Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Standaard Verzekering voor gitaren en apparatuur

    Als enthousiast hobby fotograaf heb ik al jaren (via de fotoclub) een verzekering voor mijn apparatuur. Gelukkig zelf nog nooit nodig gehad, maar van clubgenoten wel gehoord dat het een prettige verzekering is. De mensen weten wat apparatuur waard is, de premie, het te verzekeren bedrag en de werkelijke waarde 'kloppen', en als er wat is, is de uitkering reëel.

    Toen ik naar mijn gitaren keek (6 stuks) en de nieuwprijs van al dat spul optelde (inclusief versterkers etc) kwam ik op een aardig bedrag. Mijn standaard verzekering dekt ongeveer een setje snaren (iets meer, maar toch), vandaar de vraag of en zo ja, waar jullie je instrumenten verzekerd hebben.

    Het mooie van die verzekering voor mijn fototoestellen en lenzen is dat deze door de club is afgesloten bij een verzekeraar die daar verstand van heeft en dat spul ook wil verzekeren. Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt voor gitaren (bij mij vooral akoestisch). Een goed onderhouden gitaar van een gerenommeerd merk daalt weliswaar iets in waarde, maar is na (ik zeg maar wat) 6 jaar niet afgeschreven tot €0. Ik treedt ook wel eens op, dus ook in die situaties moet ik gedekt zijn.

    Wie heeft goede (of slechte) ervaringen en kan mij op het spoor van een goede verzekering brengen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Er is al eens een topic over gestart:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ht=verzekering.

    Ik kan me voorstellen dat je als je veel dure instrumenten hebt, je wel wat extra wilt. Maar daar zal de premie ook naar zijn en hoe groot is de kans dat er met echt alles tegelijk iets gebeurt?

    Daarbij, weg = weg. Exact dezelfde instrumenten krijg je toch niet meer terug (voorbeeldje: Brian May heeft z'n originele Red Special niet verzekerd, want deze is onvervangbaar. Hij heeft wel replica's maar toch).

    Er zal toch echt wel gekeken worden naar een soort taxatie / dagwaarde van de instrumenten en apparatuur en hoe en waar het opgeslagen en gebruikt wordt. In het beginstadium is het vast rendabel maar ik denk dat dat na zoveel jaar premie niet meer loont.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Standaard

    Dank je!

    Ik had gehoopt op een vergelijkbare verzekering als voor mijn fotoapparatuur, maar had die zelf nog niet gevonden. En als ik het draadje van een paar jaar geleden lees, dan was die er toen in ieder geval ook niet. Het zou mij niet verbazen als dat nog steeds het geval is.

    Nou ja, misschien worden we nog verrast, but I won't hold my breath!

  4. #4

    Standaard

    Zo, en wanneer heeft u die Fender Stratocaster dan gekocht?
    Eh...dat zal zo 1990 geweest zijn.
    1990 zegt u? Nou, da's dan al een oudje he? U begrijpt dat zoiets al helemaal afgeschreven is?
    Ik kan er op die leeftijd niet echt meer een waarde aan vast maken ....ik kan hoogstens een vergoeding geven van 25 euro....maar dat is het dan wel een beetje. Wat zegt u...u betaald premie?



    Zeg me niet dat dit niet waar is want ik heb het meegemaakt...
    https://fervid.hearnow.com/
    '' I'm perusing the tracks, and I can confidently say that it's a great listen, . Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Doet me aan de verwijderingsbijdrage denken. Deze werd tot 2011 ook geheven op elektrische muziekinstrumenten. Bij aanschaf werd een extra bedrag in rekening gebracht, want bij afschrijven moest het wel verantwoord worden ingezameld en gerecycled.

    Ik denk toch echt dat heel veel van de serieuze instrumenten uit die periode nog alive and kicking zijn en nooit in de milieustraat zijn beland of zullen belanden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JVGM-music Bekijk bericht
    Zo, en wanneer heeft u die Fender Stratocaster dan gekocht?
    Eh...dat zal zo 1990 geweest zijn.
    1990 zegt u? Nou, da's dan al een oudje he? U begrijpt dat zoiets al helemaal afgeschreven is?
    Ik kan er op die leeftijd niet echt meer een waarde aan vast maken ....ik kan hoogstens een vergoeding geven van 25 euro....maar dat is het dan wel een beetje. Wat zegt u...u betaald premie?



    Zeg me niet dat dit niet waar is want ik heb het meegemaakt...
    Daarom altijd bonnetjes bewaren, klinkt heel flauw maar voor een verzekeraar belangrijk, wil je je aankoop bedrag terug krijgen.
    En wordt het artikel niet meer gemaakt, zoeken ze naar een vergelijkbaar product.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik laat iedere 2 jaar mijn shop een document opstellen (euhh, ik stel het zelf op, maar hij print het uit en ondertekend het) waarin de apparatuur omschreven wordt en de dagwaarde wordt aangegeven. Dus merk, type, serienummer, kleur, staat, bouwjaar, nieuwprijs, dagwaarde, etc staat hierin omschreven. Mocht door brand of inbraak een en ander verloren gaan, dan vergemakkelijkt een dergelijk document het gesprek met de schade-expert.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Mijn zooi (alleen de duurdere zaken) is met foto en serienummer bij de verzekering bekend.
    Zou het nut hebben om twee keer per jaar de waarde te laten bijstellen? Ze zien me aankomen..

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ze zien je graag komen, met name als de waarde omhoog gaat (je bent dan of onderverzekerd of ze gooien je premie omhoog )
    life sucks and then you die

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JVGM-music Bekijk bericht
    Zo, en wanneer heeft u die Fender Stratocaster dan gekocht?
    Eh...dat zal zo 1990 geweest zijn.
    1990 zegt u? Nou, da's dan al een oudje he? U begrijpt dat zoiets al helemaal afgeschreven is?
    Ik kan er op die leeftijd niet echt meer een waarde aan vast maken ....ik kan hoogstens een vergoeding geven van 25 euro....maar dat is het dan wel een beetje. Wat zegt u...u betaald premie?



    Zeg me niet dat dit niet waar is want ik heb het meegemaakt...
    Lijkt me niet zo heel moeilijk om de dagwaarde van een '90 Strat aan te tonen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top