Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard Harley Benton Attenuator & belasting trafo van amp?

    Hallo groep,

    Ik heb zojuist een Harley Benton Attenuator binnen. Dit is een clone van de Soldano Attenuator.

    https://www.thomann.de/nl/harley_ben...attenuator.htm

    Het is gewoon een L-pad in een kastje. Ik merk dat de attenuator pas echt begint te dempen tussen stand 1 en 0, op 10 t/m 1 wordt het volume wel minder, maar heel subtiel. Dat verbaast me wel.

    Ik wil dit ding vooral gebruiken om het extra volume dat ontstaat bij het boosten van de pre-amp met een volume pedaal weg te halen, master volume knop van de amp is (bij een grote volume boost op de pre-amp) zonder attenuator hyper gevoelig.

    Mijn versterker is een Marshall JTM30 met 3 x 12AX7 buizen in de preamp, en 2 x 6L6 in poweramp. Nu vind ik niet erg als buizen wat sneller slijten door gebruik van een attenuator, ik maak me wel wat zorgen over de trafo, de JTM30 staat bekend om doorgebrande trafo's.

    Mijn vraag is, kan ik mijn trafo opblazen met een attenuator? Als voorbeeld, ik boost dan het normale kanaal met een volume boost, gain op normale kanaal op 5, master volume op 5, en dan de attenuator op stand 0,5, dan is het geluid best zacht.

    Ik stel me zo voor dat een trafo meer op zijn donder krijgt als ik gain op 10 zet en mastervolume op 10, zonder volume boost via een pedaaltje, dan moet de amp echt hard werken.

    Ik weet ook niet of een trafo lineair hoger/zwaarder wordt belast bij het opendraaien van mastervolume, of dat de trafo al hard werkt bij volume stand 1 en 2, en een beetje meer op 10. Geen idee eigenlijk.
    Laatst gewijzigd door raabje; 25 oktober 2016 om 20:24

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Booster ervoor is denk ik veiliger, leidt tot een meer dichtgesmeerd geluid dat de eindversterker ingaat. Hard clean heeft een OT het het moeilijkst mee vermoed ik. Weet niet of de vaste ohmse weerstand van de soak een voor- of een nadeel is vwb de OT. Vind de klank trouwens tegenvallen van de attenuator, heb 'm van Jet City. Vraag me af of bijvoorbeeld een Koch een beter geluid geeft. Wel jammer dat ie niet kan switchen van impedantie.

  3. #3

    Standaard

    Die dingen worden heet inderdaad. Een ventilatortje installeren helpt enigszins. Neem niet de goedkoopste, ivm herrie.
    Hoe is je bias?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Er zijn bias pots in de JTM30 gezet, deze ontbreken standaard. Bij het installeren van de pots is bias ietwat heet ingesteld. Maar de waarde e.d. zou ik zelf niet weten. Ventilator heb ik nog wel liggen ergens, voordat ik bias pots had heb ik de buizen gekoeld met een fan, amp was toen net een broodrooster...

    Ik heb niet het idee dat de poweramp het geluid echt kleurt, ik hoor (op zolderkamer geluidsniveau) weinig tot geen verschil tussen veel poweramp volume + veel attenuator, of weinig poweramp en iets minder attenuator.

    Of de attenuator goed of minder klinkt, dat weet ik eigenlijk niet. Die Koch loadbox van 200 euro is alleen voor 8 ohm, en mijn amp is 16 ohm. Ik heb hem vooral omdat ik nu eindelijk volume kan boosten met een pedaal, zonder attenuator gaat de amp echt veel te snel te hard, volume knop moet dan op 0.1 staan. Ik draai wel wat hoog bij op mijn Blackstar LT Boost. Met volume boost klinkt lekkerder dan zonder volume boost, meer pit, levendiger.

    Ik houd mastervolume op de amp voorlopig laag, en dan wat minder sterk de attenuator instellen, om de trafo te ontzien.

    Overigens had ik altijd een 12AU7 op V3 (phase inverter), dan gaat master volume enorm naar beneden, de master volume knop is dan veel minder gevoelig. Alleen klinkt de distortion op het gainkanaal (wat oversturen van V3 is, met boost-kanaal gain en volume op 10) dan een tikke vlakker.

    Ik vraag me ook af wat er gebeurt met de trafo als ik de 12AU7 op V3 terugzet + veel attenuator, krijgt de trafo het dan zwaarder, of maakt dat niet uit? Ik begreep dat een 12AU7 meer stroom trekt dan een 12AX7? Of heeft pre-amp sowieso weinig invloed op belasten van de trafo.
    Laatst gewijzigd door raabje; 25 oktober 2016 om 22:15

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.070

    Standaard

    Ik heb die Harley Benton attenuator een paar weken gehad. Nadeel van dat ding is dattie vol opengedraaid er ook al -3dB vanaf snoept. En dan al negatieve invloed heeft op het geluid. En geen bypass mode heeft om die standaard -3dB cut te omzeilen. Daarom weggedaan en een THD gekocht. Had net zo goed (of ms zelfs beter) een Weber kunnen zijn, maar liep toevallig tegen een THD aan voor een goede prijs.
    Overigens vond ik dat het verloop wel regelmatig was, itt jouw ervaring.

    Wat opblazen van trafo betreft, zal meevallen, zolang je de Marshall niet vol open draait en er geen impedantie mismatch is. In jouw geval is er geen sprake van mismatch want de HB heeft 4-8-16 Ohm aansluitingen.
    Ik weet wel dat Mercury Magnetics een bepaling in haar garantievoorwaarden heeft dat garantie bij een defecte trafo door gebruik van een attenuator is uitgesloten. Maar goed, laat ze dat maar eens bewijzen.
    Ik begreep ook dat Fender amps wat minder kwetsbaar zouden zijn dan Marshalls, ook qua mismatch.
    Ik zelf heb een 5F6A PTP Bassman waarvan de uitgangsimpedantie 2 Ohm is, maar een speakerload heeft van 4 Ohm (2x 8 Ohm V30). Mijn THD is ook 4 Ohm. Gaat vooralsnog goed, maar zal de amp nooit 100% opendraaien. Uberhaupt niet;-)
    Hitte is afhankelijk van in hoeverre je de attenuator op zijn flikker geeft icm het volume van de amp. Voor thuisgebruik valt het best mee met die hitte.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 26 oktober 2016 om 12:18

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Zou zo'n ding een trainwreck op huiskamer volume kunnen krijgen? Heb zelf zoiets gemaakt met een l-pad in een doosje maar da's compleet ruk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Die HB attenuator kan amps tot 80-100 watt aan, en als de speaker knop op 0 staat, is er geen volume (alleen heel in de verte ergens, geluid lekt door denk ik)

    Ik merk dat voor zolderkamer volume (na kinderbedtijd) de speaker knop op 1 of, 0.5 moet zetten. Huiskamerniveau is misschien weer wat harder?

    Overigens weet ik niet hoe de gevoeligheid van de L-pad zich verhoud tot het vermogen dat opgenomen moet worden. Ik heb een 30 watt amp, en met mastervolume op 4 of 5 doet de de attenuator in de range 10-2 niet veel , geluid wordt wel hoorbaar zachter, maar is nog steeds te hard voor mijn doel. Beleving van volume is ook iets logaritmisch meen ik, niet lineair.

    Zou het kunnen dat een hoog vermogen amp (b.v 80 watt amp, met mastervolume voldoende open) een veel grotere afname van volume laat horen over de gehele bereik van de L-pad, dan een amp met lager vermogen(b.v. 10 watt amp)?
    Laatst gewijzigd door raabje; 26 oktober 2016 om 13:42

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.070

    Standaard

    Good question, het is een resistive load, geen reactive load (zoals bijv een Rivera Powercrusher) Dus verwacht ik een afname van volume die los staat van het aangeboden volume. Maar mijn technische kennis gaat lang niet zover en is dit wel een heel kort door de bocht redenering.
    En natuurlijk klinkt een afgeknepen 80 Watter luider bij dezelfde hoeveelheid attenuation dan een afgeknepen 10 Watter. -20dB over 10W zal vast minder luid zijn dan -20dB over 80W...
    Laatst gewijzigd door MarkS; 26 oktober 2016 om 13:56

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Die HB attenuator kan amps tot 80-100 watt aan, en als de speaker knop op 0 staat, is er geen volume (alleen heel in de verte ergens, geluid lekt door denk ik)

    Ik merk dat voor zolderkamer volume (na kinderbedtijd) de speaker knop op 1 of, 0.5 moet zetten. Huiskamerniveau is misschien weer wat harder?

    Overigens weet ik niet hoe de gevoeligheid van de L-pad zich verhoud tot het vermogen dat opgenomen moet worden. Ik heb een 30 watt amp, en met mastervolume op 4 of 5 doet de de attenuator in de range 10-2 niet veel , geluid wordt wel hoorbaar zachter, maar is nog steeds te hard voor mijn doel. Beleving van volume is ook iets logaritmisch meen ik, niet lineair.

    Zou het kunnen dat een hoog vermogen amp (b.v 80 watt amp, met mastervolume voldoende open) een veel grotere afname van volume laat horen over de gehele bereik van de L-pad, dan een amp met lager vermogen(b.v. 10 watt amp)?
    Zou dan met mijn TW misschien wel werken want die is maar 15 Watt (Hoewel hij wel echt gruwelijk hard gaat wie ie echt lekker klinken).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Nou, kopen dan... bij twijfel gewoon doen, denk ik altijd.

    Ik zie eigenlijk geen nadelen met deze attenuator, buizenamp is nu veel beter te gebruiken met volume boost pedaal, en ook zonder, dan hoeft de HB helemaal niet zo veel te dempen.

    Als er wat frequenties verloren gaan door het dempen, dan maakt voor oefenen thuis op laag volume niet uit, en zijn ook wel weer bij te draaien met een eq pedaaltje.

    Het was voor mij deze attenuator, of een hele kleine buizenamp voor erbij, die dan weer andere beperkingen heeft.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top