Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Music Kathy's Song (cover)

    Een cover gemaakt van een lied van Paul Simon : Kathy's Song.
    Wel een eigen(wijze) versie ervan.... ;-) Dus echte Paul Simon fans.... opgepast !

    Gitaar : Eastman E10OM

    Tips, commentaar, of andere reacties ? Ik zie ze wel....

    https://soundcloud.com/ernest01/kathys-song-paul-simon

    Groetjes,
    Ernest
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  2. #2

    Standaard

    Ik zeg effe niks.
    Ik ga eerst morgen nog effe lekker opnieuw luisteren.
    Maar, four the record, ter overdenking:
    Wil you now please eindelijk eens een kutlied maken?
    Fijn, dan kunnen normale stervelingen in da meantime onze wonden likken.
    Variendelijke garoet, Gus

  3. #3

    Standaard

    Shit, ik ben een purist Kan mijn vinger er niet op leggen, maar op één of andere manier is de timing van de gitaar alsof het van een soloplaat van Paul Simon komt, terwijl de zang erop aangepast is dat Art Garfunkel mee doet. Het is nergens echt fout, maar terwijl je een gesyncopeerde slagpartij hebt komt die syncopatie in de zang niet terug. En waar nodig is de gitaar daar ook netjes op aangepast. Dus nergens fout, maar het hinkt een beetje op twee gedachten voor mijn gevoel. Met de originele partij van Paul Simon (niet zo moeilijk, maar wel een leuke voor de travis pickers) heb je dat probleem (als je het een probleem vindt tenminste) niet.

    Maar dat is een keuze. Gewoon mijn mening, moet je je niets van aantrekken.

    Wat me wel irriteert is dat er iets met het gitaargeluid is. Ik heb toevallig voor een nummer wat ik nog moet filmen het origineel als click track gebruikt. Maar het originele tempo vind ik voor een instrumentale bewerking wat traag. En als ik het in cubase versnel krijg ik precies zo'n 'effect' wat ik hier op de gitaar hoor. Het geluid 'blubbert', alsof er een low-fi chorus met een hoge rate, en niet heel hard, mee doet. Tenzij ik bewust voor een low-fi vibe ga en het dus expres heb gedaan zou ik als ik dat zou hebben bij een opname iig willen weten waar het vandaan komt.

    Lang geleden dat ik het nummer gehoord heb trouwens.

  4. #4

    Standaard

    De heer Simon was niet in top shape toen ie naar Engeland vertrok. Mogelijk is dat de reden voor allerlei slordigheden uit die tijd. Hij leerde Anji (zijn spelling) van Bert Jansch (serieuze held van mij) en daarom staat op zijn LP met UK zaken deze spelling en deze componist. Pas op rereleases zijn auteur en nog later spelling aangepast.

    Ik heb ooit een boek gelezen met een soort complete analyse van de muziek van Simon and Garfunckel, waarin werd aangetekend dat Blessed het enige echt originele stuk op de LP was. Dit omdat ie de rest allemaal een beetje bij elkaar had geflanst, of opnieuw opgewarmde versies van Wednesday morning etc. was.

    Als de heer Simon dan zo losjes met zijn materiaal om is gegaan, waarom zouden wij die vrijheid dan ook tenminste niet mogen pakken. Ik rspecteer dat H. purist is. Maar ik zie er voor mijzelf geen enkele reden voor.

    Toen ik weer eens zat te dromen op school, en de meester vroeg wat ik aan het doen was, heb ik als antwoord gegeven dat ik herinneringen aan het maken was.
    Het was ook nog ongeveer de periode dat dit lied werd geschreven. En het is niet zo zeer dat puurheid een rol speelt, maar wel de herinnering, dat een vriendinnetje altijd dit lied speelde op haar pick-up, en daarna 'you Don't know where your interest lies'. Een Bkantje van een of ander singletje.

    Ik vind dus dat het niet handig is om liedjes te coveren als je zelf zulk leuk materiaal schrijft, maar hé, mijn mening is niet belangrijk.
    Ik zou het alleen een leuk idee vinden als je dan toch tenminste Interest erachter zou zetten.

    Het waren dus niet alleen herinneringen, het waren eigenlijk ook hardnekkige herinneringen die ik in die tijd heb gemaakt.
    Voor de rest weer lekker hoor.
    Long may you run.
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5

    Standaard

    Gus, bedankt weer voor de complimenten, nou ja, in ieder geval eentje. ;-)
    Dit nummer al eens eerder opgenomen in de stijl van Paul Simon, maar ja, dan is het wel een cover, maar er zit niets 'eigens' in dan.

    Leuk dat je de achtergrond van PS en AG memoreert, dat tesamen met jouw 'jeugdzonden'.
    Meen te weten dat de mannen in Europa rondliepen - voornamelijk op straat - en dat in Londen 'ene' Kathy met de pet rondging. Misschien dat zij met beide heren ook rondging, dat weet niet....
    Over originaliteit van Paul Simon : de liedjes April come she will en Leaves that are green zijn bijna hetzelfde, qua opzet, maar zijn toch redelijke hits geweest.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  6. #6

    Standaard

    Eerst de Travis-picking versie gedaan, maar wilde het toch heel anders.
    Het slagje is niet geheel in lijn met het Travis-schema, maar de zanglijn heb ik wel zoveel mogelijk aangehouden, zoals in het orgineel.
    Dus mischien dat dat bij jou een beetje 'wringt' op het gehoor ?

    U heeft een goed gehoor, heer Koll.... Tempo 10% verhoogd, want had geen zin om het opnieuw in te spelen.
    Daarbij heb ik de gitaar met de 'build-in' equalizer van Audacity wat meer laag gegeven. Dat zal het ook wel versterkt hebben, misschien.
    De Eastman is net iets te licht voor de begeleiding die ik wilde en de Martin en Collings weer te 'boomy'.
    Misschien nog iets gedaan..... Moet toch eens dingen noteren die ik doe.
    (zoals met koken.... dan weet je ook niet altijd hoeveel zout en peper je hebt gebruikt, dan ga je op de smaak af, toch ?)
    Misschien dat je dat dan hoort ?
    Moet zeggen dat het mij niet irriteert, vind het wel een apart 'randje'.....
    Laatst gewijzigd door Ernest01; 30 oktober 2016 om 12:11
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Ik wil het even hebben over het geluid, want hoewel ik retired ben, blijf ik een kritische studioboer. Ik heb het gevoel dat je hebt staan zingen in de badkamer en vraag me af of dat ook echt zo is. Persoonlijk vind ik dat niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak.

    Is het echter een galmeffect, dan zou ik het minder toepassen, een iets grotere galm die je bijna moet zoeken en een wat uitgestelde early reflection. Daarmee komt de zang ahw los te staan van de galm.

    Vroeger hadden we galmbakjes waar niets aan te regelen viel, alleen maar een zooi presets en ik gebruikte dan een hele korte delay die maar een enkele keer herhaalt en ik zette dan galm op die delay en niet op het signaal van de microfoon zelf zeg maar.

    Daarmee lijkt het alsof de zanger bij je in de buurt staat, maar wel in een wat grotere ruimte.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8

    Standaard

    Nee Han, geen badkamer, maar een plugin gebruikt.

    Weet niet of er ook een 'early reflection' mogelijkheid op zit.
    Misschien kan je dat nog iets verder toelichten ?
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Eerst de Travis-picking versie gedaan, maar wilde het toch heel anders.
    Het slagje is niet geheel in lijn met het Travis-schema, maar de zanglijn heb ik wel zoveel mogelijk aangehouden, zoals in het orgineel.
    Dus mischien dat dat bij jou een beetje 'wringt' op het gehoor ?
    Zei al, het is nergens fout, en de originele partij syncopeert ook niet. Deze wel qua accenten, daar zit het hem in. Vast voor een deel te danken aan Art Garfunkel, prachtige stem, maar het mag ritmisch niet te lastig worden blijkbaar. Vergelijk de nummers uit Paul Simon's solo periode maar eens, die ook op a concert in central park staan. Die laatste versies (voor zover Art meezingt uiteraard) zijn allemaal een stuk rechter dan de versies die Paul Simon oorspronkelijk opgenomen had. En bij Me and Julio mis ik trouwens de tweede gitaar. Twee simpele slagpartijtjes in de originele versie, maar zo mooi uitgewerkt Zwaar onderschat gitarist, mr. Simon.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    U heeft een goed gehoor, heer Koll.... Tempo 10% verhoogd,
    Daar zit het hem in, dat versnellen. Dat doet iets met het geluid, is heel anders dan als je dat met tape zou doen. Maar goed, dan gaat de toonhoogte weer omhoog. En je zou het inderdaad bewust als een low-fi effect kunnen gebruiken.

    Eigenlijk nooit geprobeerd, wat er gebeurt als je het eerst versnelt, en dat als nieuwe wav file dan weer terugbrengt naar de oude snelheid. Vermoed dat de vervorming dan juist verergerd.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Nee Han, geen badkamer, maar een plugin gebruikt.

    Weet niet of er ook een 'early reflection' mogelijkheid op zit.
    Misschien kan je dat nog iets verder toelichten ?
    Wat je zou kunnen doen in Audacity, is de vocal track kopiëren, en op de kopie de galm toepassen waarbij je alleen de galm overhoudt. (dus 100% effect) Dat galmspoor kun je dan evt. een fractie verschuiven t.o.v. het zangspoor. Dan zal de zang idd. wat meer los staan in de mix.

    Early reflection is een instelling waarmee je aangeeft hoe lang het duurt voordat de eerste reflectie terugkomt. Dat is in het echt afhankelijk van de grootte van de ruimte, en uiteraard ook van waar je staat in die ruimte. Als je ver weg staat van het instrument zal het instrument helemaal in de galm vloeien. Als je echt close miking gebruikt krijg je het instrument direct, terwijl de galm wat later bij de microfoon komt. Dat stel je bij een galmeffect dus in met de early reflection.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top