Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als je rechtshandig bent en een bankje gebruikt, is de gitaar op het linkerbeen een stuk handiger.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Als je rechtshandig bent en een bankje gebruikt, is de gitaar op het linkerbeen een stuk handiger.
    Helemaal eens met Perik! Ik denk dat Harald zich vergist of hij is linkshandig maar wat ik van hem gezien heb is dat niet zo.
    Vederlicht
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  3. #13

    Standaard

    Nee hoor, hangt echt helemaal van speelstijl af. Als je een arrangement van Tommy Emmanuel moet spelen is die klassieke houding waardeloos. Zo gauw je met de duim gaat fretten wil je je arm echt niet zoveel optillen. Palmmuten is op die manier ook een ramp. Flamencogitaristen zie je dat trouwens ook nauwelijks doen. Daar zie je soms wel een soort tussenvorm, gitaarhals wel met een goede hoek omhoog, maar beide benen op de grond, en gitaar op het rechterbeen.

    Die klassieke houding is helemaal goed voor klassiek gitaarwerk. Maar voor andere stijlen heeft het wel degelijk serieuze nadelen. Net als die andere houdingen nadelen hebben voor het klassieke repertoire trouwens.

  4. #14

    Standaard

    onthouding

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Nee hoor, hangt echt helemaal van speelstijl af. Als je een arrangement van Tommy Emmanuel moet spelen is die klassieke houding waardeloos. Zo gauw je met de duim gaat fretten wil je je arm echt niet zoveel optillen. Palmmuten is op die manier ook een ramp. Flamencogitaristen zie je dat trouwens ook nauwelijks doen. Daar zie je soms wel een soort tussenvorm, gitaarhals wel met een goede hoek omhoog, maar beide benen op de grond, en gitaar op het rechterbeen.

    Die klassieke houding is helemaal goed voor klassiek gitaarwerk. Maar voor andere stijlen heeft het wel degelijk serieuze nadelen. Net als die andere houdingen nadelen hebben voor het klassieke repertoire trouwens.
    Ik vind het wel meevallen. Palm muten gaat best in de klassieke houding (met klassieke gitaar). Het komt zelfs geregeld voor in moderne klassieke stukken. Ook akkoorden met de duim pakken gaat best. Ik speel in beide houdingen en stijlen. Bankje onder rechtervoet is prima voor als je op een steel string speelt. De kast is groter waardoor de klassieke houding met zo'n gitaar niet optimaal is.

    Voor een goede houding aan te leren aan beginners werkt de klassieke houding een stuk beter dan de andere houding. In die andere houding is men heel snel geneigd om de duim te veel over de hals te doen, dit kan later dan erg nadelig zijn voor veel dingen.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  6. #16

    Standaard

    Dat wordt welles nietes. Ja, je kunt palmmuten met een klassieke houding, en ja, die duim over de hals lukt (maar dan gaat de elleboog ineens erg ver naar buiten, arm omhoog, schouder omhoog, maar je hebt gelijk, het kan, dat wel)... maar beide gaan lang zo goed niet als met de gitaar over het linkerbeen. En omgedraaid, voor het klassieke repertoire is de klassieke houding juist heel geschikt. Duim wel of niet over de hals is heel erg stijlafhankelijk. Genoeg gitaristen die dat doen en geweldig spelen. Wil je van die Alan Holdsworth grepen spelen moet de duim echt wel netjes midden op de hals. Voor een stevige bend is duim over de hals weer veel beter. Groter probleem met die duim is wat mij betreft de neiging van beginners om de duim in het verlengde van de hals richting kop te zetten. Dat werkt je echt tegen.

    En voetenbankjes zijn waardeloos. Dat gaat bij mij (en ik zie het ook bij jonge leerlingen) wiebelen. Niet stabiel. Wat dat betreft zijn die gitaarsteunen wel een mooie uitvinding. En dan gewoon beide benen op de grond.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Duim wel of niet over de hals is heel erg stijlafhankelijk. Genoeg gitaristen die dat doen en geweldig spelen. Wil je van die Alan Holdsworth grepen spelen moet de duim echt wel netjes midden op de hals. Voor een stevige bend is duim over de hals weer veel beter. Groter probleem met die duim is wat mij betreft de neiging van beginners om de duim in het verlengde van de hals richting kop te zetten. Dat werkt je echt tegen.
    Mee eens uiteraard. Maar het ging mij om het aanleren van (jonge) leerlingen. Ik leer het iedereen aan met de duim netjes achter de hals. Dat is veel beter voor de techniek. Later kun je er altijd nog van afwijken als je wilt gaan benden of akkoorden met de duim wilt spelen. Heb je jezelf van het begin af aangeleerd om met de duim over de hals te spelen, dan wordt het erg moeilijk en vaak onmogelijk om sommige dingen nog goed kunnen pakken. Ook kun je dan vaak niet meer terug naar de 'normale' (klassieke) techniek. Ik heb het vaak zat gezien als ik leerlingen moest overnemen van andere docenten.

    Verder vind ik voetenbankjes wel fijn. Ik ben er mee opgegroeid. Ik heb ook wel eens zo'n ding geprobeerd dat je onder de gitaar doet met zuignappen (guitano of zoiets) en waarbij je beide voeten aan de grond hebt, maar dat vond ik niks. Ik probeer wel altijd af te wisselen tussen de klassieke houding en de steelstring houding, zeker als ik lang moet lesgeven. Maar ook afhankelijk van de stijl.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top