Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Bijna goed. Vergeet de sample-rate niet!
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #12

    Standaard

    Niet vergeten, maar is een net even andere discussie. Een hogere samplerate betekent dat meer momentopnames per seconde. Daarmee wordt de initiële benadering van de werkelijkheid nauwkeuriger, maar dat verandert niets aan de introductie van afrondingsfouten bij bewerkingen van het signaal. Hoe groot die afrondingsfouten zijn, hangt af van de bitrate, niet van de samplerate.

    De eigenlijke vraag natuurlijk: hoe krijg ik mijn opnames zo goed mogelijk klinkend? Over het algemeen kun je zeggen 'meer is beter', dus opnemen in 32 bits en 96 KHz* (of zelfs 192KHz). Echter, deze instellingen vergen ook meer van je systeem: meer bandbreedte, meer geheugen, meer opslag, meer rekenkracht en een snellere harde schijf. En dat kan problematisch worden want een goed klinkende opname begint bij een mooi, schoon en accuraat opgenomen signaal. Maar dan... Je past EQ en compressie toe, andere effecten, virtual instruments en ga zo maar door. Al deze bewerkingen kosten meer computer resources, en het is wel degelijk mogelijk een DAW op z'n knieën te krijgen als erg wild om je heen slaat in je productie en niet beschikt over een ruim bemeten moderne computer.

    De meesten onder ons zullen ergens een compromis moeten sluiten. Voor mij geldt dat ik liever opneem met een hogere bitrate dan met een hogere samplefrequentie. Maar goed, mijn DAW is bijna 9 jaar oud...

    * Ik heb ergens een keer een forumthread gelezen waarin opnemen op ultrahoge resoluties werd afgedaan als onzin, zelfs afdoend aan de uiteindelijke geluidskwaliteit. Ik geloof dat het iets te maken had met intermodulatie maar ik weet er het fijne niet van en heb er zelf geen ervaring mee.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  3. #13

    Standaard

    +1 voor paulus

    en uiteindelijk is je microfoon + het hok waar je opneemt bijna altijd de bottleneck...

    Als jij 16bits/44.1kHz opneemt met een mooie microfoon in een goed hok
    op een paar tientjes A/D interface op je telefoon ..... Of een handheld SD-recorder

    Dan kun je klinken als de beste opname uit de CD geschiedenis.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Wat is de volgorde? Van meest belangrijk naar minder belangrijk? Afhankelijk van je sound, intieme jazz is wat anders dan garage rock of lo-fi.

    Type Microfoon, type amp, gitaar, snaren, DI box, etc
    Kwaliteit van je gitaarspel, zang, andere instrumenten bespelen
    Ruimte, akoestiek, kwaliteit natuurlijke reverb
    Kwaliteit Mic pre amp en/of mengtafel
    Kwaliteit digitale reverb (Losse unit)
    Kwaliteit Analoog-digitaal convertor
    Bitdiepte 16/24 bit,
    Sample rate 44.1 / 48 / 96 kHz
    Kwaliteit van je DAW, plugings

    En dan nog je mixing skills... voor mij hoeft het allemaal niet zo perfect, ik heb een Roland VS harddisk recorder, die is prima voor een spontane take.
    Laatst gewijzigd door raabje; 1 november 2016 om 10:01

  5. #15

    Standaard

    Mijn 2 centen:
    1. Weten hoe je je spullen moet gebruiken, met afstand het meest belangrijk.
    2. Je spelniveau... discutabel - als je liedjes opneemt die passen bij je spelniveau, kun je ook met zeer simpele partijtjes een prachtige opname maken. Virtuositeit hoeft dus niet; een goede timing is wél een must.
    3. De technische kwaliteit en de staat van je instrumenten. Een valse Rhodes of een slecht geïntoneerde gitaar maakt een goede opname vrijwel onmogelijk.
    3. De ruimte
    4. De microfoon + preamp
    5. De afluistering
    6. Kwaliteit AD/DA-conversie
    7. Kwaliteit DAW en Plugins

    Conclusie: het minder om welke spullen je hebt, dan om hoe je ze gebruikt. Een aspect dat inhaakt op punt 1: de ergonomie en de workflow zijn ultrabelangrijk. Zo merk ik dat het veel tijd scheelt en de kwaliteit van de opname ten goede komt als ik mijn gitaar, microfoon en basgitaar allemaal tegelijkertijd kan aansluiten op mijn interface. Dus geen kabeltjes omprikken en opnieuw levels inregelen, maar aan het begin van de sessie in één keer goed. Heeft je interface te weinig kanalen en wil je tijdens het opnemen van instrument wisselen, dan veroordeel je je daarmee tot tussentijdse soundchecks die de vaart uit je opnamesessie halen. Bij mij heeft dat jammer genoeg vaak tot gevolg dat het moment van inspiratie vervliegt.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    Nou...
    Ik denk dat er inmiddels voldoende malen door experts is bewezen dat recorden en mixen op 96khz of zelfs 196 geen betere kwaliteit opleverd.

    Sommige plugin vertonen wel een betere compatability met b.v.96khz.

    @showband.

    Ik doelde inderdaad op meer headroom en de grotere bandbreedte bij 24bit.
    Dat het uiteindelijk toch weer terug moet naar cd format heeft iedereen. Toch levert het een betere kwaliteit. Maar voor live recording zou ik me er ook niet zo druk over maken idd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top