Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Makkelijkste of beste houding

    Ik ben een beginner en ik ben bezig met mijn eerste accoorden (e en am) maar telkens als ik wil over pakken van de ene accoord naar de ander merk ik dat de hals van de gitaar van mij af gaat.En hierdoor pak ik net de verkeerde snaar. Is hier een manier voor om dit tegen te gaan? of ben ik de enigste met dit probleem.
    Ik zet de gitaar op mijn rechter boven been en gebruik een voeten bankje (heb het ook zonder geprobeert gaf geen verbetering)
    Ik hoop dat ik het een beetje goed uit gelegd heb

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Druk je hem niet je rechter elleboog niet te veel weg?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Hoe gaat het nu met het G akkoord? Is dat al gelukt?

  4. #4

    Standaard

    Je frethand is er om te fretten. (dan hebben we het over gitaarspelen uiteraard, er zal vast nog meer mee kunnen.) Niet om de gitaar op zijn plek te houden. Blijkbaar klopt er iets in je houding niet.

    Voetenbankje onder rechts kan helpen als de stoel eigenlijk te hoog is. Oplossing voor lenige mensen, is rechterbeen over linkerbeen. Voor minder lenige mensen is dat niet comfortabel, dan zie je soms de rechtervoet op de linkervoet, ook niet echt geweldig. Maar ik vind een voetenbankje nooit heel stabiel. Ik heb liever een lage kruk om op te zitten (ik heb daarvoor een Ikea kruk met een zaag bewerkt) of zo'n trip trap stoel met voetensteuntjes die je op hoogte kunt instellen.

    Maar, met gitaar op rechterbovenbeen, leunend tegen je buik, en de aanslagarm over de gitaar heen moet de gitaar stabiel zijn. Hals iets (maar iet te veel) naar voren en omhoog, en gitaar recht, dus niet naar je toegedraaid omdat je de toets wilt zien. Daarmee maak je het je frethand onnodig moeilijk. Als je wilt zien wat je frethand doet moet je iets voorover buigen over de gitaar. Door de gitaar te kantelen moet de pols van je frethand veel te veel een hoek maken, dat levert onnodige spanningen en spierbelasting op. stroefheid, en in het ergste geval blessures liggen dan op de loer.

    Bij sommige mensen wil de gitaar wegglijden. Gladde broek of jurk vermoed ik. In dat geval kan een doek over je been helpen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Maar, met gitaar op rechterbovenbeen, leunend tegen je buik, en de aanslagarm over de gitaar heen moet de gitaar stabiel zijn.
    Misschien heeft ze als vrouw toch nog iets wat die stabiliteit in de weg staat?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Misschien heeft ze als vrouw toch nog iets wat die stabiliteit in de weg staat?
    Hangtetten bedoel je?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Mijn opmerking is serieus en als mogelijkheid bedoeld, verder niks.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2011
    Locatie
    Daar
    Berichten
    2.812

    Standaard

    Je maakt al gebruik van een voetenbankje, dus je kunt ook je gitaar op je linkerbeen zetten, de klassieke houding.

  9. #9

    Standaard

    Er is inmiddels redelijk wat youtube bewijs dat dat geen belemmering hoeft te zijn. Zelfs niet bij dames met behoorlijk grote voordelen.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pter Bekijk bericht
    Je maakt al gebruik van een voetenbankje, dus je kunt ook je gitaar op je linkerbeen zetten, de klassieke houding.
    Niet noodzakelijk beter. Hangt ervan af wat je speelt. Als je op een steelstring speelt, en af en toe met de duim fret is het zelfs slechter. Speel je puur klassiek, dan werkt dit het beste. Maar ook dan zou ik het voetenbankje wegdoen. Op mijn triptrapstoel kan ik op beide manieren goed spelen. Of geen bankje, maar zonder onderzet ding voor je gitaar, zodat je de benen gewoon stabiel op de grond hebt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top