Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: dikkere brugpennen

  1. #11
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Dat zou goed kunnen ja. De hogere frequenties worden minder geabsorbeerd bij een hogere massa.

  2. #12

    Standaard

    Je kunt Bob Colosi een mailtje sturen: http://www.guitarsaddles.com/pricing.asp
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northernlake Bekijk bericht
    Je kunt Bob Colosi een mailtje sturen: http://www.guitarsaddles.com/pricing.asp
    Colosi maakt prachtige pennetjes, maar als je ze alleen maar war dikker wilt is hij misschien wel een beetje duur.

  4. #14

    Standaard

    De brugpennen


    
Brugpennen komen in vele soorten. Vaak zijn ze gewoon van plastic, en daar is niets mis mee als ze alleen maar de snaren op hun plek moeten houden. Iets duurdere gitaren hebben vaak brugpennen van ebbenhout, maar je hebt ze ook van runderbeen, ivoor, metaal en buffelhoorn. Brugpennen zijn niet alleen functioneel. Ze worden ook vaak gebruikt als een stukje versiering. Zo zie je vaak bij de goedkoopste uitvoeringen van een gitaar gewone zwarte of witte brugpennen, bij de wat duurdere series witte pennen met een zwart stipje (of omgekeerd), bij de topgitaren brugpennen met een stipje van parelmoer of Abalone en bij de nog duurdere gitaren zowel parelmoer als Abalone, goud, graveringen en allerlei andere opvallende zaken. Veel mensen die echt een heel mooie gitaar hebben besteden graag wat extra geld voor een setje brugpennen van buffelhoorn of fossiel ivoor. Het maakt een gitaar echt ‘af’.

    Ikzelf ben gek op fossiel ivoor. Het is prachtig om te zien en het idee dat er slagtanden van een mammoet of een zeerob in mijn gitaar zitten die tienduizenden of misschien wel honderdduizenden jaren of nog langer geleden geleefd heeft vind ik erg fascinerend. Fossiel ivoor wordt gevonden in allerlei kleuren, van ivoorwit tot donkerbruin en bijna zwart, en de oudere soorten zijn vaak half versteend waardoor er allemaal prachtige tekeningen en patronen in ontstaan.

    Er gaan de wildste verhalen de ronde over het effect van de brugpennen op de klank van de gitaar. Uiteraard wordt dat meestal beweerd van de duurdere brugpennen. Er zijn brugpennen te koop voor de prijs van een goede beginnersgitaar, waar sommige mensen van zweren dat ze de klank van hun instrument drastisch hebben verbeterd. Op zich is dat best mogelijk, maar het heeft niets met de prijs van de brugpennen te maken. Sterker nog, het heeft ook niets met het materiaal van de brugpennen te maken.

    Het effect dat de brugpennen hebben op de klank van de gitaar komt alleen maar door hun gewicht. En de reden daarvan begrijp je waarschijnlijk al, als je de vorige paragraaf van dit boek gelezen hebt. De brug veranderde immers het geluid van de gitaar door het extra gewicht op het bovenblad, en de brugpennen voegen weer extra gewicht aan de brug toe. Als je dus lichte, plastic brugpennen vervangt door brugpennen van fossiel ivoor, die veel zwaarder zijn, dan zal het goed mogelijk zijn dat het extra gewicht de sustain van de gitaar langer maakt, en de attack verlengt zodat de gitaar wat milder klinkt, en het geluid wat helderder wordt. Zeker als de brug van de gitaar van zichzelf al wat kleiner is zal het goed te horen zijn.

    Maar om dit effect te bereiken heb je geen fossiel ivoor nodig. Je kunt ook gewoon een munt van 2 Euro met een stukje dubbelzijdig kleefband op de brug plakken. Daarmee krijg je precies hetzelfde effect, voor een fractie van het geld. Dit is een leuk experiment om uit te voeren. Sommige gitaren gaan door deze simpele ingreep direct beter klinken. Wat precies ‘beter’ is hangt natuurlijk ook van je smaak af, maar het kost weinig moeite om even een gewichtje op de brug van je gitaar te plakken, desnoods met plakband.

    Zo had ik ooit een Santa Cruz 00 model, een prachtig klein gitaartje met een 12-fret hals, die met een 2 Euro munt op de brug geplakt en stuk beter ging klinken naar mijn smaak. Het geluid werd beter gedefinieerd en iets minder hol. Ik heb toen bij de KwikFit een stukje lood gehaald wat ze gebruiken om autowielen uit te balanceren en dat aan de binnenkant van de gitaar tegen de brugplaat geplakt. Het effect was fenomenaal. Een kennis van me ging later nog veel verder, en plakte een hele rits loodjes aan de brugplaat vast. Het volume van de gitaar nam dramatisch af, maar omdat hij bijna uitsluitend elektrisch versterkt speelt, maakte hem dat niet uit. Hij draait nu gewoon de volumeknop wat meer naar rechts. Maar zijn gitaar heeft nu wel een sustain die alle wereldrecords breekt. Hij is er dolbij mee.

    Het komt er dus op neer dat je brugpennen eigenlijk gewoon op hun uiterlijk moet kiezen. Ga geen geld betalen aan dure pennen in de hoop dat ze op magische wijze je gitaar beter zullen laten klinken. Daar zijn veel simpeler methodes voor en er is bovendien weinig magisch aan.

    (Bron: Gitarologie, Eltjo Haselhoff)
    Laatst gewijzigd door Picker; 23 oktober 2016 om 19:47

  5. #15
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Een zekere indeling met alinea's en witregels zou dit beslist zinnige artikel een stuk leesbaarder maken.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Toch weer wat wijzer geworden. Dank, Picker.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.915

    Standaard

    Ik wil onmiddelijk aannemen dat als je iets aan je gitaar veranderd er ook iets aan je geluid veranderd. En ik zeg expres veranderd, omdat het volgens mij puur statistisch gezien zo is dat je 50% kans hebt op een verbetering, en 50 op een verslechtering.
    Zo herinner ik me hele discussies op de Amerikaanse nieuwsgroep voor akoestische gitaren, ging toen over de bronzen brugpennen van John Pearse. Waren nogal aan de prijs, dus elke koper constateerde automatisch een verbetering in zijn geluid. Je geeft immers geen kolossaal bedrag uit om vervolgens publiekelijk toe te geven dat je dat beter niet had kunnen doen.Bleef je zo'n man dan wat langer volgen, dan bleken de pennen een paar maanden later toch weer vervangen te zijn, want het geluid was bijvoorbeeld te schel, of de stringbalance was weg. Voor wat betreft het laatste kwam het omgekeerde ook voor: iemand had een gitaar die prima beviel, alleen was de balans niet helemaal oké. Door alleen de zwakke snaren van een bronzen pen te voorzien kwam de gitaar beter in balans.

    Groet, Jan.

  8. #18

    Standaard

    Deze meneer biedt custom made pinnen aan in been en hout. Ik heb er weleens een benen brugzadel gekocht, was een heel nette kwaliteit.

    http://stores.ebay.nl/chrisalsopguit...sub=4085585016

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Een zekere indeling met alinea's en witregels zou dit beslist zinnige artikel een stuk leesbaarder maken.
    :-)

    At your service. Zie hierboven.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker Bekijk bericht
    Plak maar eens een paar Euromunten op je brug met een stuk plakband, dan gaat je gitaar ook direct een stuk helderder klinken.
    Klinkende munt dus Nou weet ik waar die uitdrukking vandaan komt.

    Groene tape doet trouwens ook wonderen
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top