Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Mesa Boogie F50 60Hz hum in standby

    Ik heb een mesa boogie F50 combo die (volgens mij) recent op standby ook een 50hz/60hz brom heeft gekregen. Die komt volgens mij uit de hoofdtransformator.

    Nu heeft de amp al wat oude buizen (zegge een jaar of 8 en een half oud) en ik heb een reservesetje liggen, maar om te voorkomen dat de amp kaput is en dat een mooi nieuw setje buizen ook kaput maak; gedachten? ik heb verschillende verhalen gehoord over de rol van buizen in dergelijke situaties en hoe oud ze mogen worden, maar ben benieuwd of de goeroes hier nog een idee hebben

    H.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In standby krijgt je amp geen spanning, alleen de gloeidraden worden in stand gehouden. Het maakt voor de brom dus helemaal niet uit of het oude of nieuwe buizen zijn. Sterker nog, zonder buizen zal hij ook brommen. Dat komt omdat de trafo mechanisch staat te rammelen zoals je zelf ook al constateerde. Je kan proberen de bouten in de trafo aan te trekken maar soms zijn heftiger maatregelen nodig.

  3. #3

    Standaard

    Heb hem open gemaakt en de schroeven zitten goed vast, maar ik merkte dat de hum op standby meeviel, maar toen ik hem van standby af haalde het ongeveer verdubbelde. Any pointers?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Niet op afstand. Moet zoiets toch eerst even bekijken voor je kan oordelen. Denk toch wel in de richting van een rammelende trafo.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top