Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard Meningen over audio interfaces

    Ik heb een vraag over audio interfaces.
    Ik ben hier totaal nieuw in en zie door de bomen het bos niet meer.
    Misschien is het handig als ik even schets wat voor gear ik heb en wat ik met de audio interface wil gaan doen.

    Ik heb een iMac uit 2011 en een Fender Stratocaster een Epiphone lp en een akoestische gitaar en een Roland cube liet gitaarversterker.
    Ik wil zo ie zo mijn gitaar gaan opnemen en mogelijk ook zang.
    En laterwil ik mischien medere muziek instrumenten gaan opnemen (bandje beginnen)

    Mijn oog is gevallen op deze interfaces:

    Focusrite 2i2 set
    Focusrite 4i4
    Steinberg ur 22
    Tascam us 2x2
    M audio m track 2x2 m

    Welke raden jullie mij aan en waarom?

  2. #2

    Standaard

    iMac 2011 heeft USB 2 en thunderbolt toch? Als ik kijk wat je selecteert zit het allemaal rond dezelfde prijsklasse en specs.
    Wil je later meer opnemen (bandje) heb je meer inputs nodig of een ADAT aansluiting zodat je kunt uitbreiden.

    Ikzelf ben erg tevreden over de Focusrite 18i8.
    http://www.bax-shop.nl/externe-audio...udio-interface
    Maar deze is ook +- 120 eur duurder dan de 2i4

    Focusrite vind ik erg goed, stabiele drivers en bij de gen2 zitten fijne VST plugins.
    Om je gitaar op te nemen kun je de cube record out proberen, maar daar heb ik gee nervaring mee.
    Alternatief dan is een plugin (guitarrig bijv.) of via een microfoon.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Als je geen ervaring hebt zou ik er (goedkoop) 2e hands eentje proberen te scoren. Dan kan je er bekend mee raken en ontwikkel je ook een gevoel voor wat je belangrijk vindt. Met die ervaring koop je daarna wat mooiers...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Volgens mij is bij opname vooral de microfoon pre-amp belangrijk?

    En dan is een stand alone pre-amp, b.v. http://www.goldenageproject.com/

    altijd beter dan een in een interface of mixer ingebouwde pre-amp. En de analoog naar digitaal omvormer moet goed zijn (ADC?)

    Als het allemaal niet zo kritisch is, dan zou ik zelf een Focusrite kopen, die is zover ik er over gelezen heb best wel goed.

    http://tapeop.com/reviews/gear/115/s...nd-generation/
    Laatst gewijzigd door raabje; 29 oktober 2016 om 19:28

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Ik heb de M-audio en die deed precies wat het moest doen. gebruik nu de Universal Audio Twin. Maar dat is een klasse hoger.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb een M-audio interface op m'n Mac Pro en da's niet echt geweldig eigenlijk. Heb 'm vergeleken met een Apogee en een TC Electronics. De Apogee is duidelijker beter, de TC niet.

  7. #7

    Standaard

    Voor een audio interface zijn t.b.v. opname van gitaar en zang de volgende twee zaken belangrijk:

    Latency: ofwel de tijd tussen het aanslaan van een akkoord en het daadwerkelijk horen van dit akkooord uit je audio speakers. Goedkopere audio interfaces hebben vaak een te hoge latency waarde waardoor ze onacceptabele vertragingen geven wat het speelgevoel beïnvloed. Deze latency waarde zou minimaal onder de 10ms moeten liggen. Bij mijn RME Babyface audio interface ligt de latency zelfs rond de 5 ms.

    XLR microfoon aansluiting (eventueel met 48V fantoom voeding) voor het opnemen van zang.

  8. #8

    Standaard

    als je nieuw bent en wil experimenteren: De behringers kosten vrijwel niets en daar zit alle software bij. Die zijn verbazingwekkend goed voor het geld.
    30 euro:
    http://www.bax-shop.nl/externe-audio...udio-interface

    als je de Steinberg ur 22 wil? Koop de MKII versie. Die is er redelijk snel gekomen omdat er een designfout in de originele zat. De andere UR's uit de serie hebben die niet.
    Steinberg is yamaha en heeft yamaha D preamps. Die ongekleurd maar erg goed zijn.
    je krijgt er een erg goede gratis versie van cubase bij die zeer de moeite waard is.

    Focusrite was ooit een super a klasse engels merk. Waarvan de naam is overgekocht. Het is gewoon chinese middle of the road. terwijl de reclame nog steeds over "die engelse sound" praat. Laat je niet foppen. Onder de 800 euro verkopen zij niets byzonders. Ooit waren hun red preamps en green line enzovoort wel geweldig maar die kosten duizenden euro's.
    Laatst gewijzigd door showband; 30 oktober 2016 om 09:50
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #9

    Standaard

    Leest er een mod mee? Deze thread hoort m.i. niet thuis in rack gear, maar in recording.

    Ontopic: als je wilt beginnen, zou ik geen geld uitgeven aan al te veel toeters en bellen. Vanaf 100 euro zijn er allerlei interfaces die elkaar in (geluids)kwaliteit niet veel ontlopen. Ondersteuning is weer een ander verhaal... met name qua firmware en drivers. Koop een gerenommeerd merk, en check voor de zekerheid of er berichten zijn over (nog) niet samenwerken met de nieuwste versie van Mac OS.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik heb een Focusrite Saffire Pro 40, en die bevalt me prima. Komt uit China, maar dat zegt niet veel meer..... Geluidskwaliteit is OK en ondersteuning van Focusrite is geweldig!!!! Qua prijs-kwaliteit scoren zij wat mij betreft hoog.

    Maar een goede opname is niet alleen jouw interface! Bron en signaalketen is belangrijk. Als je zorg besteed aan het arrangement en uitvoering, alles technisch op orde hebt aan bekabeling en voeding, de juiste soort microfoons gebruikt en signaalniveau optimaal is door de keten, dan kom je al een heel eind.

    Succes, en veel plezier!

    Robin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top