Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Hals krom?

  1. #1

    Standaard Hals krom?

    Mensen,

    Ik heb een basgitaar gekregen omdat de vorige eigenaar er niks meer mee doet. De gitaar heeft zo'n beetje 10 jaar in de hoes op een zolder gestaan met de snaren nog op spanning dus toen ik aan het kijken kwam wist ik niet zeker of het nog een bruikbare gitaar is. Ik heb tot nu toe nog geen ervaring met basgitaren (wel eens op gespeeld maar meer ook niet) dus ik heb geen idee hoe de hals er uit zou moeten zien.

    Wat mij opviel is dat ik bij de body ongeveer mijn pink tussen de hals en de snaren kan stoppen. Dit lijkt mij wel een erg grote afstand. Tevens lijkt de hals wat te buigen bij de kop.

    Mijn vraag is dus: hoort dit zo?

    en zo niet, wat moet er anders en valt er nog wat aan te redden?






  2. #2

    Standaard

    Die dikke snaren moeten we wat kúnnen bewegen hè?! Ziet er voor een krijgertje netjes uit hoor!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Ziet er niet problematisch uit. Met een afstelbeurtje kom je dr wel. Idd niet slim om de snaren gespannen houden wanneer je een basgitaar langere tijd opbergt. Maar zoals je zelf al stelt kan de action wel ietsje lager denk ik. De action blijft natuurlijk vanwege de vibrerende dikke snaren wel hoger dan bij een gewone gitaar. Anders krijg je fretbuzz.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogueny Bekijk bericht
    Idd niet slim om de snaren gespannen houden wanneer je een basgitaar langere tijd opbergt.

    Waarom niet?

  5. #5

    Standaard

    Veel mensen blijken te veronderstellen dat snaarspanning iets slechts is, of dat halshout heel kwetsbaar is.
    Er zijn zat gitaren en bassen die al 50 jaar 'op spanning' staan.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6

    Standaard

    Zo'n afstelbeurt, is dat zelf te doen of is het niet aan te raden?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Er is zat over te vinden op YT en je kunt niet veel verprutsen. Alleen wanneer je als een bezetene aan je halspen gaat draaien mol je 'm wellicht.

  8. #8

    Standaard

    Afstellen is goed te doen, mits je een referentie hebt. Met een nieuwe bas en gebrek aan ervaring op een bas heb je die denk ik niet. Dan ga je afstellen om het afstellen.
    Natuurlijk vind je op internet allerlei afstelgegevens als je ' bass guitar action' googled. Echter ik heb nog nooit een gitaar adhv theorie perfect afgestreld, is echt iets waarbij
    je gevoel moet hebben.
    Ga eerst eens spelen!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Veel mensen blijken te veronderstellen dat snaarspanning iets slechts is, of dat halshout heel kwetsbaar is.
    Er zijn zat gitaren en bassen die al 50 jaar 'op spanning' staan.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Ik ben er persoonlijk gewoon huivirig voor denk ik haha. Misschien is het toeval, maar ik heb 2 maal eerder een bas in handen gehad die zo lang op een zoldertje hadden gelegen. bij allebei helde de hals naar voren. Een er van kon goed afgesteld worden, de ander was onherstelbaar. Door deze persoonlijke ervaring zou ik er zelf mee oppassen en de spanning er af halen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Onzin. Als ie door liggen op zolder al krom trekt, heb je gewoon een kutgitaar. Ze zijn ervoor gemaakt. Zie Gearjunkie's argument.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top