Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 70
  1. #41

    Standaard

    Nog een keer wow!

    Straks maar eens een kruispunt opzoeken en m'n ziel verkopen om zo'n pracht instrument aan te kunnen schaffen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Allergisch voor zelfbenoemde experts, beterweters en azijnpissers.
    Niet zonder zonden, maar gooi met alle plezier de eerste steen.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Bouwfilmpje
    Mooi gemaakt!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door postbus31 Bekijk bericht

    Straks maar eens een kruispunt opzoeken en m'n ziel verkopen om zo'n pracht instrument aan te kunnen schaffen.

    Ik zoek mee 🙂

    @barno, heb je dit model ook weleens met een grotere halshoek gemaakt?

    Bij TOM style gitaren heb ik het staartstuk altijd vrij laag staan zodat de snaren een behoorlijke hoek maken over de brug. Heb altijd het idee dat de gitaar dan meer "pompt".
    Nu zou je bij deze nog de snaren onder het staartstuk door kunnen halen natuurlijk...maar ik vroeg het me gewoon af.

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik zoek mee 

    @barno, heb je dit model ook weleens met een grotere halshoek gemaakt?

    Bij TOM style gitaren heb ik het staartstuk altijd vrij laag staan zodat de snaren een behoorlijke hoek maken over de brug. Heb altijd het idee dat de gitaar dan meer "pompt".
    Nu zou je bij deze nog de snaren onder het staartstuk door kunnen halen natuurlijk...maar ik vroeg het me gewoon af.
    ik heb qua halshoek (en plaatsing tailpiece) al veel verschillende dingen gedaan/gestest. grotere halshoek (hogere TOM) doe ik enkel als er een Bigsby op komt omdat de respons van Bigsby beter is als de hoek achter de brug scherper is. maar verder probeer ik een TOM zo laag mogelijk te houden (studs dieper in de bushings betekent meer contact brug body)

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    maar verder probeer ik een TOM zo laag mogelijk te houden (studs dieper in de bushings betekent meer contact brug body)

    Hmm, da's een goeie!

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Bouwen met een brug halverwege is het makkelijkste, dan zit je altijd wel goed met de halshoek. Wat Barno doet is link als je niet heel goed plant of weet wat je doet . Lager dan op z'n laagst kan niet.

    Met mijn laatste Junior had ik hetzelfde idee: zo laag mogelijk, maar zat ik er net naast en moest ik zelfs de rand van de bushings verzinken tot niveau van het hout en bij de stud de onderkant van het randje afdraaien. Resultaat was wel een erg mooie lage brug.

    Denk dat je daarom meestal een brug op gemiddelde hoogte ziet, maar laag, zoals de Guttlin vind ik mooier en iets zegt me dat dat ook de klank ten goede komt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ooit weleens geprobeerd zonder tailpiece maar met ferrules? Ben benieuwd of dat nou beter/anders klinkt.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik heb qua halshoek (en plaatsing tailpiece) al veel verschillende dingen gedaan/gestest. grotere halshoek (hogere TOM) doe ik enkel als er een Bigsby op komt omdat de respons van Bigsby beter is als de hoek achter de brug scherper is. maar verder probeer ik een TOM zo laag mogelijk te houden (studs dieper in de bushings betekent meer contact brug body)
    Over welke halshoek spreken we dan? Altijd handig om te weten wanneer ik aan mijn zelfbouw begin (met bigsby).

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Wat tab zegt: het is risky business om bij gelijmde hals te mikken op zo laag mogelijke brug. vergt ervaring (inschatten wat de snaren gaan doen onder spanning (kan je niet op voorhand testen).

    at Napoje, ja al gedaan. theoretisch krijg je ander soort sustain (er komt minder metaal aan te pas) maar horen ... De hoek blijft trouwens min of meer idem: je bent sowieso beperkt : als de hoek te scherp wordt, raken snaren brugrand. Bij een tele, waarbij de snaren na de zadels bijna recht naar onder lopen, voel je wel meer relatieve snaarspanning, dus meer spank.

    humbucker: de hoek die de hals maakt tov de body waar hij binnenkomt (tussen 1 en 3° grosso modo, afhankelijk van hoogte brug, bodycurve) De hoek van de headstock is ander verhaal: daarbij hou je best iets aan net onder de 10°, gibson ging volgens mij ooit zelfs tot 17° maar is niet nodig en geeft stemmingsissues.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Denk dat je daarom meestal een brug op gemiddelde hoogte ziet, maar laag, zoals de Guttlin vind ik mooier en iets zegt me dat dat ook de klank ten goede komt
    Zou kunnen; zo'n brug hoog op de poten doet toch een beetje denken aan speakers op spikes zetten. Alleen bij speakers is dat wel gewenst en bij die brug niet.

    Beetje off topic hier, maar zou het werken om een gitaar af te stellen, de hoogte van brug naar body te meten, en dan busjes te draaien waar de brug dan op rust, voor maximaal contact met de body?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top