Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Weerstand op Alpha pots met volume op 10?

    Ik heb vorige week een 4tal Alpha 500k Log potmeters gekocht om de goedkope potmeters uit mijn Vintage AFD100 Les Paul te vervangen. Wat mij opviel is dat bij alle 4 de pots; met het volume op 10 (dus max open) er alsnog een weerstand op staat van 1,4 ohm.

    Als ik de CTS pots doormeet uit mijn Gibson hebben die vol open een weerstand van 0.3 ohm (zijn dus meetbaar van betere kwaliteit)

    Misschien een noob vraag maar hoe erg is die ene ohm weerstand met volume op max? Is dat uberhaupt merkbaar of kwestie van -zit tussen je oren-?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Zit tussen je oren.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Zit tussen je oren.
    Dat verschil hoor je niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Met de meetpennen van je meter tegen elkaar meet je mogelijk al 0,3Ω, afhankelijk van de kwaliteit van meter en meetsnoeren. Een beetje contactovergangsweerstand heb je zo en geleidende materialen hebben toch nog altijd wat soortelijke weerstand. Afhankelijk deze soortelijke weerstand, lengte en diameter van het materiaal en temperatuur is er altijd wel iets.
    Meet ook maar eens van begin tot eind al je jackkabels door, misschien ontdek je nog wel meer 'schrikbarends'.

    Van 1,4Ω op vele kΩ's horen alleen 'corksniffers' iets
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5

    Standaard

    Hoi Plant bedankt voor je uitleg! Ben geen expert op het gebied van electro dus ik dacht best profi bezig te zijn door met een multimeter mijn soldeerkunstwerk na te meten alvorens in te bouwen :P

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door o0rollo0o Bekijk bericht
    Hoi Plant bedankt voor je uitleg! Ben geen expert op het gebied van electro dus ik dacht best profi bezig te zijn door met een multimeter mijn soldeerkunstwerk na te meten alvorens in te bouwen :P
    O, maar dat is juist heel goed . Beter dan eerst inbouwen en dan er achter komen dat iets niet goed zit zodat het er weer uit moet.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Meet de ohmse waarde van de potmeter eens (tussen beentje 1 & beentje 3). Kans is groot dat die niet 250K of 500K is, maar daar behoorlijk rond kan zweven. En dàt heeft wel een invloed op het geluid (want de elektronica in een gitaar is een RC-keten, en hoe hoger de R-waarde, hoe meer hoog er behouden blijft in het signaal, ook als de potmeters volledig open staan).
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik heb laatst ook een tijdje zitten filosoferen over potmeters, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Misschien dat iemand het in min of meer lekentaal kan uitleggen...

    Ik denk dat ik begrijp dat het uitmaakt wat voor potmeter je als tonepot gebruikt. De hoge tonen gaan door de condensator weg naar de aarde, maar ze moeten daarvoor wel door die weerstand van de potmeter heen. Als je de tonepot helemaal naar 0 draait, is die weerstand weg, en gaat er een boel hoog weg. Als je de tone naar 10 draait, moeten die hoge tonen de meeste moeite doen om weg te komen. Maar dan lijkt het me logisch dat het wel uitmaakt of ze daarvoor door 250K of 500K heen moeten. Met een tonepot van 250K sul je toch nog net iets meer verliezen dan met 500K.

    Maar hoe zit het met de volumepot? Is dat niet een kwestie van alles of niks? Wat de waarde ook is? Als de volumepot helemaal op 0 staat, gaat het hele signaal direct naar aarde, en als hij helemaal op 10 staat, zit het hele signaal aan de output. Of raak je toch altijd nog wel iets kwijt, en maakt het daar dus ook uit wat voor pot je neemt? Het zal haast wel, want er zijn niet voor niets van die vuistregels wat voor pot je in welke situatie zou moeten gebruiken. Maar ik zie het dus niet echt voor me...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Maar hoe zit het met de volumepot? Is dat niet een kwestie van alles of niks? Wat de waarde ook is?
    Nee.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Als de volumepot helemaal op 0 staat, gaat het hele signaal direct naar aarde,
    Ja.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    en als hij helemaal op 10 staat, zit het hele signaal aan de output.
    (min of meer) Ja.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Of raak je toch altijd nog wel iets kwijt, en maakt het daar dus ook uit wat voor pot je neemt?
    De elementen hebben een zelf impedantie. Het zijn spanningsbronnen met een eigen weerstand. En dan ook nog eens frequentie-afhankelijk omdat het spoelen zijn. Een potmeter vormt daarmee een spanningsdeler en tegelijk een filter. Dan hangt als belasting je kabel (capaciteit = condensator) daar weer aan en dan is het feest compleet.

    Omdat het circuit passief is beïnvloed alles elkaar. Een hogere potmeterwaarde zorgt op standje 10 voor het meeste hoog (minste Ohmse belasting) maar o wee als je gaat terugregelen, want dan heb je met de capaciteit van de kabel midden in het regelbereik de meeste tone-suck. Kies je een lagere potmeterwaarde dan heb je op stand 10 minder hoog maar ten opzichte daarvan ook minder hoogverlies in het regelbereik.

    Elk nadeel heb ze voordeel en andersom
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Meet de ohmse waarde van de potmeter eens (tussen beentje 1 & beentje 3). Kans is groot dat die niet 250K of 500K is, maar daar behoorlijk rond kan zweven.
    Ja klopt de ene zit op 488 (cts), de andere weer op 511 en 524(alpha) Toch bizar dat de cap en tonepot invloed hebben op je sound als tone op 10 staat. Dacht van niet maar bovenstaande verhaal lijkt het toch wel zo te zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top