Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Philips 22RF601

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard Philips 22RF601

    Even iets anders dan een gitaarversterker, maar mogelijk dat hier wel mensen zijn die kunnen helpen. Ik heb een oude receiver, een philips 22RF601 hier staan welke uit een philips audio meubel komt. Het heeft de nodige jaren stilgestaan en onder staan stoffen, dus ik heb de receiver gedemonteerd en met wat perslucht de boel schoongeblazen. Daarna even testen en hij werkte nog, enkel wat krakende potmeters maar verder was het geluid goed.

    Na 10 minuten zakte ineens het geluid weg en doet hij helemaal niets meer, lampjes etc alles gewoon uit. Eerste vermoeden was uiteraard de elco's (aangezien het een oud beestje is en jaren stilgestaan heeft), maar nu ging ik meten en heb ik voor de voedingstrafo mijn spanning en net na de trafo (voor de gelijkrichters) heb ik helemaal niets.

    Kunnen dit de elco's nog zijn of is dan de voedingstrafo overleden? En kan de voedingstrafo zomaar ineens kapot gaan en dan deze symptomen geven?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Heeft ie zo'n trafo met een thermische zekering die verstopt zit bij de wikkeling?
    Mogelijk werd de trafo (door een ander defekt) snel heet en is die zekering nu onderbroken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Dat moet inderdaad haast wel een onderbreking ergens zijn. Duidelijk afgebakend probleem. Maar wat plant zegt, na reparatie wellicht verstandig om de stromen in de gaten te houden.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Die zekeringen bestaan uit twee stripjes welke onder mechanische spanning tegen elkaar aan zijn gesoldeerd met een speciaal soldeer met laag smeltpunt. In de loop der jaren verouderd dat soldeer en tengevolge van de veerspanning en het restje verwarming springen ze spontaan open. Als het ding verder goed werkt lekker doorverbinden en gaan. Check voor de zekerheid de elko's en de bias.

    edit:

    zekering zit hier.....

    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 november 2016 om 13:46
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Top, bedankt voor de reacties. Binnenkort eens even kijken of ik het kan vinden.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Gisteren eindelijk tijd gehad om te kijken naar de versterker. Even geprobeerd om door te koppelen met krokodillen klemmen en inderdaad versterker doet het weer.

    Echter moet in nog gaan kijken of alles naar behoren werkt en zou ik er voorlopig en glaszekering tussen willen steken ter voorkoming van eventuele schade aan trafo. Wat voor ampère zou ik hier voor kunnen/moeten gebruiken? Zou 6A laag genoeg zijn om trafo te beschermen?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Zou 6A laag genoeg zijn om trafo te beschermen?
    Zou ik maar wat minder doen. Het is de primare kant dus je kan zo uitrekenen wat daar in moet. Stel je secondare spanning is 12V~ bij 2A. Primair is dat dan ruwweg 2x12/230=100mA. Het rendementsverlies van de trafo lullen we ff niet over.

    Het plastic bakje kun je er zo uit peuteren. Je kan hem dan openmaken en de stripjes aan elkaar solderen. Het smeltpunt klopt wel niet maar altijd nog beter dan 6A.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top