Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard techinische info over pickups

    Gitarre en Bass heeft een artikel over magneet materiaal geplaatst
    http://www.gitarrebass.de/workshops/...m_medium=email

    daarbij een link naar een nieuw forum waarin diep in dit soort techniek wordt gedoken (lijkt het tenminste)
    https://gitec-forum.de/GitecWP/tonabnehmer/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Dank je wel voor de linkjes.
    Artikel in Gitarre en Bass is kort, duidelijk en vooral: het nuanceert de min of meer absolute beweringen die er over de verschillende magneetmaterialen - (edit) en hun klankeigenschappen - de ronde doen in gitaristenland.

    Puntjes van kritiek op het artikel:
    - Het niet/nauwelijks optreden van wervelstromen in keramische magneten heeft klankmatig vooral invloed op de attack: hogere volumepiek met pittiger hoog, maar dus ook minder het compressie-effect, dat door veel gitaristen gewaardeerd wordt.
    - Keramische magneten zijn niet perse sterker dan AlNiCo magneten. De in gitaren gewoonlijk gebruikte keramische magneten zijn per eenheid van volume en gewicht juist zwakker dan AlNiCo's. Dat wordt dan goedgemaakt door een groter blokje te gebruiken en door die hogere piekspanning (attack)
    - Missend verschil in het artikel: keramische magneten worden niet gemakkelijk door externe magneetvelden geDEmagnetiseerd. Daarentegen worden ze door een hoge temperatuur juist heel gemakkelijk geDEmagnetiseerd.
    Laatst gewijzigd door piezo; 29 november 2016 om 17:09

  3. #3

    Standaard

    Ik heb er helaas nog niet de tijd voor gehad om het op mijn gemak te lezen. En ik ga dit zeker doen, al was het maar omdat ik tot die groep van gitaristen behoor die juist een bloedhekel heeft aan dat gecomprimeerde geluid.

    Los van kritiek of niet heb ik er toch al wel weer wat van opgestoken en ik ben blij dat je me er op opmerkzaam hebt gemaakt.
    Vriendelijke groet, Gus

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    pickups zijn een fenomeen waar ik niet alles van begrijp, en voor mij hoeft dat ook niet.
    een aantal verschillende bill lawrence pickups doen het prima in mijn gehoor terwijl die toch vaak allerlei negatieve beoordelingen krijgen als hifi en vlak steriel terwijl ik ze heel veelzijdig vindt.
    heb nu aantal weken een asat special tribute met MFD pickups, ik moet nu juist wennen aan die ingebakken attitude van de pickups.
    maar dat is het fijne van dit gebeuren, koperdraad, metalen en magneten, ingrediënten voor een muzikale soep ;-)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bill Lawrence pickups behoren tot mijn favorieten, ik houd van het sprankelende volle geluid. Heb een humbucker in m'n superstrat zitten, juist omdat hij zo goed combineert met SC's. Willi heeft een een paar jaar voor Gibson gewerkt. Die pups zijn erg gezocht nu.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    ik post mijn vraag maar even in deze topic.
    nu hem ik een aantal pickups die ik wat met elkaar wil combineren.
    nu zegt ohmse waarde wel iets over output, maar niet alles.
    ik zat te denken een kabeltje te maken met aan een kant een jack en aan de andere kant 2 klips die ik aan de draden van een pickup kan klemmen.
    houd hem voor een gitaar met snaren en sla die aan om zo een idee te krijgen over de output en zo goede combinaties uit te zoeken.
    goed plan of moet er toch noch iets van een potmeter of weerstand bij aangesloten worden voor een goede werking?

  7. #7

    Standaard

    Een potmeter of een vaste spanningsdeler mag. 500kOhm.
    Maar vooral: zorg dat je de elementen steeds op dezelfde hoogte boven de snaren plaatst. Steeds op dezelfde plek. En niet bij een ander element in de buurt, want magnetische beïnvloeding gaat dan een rol spelen.

    Goede combinaties kun je volgens mij alleen beoordelen door ze feitelijk in een gitaar te zetten: maak daarvoor een testgitaar van een goedkoop gitaartje waar je hout weg freest, zodat je een slagplaatje met elementencombinatie in 1 keer onder de snaren kunt schuiven.
    Met zoekwoorden "pickup test guitar" kun je er wel verschillende plaatjes van vinden.
    Laatst gewijzigd door alias; 18 januari 2017 om 22:01
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top