Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 19 EersteEerste ... 5678917 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 189
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik speel altijd met 1 of 2 4x12's, en toch krijg ik van geluidsmensen zelden het verzoek om mezelf zachter te zetten. Ik heb ze ook nooit richting publiek staan, maar vrijwel altijd dwars over het podium blazend, of schuin naar de achterzijde van het podium gericht.
    Als ik mezelf dan niet goed hoor, vraag ik mezelf nog over de monitor.
    En doen ze dat niet, tenzij het met een echte reden is, dan gaat de amp gewoon harder.
    Je kunt het kutgeintjes noemen, maar als halverwege mijn monitormix "weg" is dat zijn ook kutgeintjes, net zo goed.
    Dit zijn extremen gelukkig, en met het meerendeel van de geluidsmannen kun je gelukkig gewoon normaal communiceren (en zij hopelijk met mij) ;-)

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Ja, dat fenomeen is bekend. Ook bij mij. Toch beoordelen zij het hoe de zaal het als geheel hoort. En dan staat je 4.12" misschien toch wat te hard: om te compenseren staat de zaalsound naar beneden. Ik vind het ook soms een zeer ongemakkelijke dynamiek: je voelt de muziek meer, je gaat dynamischer spelen. Je wilt meer uit je set halen dan daarvoor en vervolgens hoor je dat je te hard staat, of dat de zaal je alleen maar vanaf een kant hoort. Dus het podium.. en dan heb je lang nagedacht over je settings en je wordt gewoon weggedraaid. Onlangs bij een theatercafe merkte ik echt het omgekeerde: band stond te zacht, er was geen beleving. Zowel op het podium niet als in de zaal. Set twee ging alles een tandje erbij en het was een gekkenhuis, twee uur lang stond er geen ziel stil. Heerlijk... de die-hards krijgen ook wel eens gelijk.
    You can't be a vet. You rock too much.

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2002
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    754

    Standaard

    Weleens twee versterkers geprobeerd?Wellicht dat dat uitkomst kan bieden.

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Ik sta niet voor mijn eigen ego op het podium, ik sta er omdat ik graag muziek maak en overbreng. Daardoor vind ik het belangrijker hoe het in de zaal klinkt dan hoe ik mezelf hoor. Toch moet je jezelf minstens "eerlijk" in de mix horen, of ietsje harder. Anders voelt het alsof je staat te playbacken op een niet aangesloten gitaar, zeer hinderlijk. Probeer dan maar eens passie in je spel te leggen. Ergernis nummer twee: minuscule podia waar je pal op je versterker staat waardoor je behalve jezelf en de drummer niets meer hoort

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    De oplossing: versterker op normaal volume, op 11 uur max., mic ervoor en geluid via je in ear je oren in. Iedereen happy: je collega's op het podium, jezelf, en de geluidsman 👍

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    De oplossing: versterker op normaal volume, op 11 uur max., mic ervoor en geluid via je in ear je oren in. Iedereen happy: je collega's op het podium, jezelf, en de geluidsman ��
    Helaas regelmatig optredens waarbij de ombouwtijd (afbreken vorige band, opbouwen volgende band) tussen de 15 en 20 minuten is. Daar sta je dan met je in-ear.... Dat werkt alleen als je tijd hebt voor een goeie soundcheck én met een geluidsman die goed bekend is met dit systeem. Wij hebben geen in-ear, dus zijn we afhankelijk van een goeie monitor mix. Ook dit gaat zelden goed en het interreseert mij ook in deze situaties niet meer zoveel. Ik zorg zelf wel dat ik mezelf en de rest goed kan horen. Ik krijg zelden te horen dat het zachter moet.

  7. #67

    Standaard

    In mijn optiek is niet hard spelen de oplossing. Te veel hi gain gitaargeluid verzuip je in. Zoek een cleaner geluid. Heb respect voor elkaar. Je speelt samen en niet alleen. Ik heb veel bands gezien die niet "samenspelen" . Ik speel nu in een semi akoestisch combootje om die reden. Percussie,contrabas akoestische gitaar. Je merkt gelijk dat het ons niet gaat om die gitaarsolo. Maar om samen een mooie sound neer te zetten. Als je dit kan dan kan je dat ook als stevige rockband.
    Je hebt geen invloed op je zaalgeluid, maar als je op het podium je amps weet te temperen ga je je vanzelf iedereen ook horen. Of gewoon via DI's ( en ampmodelling ) en een goede monitormix vragen. Is ook een stuk rustiger op podium.

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik vind in-ear niet echt fijn en met mij een hoop gitaristen. Je voelt de amp minder en je gaat anders, zelfs iets voorzichtiger spelen. Leendert Haaksma klaagt er ook over (zie de video over zijn rig rundown). Hulde voor de mensen die er wel mee uit de voeten kunnen.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JV73 Bekijk bericht
    In mijn optiek is niet hard spelen de oplossing. Te veel hi gain gitaargeluid verzuip je in. Zoek een cleaner geluid. Heb respect voor elkaar. Je speelt samen en niet alleen. Ik heb veel bands gezien die niet "samenspelen" . Ik speel nu in een semi akoestisch combootje om die reden. Percussie,contrabas akoestische gitaar. Je merkt gelijk dat het ons niet gaat om die gitaarsolo. Maar om samen een mooie sound neer te zetten. Als je dit kan dan kan je dat ook als stevige rockband.
    Je hebt geen invloed op je zaalgeluid, maar als je op het podium je amps weet te temperen ga je je vanzelf iedereen ook horen. Of gewoon via DI's ( en ampmodelling ) en een goede monitormix vragen. Is ook een stuk rustiger op podium.
    Clean gaat je versterker harder dan high-gain. Ik heb jarenlang gezeik gehad vanwege mijn harde spel, omdat ik op 2 x 100 watt plexi speelde. Sinds ik vaak veel harder op een klein combootje speel, krijg ik geen commentaar.......

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    M'n oude gitaarleraar zette in z'n band z'n oude opgevoerde plexis gewoon in de gang buiten de zaal, dat waren Marshalls die opgevoerd waren naar 150 watt en daar had hij er 2 van op vol volume open. Podium had geen last vd herrie, dus dat kan ook een oplossing zijn 😂
    De keuken en de serveersters waren minder blij denk ik maar hij had wel een topgeluid.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top