Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 19 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 189
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Amp ! Podiumgeluid advies gevraagd door ervaren giggers!

    Beste medeforummers,

    ik wil jullie graag een probleem voorleggen. Ik ben on stage en in repetities aan het worstelen met mijn geluid en ik kom er niet uit. Graag zou ik goed advies krijgen wat een goede te bewandelen weg is. Hear me plz.. hier komt het verhaal. Ik speel inmiddels 26 jaar en kom al 20 jaar op podia. Ik speel momenteel in een coverband, welke repertoire heeft wat van Bruno Mars tot Led Zeppelin gaat. De band (en ik) zijn niet op high-gain gericht, maar een flinke scheursolo zit er echt wel in.

    Ik heb in het verleden verschillende buizencombo's/combinaties gehad, op een uitzondering na nooit meer dan rond de 20W vermogen. Dit is in mijn optiek meer dan genoeg. Als het meer is, krijgt de tone nauwelijks ruimte om te vormen en vervolgens mag de master op standje minimaal. Ergo: je gebruikt 95% van het vermogen zelden tot nooit en gebruikt die buizen niet zoals ze bedoeld zijn. Zodoende ben ik nu in bezit van een Mesa Rocket Reverb met als voorganger de Studio .22+ (met inschakelbare EQ dus). Beiden ongeveer 22W, maar zoals aardig bekend: die Mesa Watts (megawatts?) gaan gewoonweg keihard. Een geheel ander geluid gaf de Orange PPC212 speaker, welke een heerlijke compagnon was om mee op pad te gaan. Altijd goed, zelfs als je de amp zacht zette (toen een Laney Lionheart head in die tijd).

    De Subway RR gaat luid genoeg, maar kampt eigenlijk met twee problemen.
    1- De speaker is een 10" en geeft te weinig basfrequenties mee. Ik heb deze al vervangen door een 10" Greenback. Dat scheelde iets in het klankbeeld, want de Black Shadow speaker vond ik niet een aangename klankkleur aan het geheel geven. Het resultaat is nu een klank die rijkelijk midden biedt, genoeg (tot veel) hoog, maar bas weinig. Daardoor krijgt de rest in de band een beleving dat de gitaar 'te hard' staat. Volgens mij valt dat reuze mee, zeker door de Koch Loadbox die de boel goed indamt, maar de klacht blijft. Door het kleine combootje is de geluidsprojectie heel nauw. Sta je een paar meter uit de range en dan vertellen toehoorders dat ik niet hoorbaar ben, terwijl binnen de range, dat ie bij wijze van spreken snerpt in de oren zo hard.
    2- Anderszins heeft de Mesa een erg moeilijk in te stellen clean kanaal. Erg helder (mede ook dankzij mijn USA G&L Legacy en ASAT gitaren) en preamp op stand 2 is genoeg, maar daarboven begint ie al behoorlijk te vervormen. Clean is dus nauwelijks echt goed mogelijk. Verlaag je het ingangssignaal, dan gaan in het rhythm kanaal de buizen niet genoeg over hun nek en blijft je een ronk houden, maar smerig wordt het niet.

    Zit mijn probleem in de speaker, los van het geluidsbeeld van een andere amp die ook duidelijk verbetering kan geven uiteraard? Binnenkort kan ik een tijd een 2.12" Marshall (waarschijnlijk met standaard Celestions, hopelijk met Greenbacks/ V 30..?) lenen, zodat ik de amp als head kan gebruiken en dit effect kan testen.

    Voor de preamp heb ik fuzz/wah/en een Line6 FM4 met Lehle loopers gekoppeld en gebalanceerde voeding via een Voodoo PP2+ binnen een zelfgemaakte strakke behuizing.
    Binnen de FX-loop heb ik de Nova System staan. Ik gebruik de meeste effecten wel een keer. Alles combineert prima en door de opzet heb ik verwaarloosbare ruis en brommetjes.

    De band mekkert (met name twee leden) over de balans in de gitaarsounds. Zonder dat het hard staat (gisteren een theatercafe met 100 man publiek) begint men meteen over een box of doom, in ear, etc. Van mij hoeft dat allemaal niet zo: ik heb graag en amp achter me. Ik heb met andere bands deze klacht nooit gehad, maar volgens mij kan het met deze setup beter. De versterker kan het hebben, maar gevoelsmatig vraag ik teveel van een 10" cab.

    Probleemlijst:
    - Gitaargeluid ongebalanceerd: veel mids, hoog genoeg, basfundament niet aanwezig.
    - Te nauwe focus gitaargeluid.

    Kortom!
    - Andere speaker nemen? Suggesties graag: open back, closed back? Creamback/ Greenback..??
    - Andere amp? Mesa heeft een karakteristiek welk ik te gek vindt. Rectoverb 25? Mark IV?

    Maar welke dan, zeg het maar. Of misschien heeft iemand van de ervaren mannen en vrouwen hier een geheel andere tip, ik hoor het graag. Mochten jullie andere vragen hebben/ meer willen weten hierover, ik beantwoord ze graag. Ik heb echt het gevoel dat ik wat profi advies nodig heb, want dit is niet veel waard zo.

    Thanks, EbouE

    You can't be a vet. You rock too much.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik ken de Subway en ik heb een paar jaar op de 22 gespeeld (eiken kast/geen eq) en het punt bij de oude stacked pre amp boogies is, ze zijn erg mid gevoiced om een smooth leadtone te krijgen. Met een grote kast wordt dat gecompenseerd maar bij deze kleine ampjes leveren ze teveel bas in (ga het maar eens A/B'n met een Princeton, je schrikt je doodl).
    Een speaker gaat je niet redden maar ALS je een speaker swap gaat doen zou ik het zoeken in een speaker die dat neuzig mid compenseert (Jensen of Warehouse G10C bijvoorbeeld) en zeker niet voor een Celestion. Ik denk trouwens dat een 2x12 kast een hoop gaat verbeteren.
    Het blijft plakwerk wegens de midvoicing maar misschien wordt het werkbaar.

    De focus kan je redelijk goed opbreken met een beamblocker.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Beamblocker!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Als je versterker niet je 'ding' is zal je er nooit een toprelatie mee krijgen. Je kan van alles er aan veranderen maar een scheiding ligt op de loer. Ik zou maar meteen de knoop doorhakken en een andere amp kopen.

    Ik heb jaren op Kochs gespeeld en heb voor de verandering eens een Mesa Mark V gekocht. Ik kon er ook niet mee en ben inmiddels alweer jaren terug bij Koch.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Precies. Een andere amp is zeker een optie. Een andere oplossing is een 212 voor meer spreiding.
    Maar het leukste lijkt me om gewoon een aantal amps te testen al blijft dat ook lastig omdat je bandomstandigheden niet kunt nabootsten. Een amp gedraagt zich standalone anders dan in een band mix.
    Blijft lastig....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Precies. Een andere amp is zeker een optie. Een andere oplossing is een 212 voor meer spreiding.
    Maar het leukste lijkt me om gewoon een aantal amps te testen al blijft dat ook lastig omdat je bandomstandigheden niet kunt nabootsten. Een amp gedraagt zich standalone anders dan in een band mix.
    Blijft lastig....
    Klopt als een bus! Ik heb diverse amps (helaas) weer weggedaan nadat ze in bandverband totaal niet door de mix prikten. Als standalone klonk het allemaal prima! Verder een 212 kast zal zeker voor een betere balans zorgen en Pepe heeft al de term "Beamblocker" laten vallen ( van Weber ). Google daar maar eens op! Te koop bij De Gier...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2012
    Locatie
    Beetsterzwaag
    Berichten
    453

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Als je versterker niet je 'ding' is zal je er nooit een toprelatie mee krijgen. Je kan van alles er aan veranderen maar een scheiding ligt op de loer. Ik zou maar meteen de knoop doorhakken en een andere amp kopen.
    .
    Bedankt voor alle reacties. Pepe: spot on. Dit soort reacties zoek ik.

    @Jutter: Het is alsof ik mezelf terughoor. Ik heb dit vanuit neutrale positie vaak genoeg tegen anderen gezegd. Back to basics. Ik heb op basis van mijn prima ervaringen met de Studio .22 plus jaren geleden, me te lang voorgehouden dat de Subway Rocket het 'beter al dan niet gelijk' zou gaan doen. Het zijn totaal andere beestjes. In de band waarin ik speelde (en te gast optrad) in de VS, ik heb er kort gewoond, paste hij prima.. maar in het bandgeluid hier is het eigenlijk gewoonweg waardeloos. Ik denk dat afgelopen optreden wel het bewijs was. Als de boel 'on edge' is, trek ik het prima met Uptown Funk bvb en Message in a Bottle, maar zwoel clean is moeilijk, en AC/DC is te mager.

    Kool en Elfring dan maar? D*amn ik check de samples op hun site. Holy christ. Wat een sound! De ACE.. wat een sweet thing! Even sparen.. of lenen..? Ik ga dit weekend de Marshall 2.12" bij onze kennis ophalen, maar investeren doe ik graag in een head.
    Laatst gewijzigd door EBOUE; 7 november 2016 om 22:29
    You can't be a vet. You rock too much.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EBOUE Bekijk bericht
    Bedankt voor alle reacties. Pepe: spot on. Dit soort reacties zoek ik.

    @Jutter: Het is alsof ik mezelf terughoor. Ik heb dit vanuit neutrale positie vaak genoeg tegen anderen gezegd. Back to basics. Ik heb op basis van mijn prima ervaringen met de Studio .22 plus jaren geleden, me te lang voorgehouden dat de Subway Rocket het 'beter al dan niet gelijk' zou gaan doen. Het zijn totaal andere beestjes. In de band waarin ik speelde (en te gast optrad) in de VS, ik heb er kort gewoond, paste hij prima.. maar in het bandgeluid hier is het eigenlijk gewoonweg waardeloos. Ik denk dat afgelopen optreden wel het bewijs was. Als de boel 'on edge' is, trek ik het prima met Uptown Funk bvb en Message in a Bottle, maar zwoel clean is moeilijk, en AC/DC is te mager.

    Kool en Elfring dan maar? D*amn ik check de samples op hun site. Holy christ. Wat een sound! De ACE.. wat een sweet thing! Even sparen.. of lenen..? Ik ga dit weekend de Marshall 2.12" bij onze kennis ophalen, maar investeren doe ik graag in een head.
    Vergeet niet dat alles wat je hoort op filmpjes, gemanipuleerd is...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    +1 voor de 2x12-kast. In bandverband heb ik een voorkeur voor een gesloten kast. Die geeft meer focus en als je precies in de 'geluidsstraal' staat, heb je een lekker geluid en de bandleden hebben minder last van jou dan met een 2x12 open back, is mijn ervaring.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.023

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    +1 voor de 2x12-kast. In bandverband heb ik een voorkeur voor een gesloten kast. Die geeft meer focus en als je precies in de 'geluidsstraal' staat, heb je een lekker geluid en de bandleden hebben minder last van jou dan met een 2x12 open back, is mijn ervaring.
    Een open back i.c.m. een Beamblocker geeft juist meer spreiding, daar ging het hier toch ook een beetje om? Dan kan het volume juist omlaag.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top