Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 19 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 189
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Nouja, zo werkt dat niet in de praktijk. Je stelt een geluid in wat jij lekker vind en het totaal is wat het is, dat heet eigen sound. Mijn bassist ziet me al aankomen... "he... draai er eens wat laag uit want dan komt mijn laag beter door..."
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nouja, zo werkt dat niet in de praktijk. Je stelt een geluid in wat jij lekker vind en het totaal is wat het is, dat heet eigen sound. Mijn bassist ziet me al aankomen... "he... draai er eens wat laag uit want dan komt mijn laag beter door..."
    Nou ja, je speelt wel samen, je moet samen je bandgeluid maken. En wat op je zolderkamer werkt, is niet altijd (altijd niet?) geschikt als sound in je band. Anders zag je wel overal Boss Metal Zones op de pedalboards... Anders gezegd, je kunt als gitarist in je eentje op zoek gaan naar een vet geluid, maar door slim te arrangeren kun je met elkaar ook voor die vette sound zorgen. Ik heb wel cd's waar één gitaar op zich erg kaal klinkt, maar als er een bas en een tweede gitaar bij komt alles ineens best vet klinkt.

    Kortom, ieder heeft zijn stukje in het frequentiespectrum, blijf daar ook als je een gedefinieerd geluid wil houden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Tuurlijk maar ik zeg ook, in de praktijk. Het ene nummer speel ik met een Jaguar, het volgende met een Es 330 en die bassist van mij wisselt tussen een Precision en een semi acoustic bas. Om maar te zwijgen van de blazers, soms een enkele saxofoon, volgende nummer staan daar een sopraan en baritone naast windkracht 10 te doen. En dan loopt er nog een accordeonist rond die om het nummer zijn Martin omhangt.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 9 november 2016 om 13:16
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.070

    Standaard

    Hoi Pepe,
    In mijn ogen moet je je altijd afvragen waarom je op het podium staat. Is dat omdat je wil laten horen wat een mooie Tone je hebt. Of is dat omdat je het publiek naar liedjes wil laten luisteren.

    Uiteindelijk ben je onderdeel van een band (een samenwerking) wanneer het sluiten van een compromis omtrent de mix niet bespreekbaar is, zou ik een andere band gaan zoeken..............(of de bassist er uit schoppen ......grapje natuurlijk )
    Gezocht:
    -EMG Single Coil

    www.Apparition.nl

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    ...of helemaal stoppen met bands en zolderkamer gitarist worden.
    In bands spelen is altijd concessies doen. Ik moest bijvoorbeeld m'n amp zachter zetten omdat we met in ears spelen en om het rustiger op het podium te hebben. Aanpassen dus, niet leuk maar wel noodzakelijk.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Je staat op een podium om vooral jezelf te vermaken en als dat leuk genoeg is komt de zaal wel vol.
    Tis vrij simpel hoor, je hebt een gitaar en die prik je in je amp, niet teveel bas, niet te veel hoog en aftellen maar. Hoe vaker je met elkaar speelt hoe beter het gaat klinken. En de ene keer klinkt het beter dan de andere keer maar soit, je hebt niet alles in de hand.
    Maar ik ben old school he, anticiperen op het moment. Vaste regeltjes zullen best werken voor iemand anders.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ja, maar wat je nu zegt is toch dat rekening houden met de rest van de band? Niet teveel hoog, niet teveel bas, kijken hoe het op dat moment klinkt. Dat klinkt heel wat anders dan hoe je het eerder zei...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Dat niet teveel bas en hoog heeft te maken met mijn eigen geluid he. Als je niet lekker klinkt speel je niet lekker.
    Tuurlijk hou je rekening met elkaar maar dan heb ik het over dynamiek en luisteren naar de tel van de drummer. In een soundcheck regelt iemand voor het podium het totaalgeluid maar dat is toch altijd zo?

    Het basgeluid van mijn bassist, da's niet mijn geluid, veel te laag en zompig. Maar dat is zijn keuze hoor, daar ga ik me niet tegenaan bemoeien. Die knaap heeft 10 jaar in de Pretty Things gespeeld met dat geluid, die kan echt wel voor zichzelf zorgen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik heb een kleine 25 jaar lang vrijwel altijd gespeeld met een bizar hoog volume. Nooit problemen, ook omdat iedereen het deed en 'we' meestal in de gelegenheid waren om niet op al te kleine podia te spelen.
    Nu ligt dat allemaal alweer enkele jaren achter me en ik speel in een cover band. Tot nu toe alleen maar op podia van een paar vierkante centimetertjes, of met een kleine zanginstallatie die ze inzetten als PA. En dan ook nog twee zangeressen die zichzelf niet schijnen te kunnen horen als een ander alleen maar een scheet laat. Ik pas me maar aan. Met frisse tegenzin. Ik wil het liefst gewoon kanonhard spelen, maar dat gaat niet meer. Ik denk dat ik bij het volgende optreden maar in een ander zaaltje, of op een ander veld ga staan met mijn versterker op 10 en een monitor voor mijn neus om alle overige bandleden te kunnen horen. Nee, ik hou niet van dat in-ear gedoe.

    Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar ik moest het even kwijt.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    @Vulvasonic: hahaha, van dezelfde mening ben ik stiekem ook. Ik vind dat ik enorm veel concessies doe tav volume. Ik wil de buizen wel over de nek jagen bij leadsounds, maar dan heb ik er dus een Loadbox/powersoak op. Maar man, wat merkte ik afgelopen optreden dat het publiek het fantastisch vond dat er organisch geblaas van het podium kwam. Enkele keren opgenomen met in-ear.. wat klinkt dat gevoelloos.

    @Pepe et al.: Bassist en ik rijden elkaar niet in de wielen, maar het is een zeer zinnige opmerking. Als ik de combo thuis bespeel, vind ik het laag fraai, fijne mids. In de band krijg ik juist klachten over wat veel mids en met name het hoog (met vorige uitleg in het achterhoofd over presence en midboost) en het laag lijkt wel. Sterker nog, als ik soundcheck, dan heb ik een mooi randje laag door de 10" combo en vervolgens zijn we in de band bezig en het is 'weg'. Een vriend van me en ervaren gitarist door het hele land, merkte op dat mijn laag live gewoon weg was. We spelen pop/funk en daar gaat het prima, maar als we richting AC/DC en Led Zepp sounds gaan dan is het hangen en wurgen. Ik speel ook graag met Police sounds/ invloeden.

    Ik haal graag vervorming uit de amp, clean en rhythm/lead moet gewoon goed zitten. De Nova System produceert ene prima vervormde sound (want analoge distortion erin), maar liever heb ik een amp over de nek. In elke band is het zoeken naar je ruimte en wat wel en niet kan effecttechnisch bijvoorbeeld. Ik probeer een zo compleet mogelijk beeld na te streven en ruimte te laten. Mensen raken ook wel enthousiast van onze sound, ik denk dat het wel aardig goed zit.

    Oh ja: Lacrymosa, ik ben de enige gitarist in de band. Soms is bas rijkelijk aan laagmidden, maar dan zeg ik er wel wat van. Voor de rest is dat het enige wat heel af en toe storend werkt.

    Met dit verhaal (fuzz/wahfilters ervoor en delay/chorus/phase vnl in de fx-loop), heeft er iemand goede suggesties voor een flinke amp die ook op lager volume prima presteert? Ik zag de Vernet Plexi, zie een Mesa LoneStar voorbij komen.. man man.. wat een keuze als je eens goed gaat kijken. Ik dacht dat ik eruit was, maar dat is niet meer zo..
    Laatst gewijzigd door EBOUE; 9 november 2016 om 18:18
    You can't be a vet. You rock too much.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top