Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard 12AT7 in Hotrod Deluxe?

    Op internet zie je veel dat het aan te raden is om één van de stock 12AX7 buizen van een Fender Hotrod Deluxe III te vervangen voor een 12AT7 buis. Dit filmpje bijvoorbeeld:
    https://www.youtube.com/watch?v=Q7jnrQwLPm0

    Zijn er hier misschien mensen die dit ook gedaan hebben? Zo ja, is het aan te raden en om welke redenen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Ik heb dit gedaan in me blues deville om de volumeknop iets vloeiender te maken, met 12ax7 gaat het te snel te hard. Door de lagere gain van de 12AT7 heb je hier minder last van.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Ik heb ook een andere v1 in mijn blues deluxe reissue zitten maar ben even kwijt of het een au7 of ay7 of at7 is
    Gewoon een paar bestellen en proberen. JJ's zijn niet duur en klinken prima dus je kan er lekker mee experimenteren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.287

    Standaard

    Ik gebruikte zelf een 5751 als lower gain vervanger voor een 12ax7, maar dan in een JCM800. Deze werd aangeraden voor positie V1 boven de 12AT7. De 12AT7 wordt vaker ingezet als Phase Inverter en niet in V1 begreep ik.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Een 12AT7 trekt een hogere stroom en zal dus heel anders instellen als een 12AX7. Een 5751 werkt met dezelfe instellingen maar met minder gain (dus plattere curves). De instellingen meer in lijn met de 12AX7. Wat overigens niets hoeft te zeggen over de smaak van het geluid.
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    De AT7 swap is standaard op het George Benson model, minder snelle oversturing is het idee.
    Heeft enkel zin voor mensen die alles op 10 MOETEN zetten en dan klagen dat de amp overstuurt.
    Voor nog meer goeie tips die nergens over gaan, raadpleeg uw internet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard

    Oke, waar het mij eigenlijk om gaat is dat het volume beter af te stellen is op het clean kanaal. Die Volume Jump is aardig aanwezig nu, ik vroeg mij af of die ook verminderd werd door die 12AT7 buis.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb in mijn Marshall JTM30 EHX 12AY7's geprobeerd op V1 en V2, en er zit een Tung Sol 12AU7 op V3, de phase inverter.

    Die 12AU7 op V3 brengt het mastervolume enorm omlaag, die blijft erin zitten bij mij. En 12AY7's op V1 en V2, in combinatie met 12AX7's, ik heb alle combinaties geprobeerd, het zorgt voor minder gain, en als je er maar 1 vervangt, op V1 of V2 naast een 12AX7, zorgt dit voor een soort van gain onbalans tussen kanalen.

    En ik heb het idee dat met 12AY7 het geluid zelf wat vlakker wordt, tammer, tikkie saaier dan 12AX7. Met een 12AU7 op V3 hoor ik geen verschil, behalve als ik het boost kanaal enorm opendraai, dan gaat V3 vervormen, en dat klinkt dan weer anders dan een 12AX7.

    En 12AY7 een volume boost geven met een pedaal, dat klinkt ook anders, alsof de buis het niet trekt bij te veel volume, begint bij mij te haperen.

    Als het gewoon alleen maar clean moet zijn kan een 12AY7 prima op V1 en/of V2. Gewoon proberen, dan weet je het uit eigen ervaring.
    Laatst gewijzigd door raabje; 17 november 2016 om 09:31

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Oke, waar het mij eigenlijk om gaat is dat het volume beter af te stellen is op het clean kanaal. Die Volume Jump is aardig aanwezig nu, ik vroeg mij af of die ook verminderd werd door die 12AT7 buis.
    zelf onlangs ook geprobeerd (12AT7 in V1). Kortom je vraag beantwoordend: JA.
    Bijvangst is dat de overdrive ook beter (minder schreeuwerig) wordt.
    Volumeregeling op het overdrivekanaal blijft als voorheen. Alleen clean wordt beter regelbaar.
    Laatst gewijzigd door Erik70; 20 november 2016 om 04:35
    A good amp will treat you better than any girlfriend, because it's easier to pick up, it screams louder and it shuts up when you take your plug out.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als je het karakter min of meer gelijk wilt houden en alleen de gain verlagen zou je voor het goed de 100K anode weerstand kunnen vervangen door 2 x 47K in serie en dan de koppel cap op het knooppunt van beide weerstanden zetten. De uitgangs-impedantie van de trap wijzigt iets, maar de buisinstelling blijft vrijwel gelijk.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top