Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard snaren ontspannen of niet?

    ontspannen jullie je snaren als je de gitaar voor langere tijd ( maand of meer) opbergt?

    het lijkt mij beter om wel te doen, ivm krachten die op de brug uitgeoefend worden door de snaren.
    daarom is bij oudere gitaren vaak de brug gekanteld of omhoog gekomen.

    iemand ervaring mee?

  2. #2

    Standaard

    Dat zal misschien per gitaar verschillend zijn.

    Heb - door werk, kinderen, avondstudie - een periode van 35 jaar niet gespeeld, maar de Yamaha 12-string met gespannen snaren in de koffer opgeborgen....
    Toen ik weer begon met gitaarspelen was er geen teken van bolling, of ander mankement te zien.

    Maar nogmaals, zal per merk/model misschien anders kunnen zijn.
    En een maand of wat, zal toch geen probleem hoeven zijn. Als je wel zou spelen in die tijd ga je de snaren ook niet ontspannen, toch ?
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.926

    Standaard

    Volgens mij is de vraag bij deze kwestie of de gitaar in de gaten heeft of hij wel of niet bespeeld wordt. Ik bedoel, stel je hebt een gitaar 10 jaar, en je speelt er elke dag op. Nu heb je dezelfde gitaar, maar hij staat 10 jaar lang in de kast. Ik heb sterk het vermoeden dat de gitaar het verschil voor wat betreft inwerkende krachten niet in de gaten heeft. Dus, zouden de snaren op de duur de brug van het bovenblad trekken, dan gebeurt dat in beide gevallen. Maar goed, leg je hem 10 jaar ontspannen weg dan niet, dat is natuurlijk ook weer zo.

    Groet, Jan.

  4. #4

    Standaard

    ik heb wel wat gitaren in handen gehad die allemaal een bolling onder de brug / gekantelde brug hadden.

    zelf heb ik er een stuk of 10, waarvan ik er gewoonlijk 2 onder handbereik heb en dus speelklaar.
    de rest blijft in de koffer in een redelijk geconditioneerde ruimte ivm vochtiheid, en die ontspan ik tegenwoordig....
    tot ik er weer 2 tevoorschijn haal en weer opspan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Waarom stel je de vraag als je al zo duidelijk het antwoord weet?

    Niet dat ik het daar mee eens ben overigens.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.926

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Waarom stel je de vraag als je al zo duidelijk het antwoord weet?
    Lijkt mij toch zo'n beetje het doel van een forum. Ook bij vragen waar je "al een antwoord op hebt" kan het handig zijn om de mening van anderen op dat punt te weten, kun je die van jezelf op aanpassen. Of niet.

    Groet, Jan.

  7. #7

    Standaard

    ik was benieuwd naar ervaringen van andern hiermee.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargerrit Bekijk bericht
    ik was benieuwd naar ervaringen van andern hiermee.
    Ik heb nog nooit meegemaakt dat een fatsoenlijke gitaar er niet tegen kon om jaren lang de snaren op spanning te hebben. Ik heb het dan over de afgelopen 35 jaar.

    Maar goed, hier hadden we het toen ook al over.

  9. #9

    Standaard

    ok, duidelijk.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Volgens mij is een gitaar ontworpen om een spanning van 60-70 kg niet alleen aan te kunnen, maar zelfs 'normaal' te vinden.

    De ene keer is er weer een topic over of het kwaad kan om alle snaren tegelijk te vervangen, de andere keer de vraag of de gitaar de spanning überhaupt wel aankan.

    Tenzij je staalsnaren op een klassieke gitaar doet, is er gewoon niks aan de hand.

    edit: dit bedoel ik niet vervelend, maar ik probeer aan te geven dat instrumenten echt wel wat kunnen hebben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top