Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 58 EersteEerste ... 2101112131422 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 576
  1. #111
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door almarvk Bekijk bericht
    Dat laatste klopt. Echter; er zijn altijd 2 kanten van een verhaal. Deze kaart kan de Gitaarboerderij gaan spelen. Dan moet je daarop voorbereid zijn.

    Als het gaat om zo'n specifieke gitaar, met een limited-run, waarom kan je 'm dan niet even openmaken? Het is een f*ckin' strat! Die dingen zijn juist daar specifiek ooit tig jaar geleden door ome Leo voor ontworpen! Juist bij dit soort aankopen ga je toch checken op papieren en serienummers? Het is een waardevolle investering, dus doe je een check op dat soort zaken.
    Nee, want als koper mag je er vanuit gaan dat je een deugdelijk produkt koopt en, als achteraf blijktdat het niet zo is, zal hij met een passende oplossing moeten komen waarbij beide partijen zich in kunnen vinden. Dat doet onze Hork niet en blijft daarbij dus voor de 2e keer in gebreke.

  2. #112
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Je hebt als klant inderdaad onderzoeksplicht, maar die gaat volgens mij 'zover het oog reikt'. Je kunt van een autokoper ook niet verwachten dat hij de conditie van de kleppen controleert, om maar iets te noemen. Om dit te signaleren moest de gitaar gedemonteerd worden. Lijkt me dat dat buiten de grenzen van onderzoeksplicht valt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #113
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Je hebt als klant inderdaad onderzoeksplicht, maar die gaat volgens mij 'zover het oog reikt'. Je kunt van een autokoper ook niet verwachten dat hij de conditie van de kleppen controleert, om maar iets te noemen. Om dit te signaleren moest de gitaar gedemonteerd worden. Lijkt me dat dat buiten de grenzen van onderzoeksplicht valt.
    Geldt die onderzoeksplicht voor en/of ook na de koop?

  4. #114
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Je hebt als klant inderdaad onderzoeksplicht, maar die gaat volgens mij 'zover het oog reikt'. Je kunt van een autokoper ook niet verwachten dat hij de conditie van de kleppen controleert, om maar iets te noemen. Om dit te signaleren moest de gitaar gedemonteerd worden. Lijkt me dat dat buiten de grenzen van onderzoeksplicht valt.
    Met betrekking tot de grenzen aan de onderzoeksplicht; dat lijkt me nou een mooie casus!
    Tot hoever moet je gaan, tot hoever moet de verkopende partij gaan. Het lijkt me tot nu toe een heerlijke patstelling. Zonder winnaars...

  5. #115
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Maar ff logisch en reeel genomen... je gaat als koper toch in de winkel geen gitaar open schroeven om te zien of hij echt is? Heb ik nog nooit meegemaakt en lijkt me geen logische ga g van zaken. Was wel hilarisch geweest als de ts dat ff gedaan had en dan had iemand dat hele tafereel moeten filmen. Dumpert waardig 😂

  6. #116
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik heb voor mijn vroegere werk meer dan 50 kantonprocedures en ongeveer evenveel rechtbankprocedures gevoerd en zal proberen voor een leek te schetsen hoe zo'n procedure er ongeveer uit ziet.

    Voor een kantonprocedure (civiele zaak tot maximaal €25.000,-) heb je geen juridische kennis of bijstand nodig. Een goede rechter zal een leek altijd in bescherming nemen tegen eventuele tekortkomingen. Je hoeft dus bv niet vooraf al uit te zoeken of jij je wel aan je eventuele onderzoeksplicht hebt voldaan.

    Na betaling van de leges en het indienen van een onderbouwde vordering, wordt een zaak die iemand aanhangig heeft gemaakt op de rol gezet (geagendeerd) en kiest de kantonrechter de te volgen procedure. In de regel bestaat die eerst uit een zogenaamde comparitie. Hierin mogen beide partijen voor de rechter hun verhaal doen. De rechter schetst hierna uit de losse pols ieders verplichtingen en laat soms al een beetje doorschijnen welke kant zijn uitspraak op zou kunnen gaan. "Houdt u er rekening mee dat ik misschien wel tot de conclusie kom dat u misschien niet zo handig heeft gehandeld" en dat soort multi-intepretabele zinnen volgen dan. Daarna vraagt de rechter of de partijen op de gang niet alsnog tot een minnelijke regeling willen proberen te komen. Hier moet je altijd op ingaan (op de uitnodiging dit te proberen), waarmee je sympathie wint bij de rechter. Als je direct namelijk voet bij stuk houdt, dan laat je niet zien er in alle redelijkheid uit te willen komen, maar alleen voor jouw hoofdprijs te willen gaan (lees: je vordering)

    Er vanuitgaande dat er geen minnelijke regeling tot stand komt, heeft de rechter nog de optie om een zogenaamd voorlopig getuigeverhoor in te plannen. Eiser en gedaagde mogen hierin getuigen en experts oproepen die meehelpen het beeld bij de rechter te vormen. Als een rechter dit niet nodig vindt, zal hij na de comparitie een volgende datum plannen waarin er uitspraak wordt gedaan. Dit zijn in de regel papieren zittingen, waar je dus niet zelf voor hoeft te verschijnen. De uitspraak van de rechter wordt je namelijk toegezonden.

  7. #117
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Ik heb voor mijn vroegere werk meer dan 50 kantonprocedures en ongeveer evenveel rechtbankprocedures gevoerd en zal proberen voor een leek te schetsen hoe zo'n procedure er ongeveer uit ziet.

    Voor een kantonprocedure (civiele zaak tot maximaal €25.000,-) heb je geen juridische kennis of bijstand nodig. Een goede rechter zal een leek altijd in bescherming nemen tegen eventuele tekortkomingen. Je hoeft dus bv niet vooraf al uit te zoeken of jij je wel aan je eventuele onderzoeksplicht hebt voldaan.

    Na betaling van de leges en het indienen van een onderbouwde vordering, wordt een zaak die iemand aanhangig heeft gemaakt op de rol gezet (geagendeerd) en kiest de kantonrechter de te volgen procedure. In de regel bestaat die eerst uit een zogenaamde comparitie. Hierin mogen beide partijen voor de rechter hun verhaal doen. De rechter schetst hierna uit de losse pols ieders verplichtingen en laat soms al een beetje doorschijnen welke kant zijn uitspraak op zou kunnen gaan. "Houdt u er rekening mee dat ik misschien wel tot de conclusie kom dat u misschien niet zo handig heeft gehandeld" en dat soort multi-intepretabele zinnen volgen dan. Daarna vraagt de rechter of de partijen op de gang niet alsnog tot een minnelijke regeling willen proberen te komen. Hier moet je altijd op ingaan (op de uitnodiging dit te proberen), waarmee je sympathie wint bij de rechter. Als je direct namelijk voet bij stuk houdt, dan laat je niet zien er in alle redelijkheid uit te willen komen, maar alleen voor jouw hoofdprijs te willen gaan (lees: je vordering)

    Er vanuitgaande dat er geen minnelijke regeling tot stand komt, heeft de rechter nog de optie om een zogenaamd voorlopig getuigeverhoor in te plannen. Eiser en gedaagde mogen hierin getuigen en experts oproepen die meehelpen het beeld bij de rechter te vormen. Als een rechter dit niet nodig vindt, zal hij na de comparitie een volgende datum plannen waarin er uitspraak wordt gedaan. Dit zijn in de regel papieren zittingen, waar je dus niet zelf voor hoeft te verschijnen. De uitspraak van de rechter wordt je namelijk toegezonden.
    Hoe zit het als 1 van de partijen in het buitenland woont? België bijvoorbeeld? 😱
    Verandert dat iets aan de situatie?
    Kris

  8. #118
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Hoe zit het als 1 van de partijen in het buitenland woont? België bijvoorbeeld? ��
    Verandert dat iets aan de situatie?

    Dat weet ik niet helemaal zeker, maar volgens mij zit het als volgt: aangezien de koop in NL heeft plaatsgevonden is er Nederlands recht van toepassing. Eiser bepaalt de plaats van de zitting. Dus jij kan kiezen of je jouw zaak laat lopen via het kantongerecht in bv Breda, Tilburg of Eindhoven. Sowieso is jouw ritje naar de eerste zitting dus een stuk korter dan die van Frans.

  9. #119

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door almarvk Bekijk bericht
    Dat laatste klopt. Echter; er zijn altijd 2 kanten van een verhaal. Deze kaart kan de Gitaarboerderij gaan spelen. Dan moet je daarop voorbereid zijn.

    Als het gaat om zo'n specifieke gitaar, met een limited-run, waarom kan je 'm dan niet even openmaken? Het is een f*ckin' strat! Die dingen zijn juist daar specifiek ooit tig jaar geleden door ome Leo voor ontworpen! Juist bij dit soort aankopen ga je toch checken op papieren en serienummers? Het is een waardevolle investering, dus doe je een check op dat soort zaken.
    Je hebt daar wel een puntje, maar je moet niet uit het oog verliezen dat er een vakman staat tegenover een consument. En zolang die vakman zich laat betalen voor zijn vakkennis, mag de consument er rustig een beetje op leunen (qua beeldvorming) dat de consument geen partij is voor een vakman.

    De vakman moet ervoor instaan dat de omschrijving klopt bij hetgeen hij aanbiedt. Dat is de hele crux van specieskoop. Ook nog wel speciëskoop genoemd.
    Dat begrip is al vrijwel anderhalve eeuw oud en nauwelijks gewijzigd, dus guitarfarm kan er zich toch niet op beroepen dat het een frivool nieuwigheidje is.

    Vriendelijke groet, Gus

  10. #120
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    De aangetekende ingebrekestelling is vertrokken. Ik ben benieuwd!
    Allen al zeer vriendelijk bedankt voor de steun en de tips!
    Kris

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top