Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 19 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 189
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.991

    Standaard

    Waarschijnlijk totaal niet wat je wilt, maar ik zelf speel nooit meer over amps. Een goede multi fx met amp en cab simulatie rechtstreeks in de PA en dan op grotere podia uiteraard een monitor. Nooit problemen met geluid of mix Heb je daar wel eens over nagedacht? Misschien iets om ooit eens uit te proberen, leen bijv eens een goede multi fx, en probeer t eens

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.586

    Standaard

    Een 2x12 kast is niet per definitie de oplossing t.o.v. 10" speakers. Mijn Vibrolux heeft ook 2x10" speakers en ik heb geen problemen om door de mix te komen. En ik heb eens een 2x12 kast met oude Celestion G12H30's onder een Hotrod Deluxe gehad, in de hoop dat ik beter door de mix zou komen, maar het karakter van de amp bleef zo aanwezig dat zelfs dat niet de oplossing was.

    Ergo, ik denk dat de oplossing ligt in een andere versterker. Een amp met de juiste voicing knalt wel door de mix, met andere speakers los je zaken slechts marginaal op.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #13

    Standaard

    Hmm, vertel eens wat meer over je podiumopstelling? Dat je versterker een geluidskanon is, vereist een nauwkeurige plaatsing ten opzichte van je medebandleden en het publiek. Waar zit voor jou de sweet spot in het geluid? Recht voor de speaker? Of straalt hij net onder je door / vlak langs je heen? En zo ja, wie staat er dan wél vol met zijn smoel in je geluidsbeeld?

    Als je de speaker graag op jezelf richt, experimenteer dan eens met de amp voor je neus, naar achteren gericht. En dan schuin omhoog natuurlijk.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  4. #14

    Standaard

    De afmetingen en bouw van de kast doen meer met het laag dan de speakers zelf. Al een (beklede) plaat voor de speaker geprobeerd als 'beamblocker'?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #15

    Standaard

    Zo'n plaat dus, 8mm multiplex bekleed met vloerbedekking, opgesteld in een gitaarstandaard. Publiek "in de beam" van de speaker heeft minder pijn aan de oren. SaRon Crenshaw hoorde zichzelf prima, liet mijn 'beamblocker' de hele avond staan!
    Hier hoor je het resultaat: https://youtu.be/WKPa24cFFxI Dit heb ik opgenomen met een iPhone4+Fostex add-on, en het geluid is NIET nabewerkt. Check ook de vele andere opnames van dit fantastische optreden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Lekkere sound in het filmpje!

    Slimme en praktische oplossing. Is de plaat massief of alleen een frame voor de bekleding?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Amp !

    Multi-Fx de tafel in heeft niet de spanning dit een buizenamp achter me levert en live houd ik ook van een focus waar het geluid vandaan komt. Ik vind dat organische geblaas en de dynamiek lekkerder. De TCE Nova System heeft wel een drive-sectie die prima klinkt overigens, maar prima over een buizenamp.. en toch echt minder over de PA (al zijn er schijnbaar albums mee gemaakt). Ik weet zeker dat bepaalde bandleden het prima zouden vinden, maar ik verlies mijn lol nogal.

    Opstelling is meestal in een V van de band. Ik richt de versterker op het denkbare middelpunt op het podium. Ik sta aan de ene kant van de drummer, bassist en keys aan de andere kant. Zangeres ervoor. Ik houd van direct contact met de drummer tijdens het spelen en de drive de akoestische drive die zo'n kit geeft. Het hangt ook van het formaat van het podium af, of het kan. Achterover gooien van de amp heb ik een paar keer geprobeerd, dat gaat, nu zet ik'm meestal op een verhoging. Toch lost dat de basrespons niet op uiteraard.

    Zo'n plaat voor de speaker is wel een aardig idee, kan het snerpende goed weghalen voor de luisteraar.

    De 212 gaat maandag aanstaande mee. Ik zal de mid mooi terugdraaien. Het nadeel is bij de Mesa Subway RR: gain is tegelijk presence. Hoe meer gain, hoe meer presence. Aangezien de mid boven de 5 een boost is (en dus stand 2,5 een soort 'Fender-midden' is) geeft die ook nog weer presence extra. Gevolg: snerpend hoog, waarbij je je tone van je gitaar flink dicht moet houden. Het kan wel werken, maar net genoeg treble maakt de sound smerig en met de MFD elementen van de ASAT die hartstikke helder zijn (prachtig fingerstyle clean, maar een enorme valkuil met gainstuff) is het extra tricky.
    You can't be a vet. You rock too much.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ziet ernaar uit dat je een andere amp moet kopen, te lezen uit je verhaal. Je blijft teveel concessies doen waardoor je zelf niet lekker op het podium staat.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    afgelopen weekeinde nog opgetreden op podium bij een festivalletje met mijn eigenbouw Tweed Pro clone.
    15 Inch Jensen P15N en eigengemaakte beamblocker er in. Amp op de grond en beetje achterover gekantelt ongeveer 20 graden en SM57 mike n beetje uit het midden er voor voor de PA. volume op 3.5, Effectbak en Gretsch 6119 er in en gaan met die banaan.
    Elke keer weer een feestje. Ik ben er achter gekomen dat deze combinatie van een enkele 15" speaker en de beam blocker grandioos werkt met mijn twee Gretsches
    Genoeg bas en hoog en lekker romig midden. Genoeg spreiding op het podium om goed hoorbaar te zijn voor iedereen zonder dat het in de weg zit. Maar ik heb ook geen tweede gitarist die in de weg kan zitten HI :-)
    Ik heb in de oefenruimte permanent een SF Twin staan met oranje JBL's met twee CDtjes achter het doek er voor als beam blockers, dat werkt ook wel maar dat blijft altijd toch net even te hard en te schoon :-). Ik denk dat die maar eens in de verkoop ga doen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.070

    Standaard

    In mijn ervaring (niet alleen als gitarist, maar ook als geluidstechnicus) is het probleem niet altijd dat er aan een gitaarsound iets ontbreekt (kan wel natuurlijk). Maar vaak is het probleem dat er ergens anders in de mix 'iets' teveel zit.
    Soms willen bassisten een warm geluid, dit doen ze dan door er heel veel midden in te draaien. Hierdoor krijg je gerommel met de gitaren en vocalen.
    Soms heb je gitaristen die een lekker vet geluid willen, en met teveel laag in hun geluid spelen, hierdoor gaat er veel energie verloren in frequenties die eigenlijk door een bassist moeten worden gebruikt, en niet door een gitaar.
    Kijk bijvoorbeeld naar een heel extreem voorbeeld als de Djenters, die gebruiken extreem veel gain en staan vaak in Ab of nog lager gestemd, die draaien (als ze slim zijn) veel laag uit hun geluid, en veel midden er in.
    Hun bassisten hebben vaak een veel minder wollig geluid om ruimte te maken voor al deze middenfrequenties.

    Mijn advies is dus om eerst even goed met de andere muzikanten te praten, en eventueel een eliminatie test te doen.
    Probeer eens wat te spelen met maar 1 gitaar, of probeer het eens zonder bas, etc. Wanneer de mix dan beter wordt, weet je waar de 'masking' of overlappende frequenties zitten. Wanneer je weet waar de problemen zitten kan je met elkaar uitzoeken wie dan in welk gebied 'dominant' gaat worden voor een mooie balans.
    Gezocht:
    -EMG Single Coil

    www.Apparition.nl

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top