitarist die met plectrum speelt niet exact na te doen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    de moeilijkheid van deze lick ligt niet echt in de linkerhand hoor, ik vind het logisch, je houd de pink over voor uitbreiding lick
    Heb 'm zo'n 10 jaar op het podium gespeeld, dus ik weet wel hoe die lick gaat en er wordt niets uitgebreid voor die pink.

    Maar zoals ik al toevoegde, TS heeft niet zoveel met de pink, lijkt het.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Heb er even na gekeken hoe ik die lick zou spelen.
    Allereerst, ik ben klassiek geschoold dus ik zou nooit mijn middelvinger weghalen, waist of energy. Omdat die vinger daar blijft staan gebruik je je pink voor de 4 positie. Dat verklaart waarom de ts zijn ringvinger kan gebruiken, haalt zijn middelvinger wel weg.

    Ik gebruik doorgaans een plectrum plus vingers maar hier ben ik geneigd enkel mijn plectrum voor te gebruiken want dan kan je de eerste tel, downslag plectrum daarmee locken. dwz, ook al zijn je pull on en offs sloppy, die eerste tel trekt het weer bij.

    Maar er zijn meerdere manieren, met plectrum en middelvinger of met duim en index... werkt allemaal.
    Enkel de 4e positie met ringvinger indrukken vind ik super onhandig, dan moet je je pols draaien en je middelvinger optillen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Dus volgens de logische vingerzetting moet de laatste bend naar omhoog met de pink gespeeld worden? Dan speelt zowat iedereen 'm fout dus.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Het mooie van logica is dat het zich aanpast aan de situatie
    Ik zeg alleen, als er geen reden is om een vinger op te tillen zou ik het ook niet doen.
    Ik geloof niet dat ik ooit met mijn pink een bending heb gemaakt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top