Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    ideetje Fender 'Magic Six' setting

    Sinds een half jaar speel ik weer op een Fender versterker, de Hot Rod Deville ML. Hiervoor had ik lange tijd een Orange en langer terug een Fender Blues Deville nog gemaakt in de US. Ik gebruik de Deville ML voornamelijk voor opnames en als blank canvas voor pedalen. Nu las ik onlangs dat er een bepaalde clean instelling is voor het 'klassieke' Fender geluid genaamd 'Magic Six'.

    Dit houdt simpelweg in:

    Volume op standje 6
    Mid op standje 3
    Bass op standje 2 (MxB = 3x2 = 6 :-)
    Treble op standje 6
    Presence op standje 6
    Bright switch 'on'



    Nu ben ik afgelopen dagen aardig aan het experimenten geweest met diverse EQ settings op de Deville maar de 'Magic Six' setting met uitzondering van volume op 6 (veel te HARD!!) en de bright switch 'on' klinkt helemaal niet verkeerd en is een goed startpunt! In gitaar opnames wil je niet veel laag hebben en je kunt daarnaast met deze instelling je pedalen ook efficiënter instellen. Misschien hebben jullie er van gehoord en om even niet het 'mythische' technische verhaal omtrent deze instelling te gaan bespreken is het zeker het proberen waard als je een Fender versterker hebt met volledige toonregeling, zeker als je net als ik veel thuis opneemt. Er zit een groot verschil tussen live instellingen of voor opnames in een studio. Wat live goed werkt kan soms in de studio niet werken en vica versa. Ik denk dat deze instelling voornamelijk voor studio erg goed kan werken, althans bij de Deville ML pakt het verassend goed uit.

    Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen en laat weten wat je er van vind...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik heb ook een Fender ML en ga deze settings ook eens proberen. Terwijl ik je posting las, was het eerste wat ik dacht: volume op 6, wtf, dat is retehard Maar verderop geef je dat zelf ook al aan.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Straks komt er nog iemand die beweert dat voor de Peavey 5150 de klassieke setting is:

    Volume: 5
    Mid: 1
    Bass: 5
    Treble: 0

    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Hoho, de 666 geldt enkel voor de originele Super!
    En dan nog... sjongejonge....
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Is 't niet geheel afhankelijk van welke plank/pu je er aan hangt....

  6. #6

    Standaard

    Ik heb de Deville ML ook op volumestandje 6 gezet en de bright switch op 'on' gezet. De ML heeft op standje 6 niet veel clean headroom meer over en werkt wel als je de gitaar alleen inplugt zonder effecten en je volume- en tone knop van je gitaar gebruikt! Met effecten als drive en boost heb je nog wat clean headroom nodig dus vandaar de volume tussen 3 en 4 zeg maar.

    De Magic Six setting dateert al uit de jaren 70, maar een hoop moderne Fender versterkers verschillen technisch niet veel van de oudere modellen. Wat mij vooral opvalt met deze setting is dat de versterker zeer neutraal klinkt waarbij de lage/mid en hoge tonen met een vintage Fender strat evenwichtig zijn zonder uitgesproken te klinken. Dit is ook wat je wilt als je veel effecten gebruikt zodat frequenties niet onderling in de weg gaan zitten. De Magic Six setting klinkt misschien niet erg spannend maar is zeker het proberen waard!

    Hierbij een artikel over deze setting: http://www.singlecoil.com/docs/magic-six.pdf

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Nooit over nagedacht eigenlijk, maar mijn oude Champ staat ook vaak op 6-6-6... klinkt goed hoor!
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    En wat als je geen mid-knop hebt op je Fender?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    En wat als je geen mid-knop hebt op je Fender?
    Wat als je een Fender achtig ontwerp hebt met alleen een volumeknop?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    24 oktober 2016
    Berichten
    641

    Standaard

    Het zal toch een hoop schelen wanneer je er een strat met signle coils op gooit of een Paul reed smith met humbuckers.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top