Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Mac OSX Sierra

  1. #11

    Standaard

    @Hendrik: de update is gratis. Daarbij: mijn Macbook uit 2008 doet het nog prima op de een na meest recente versie van Mac OS. Da's 8 jaar product support op een laptop die het al 8 jaar volhoudt. Best respectabel toch?
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB Bekijk bericht
    @Hendrik: de update is gratis. Daarbij: mijn Macbook uit 2008 doet het nog prima op de een na meest recente versie van Mac OS. Da's 8 jaar product support op een laptop die het al 8 jaar volhoudt. Best respectabel toch?
    Eens,
    maar eerder heb je het dus aangeschaft voor bedrag x, en na een update (niet altijd een verbetering) functioneert het apparaat / software minder.
    Compensatie alstublieft?

    Zou wat zijn als je je auto naar de garage brengt, voor een beurt, en daarna functioneren de remmen of de verlichting niet meer.
    Doe maar niet, beetje raar.
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Ik ken er dus niets van en mijn reactie zal dan ook wel "dom" zijn maar kan Mijnheer Apple er zelf niet voor zorgen dat zijn nieuwe besturingssysteem compatibel is met het voorgaande ?

    Ik krijg wel de indruk dat heel dat updategedoe ook een stuk geldklopperij is om je nieuwe apparatuur, software etc.te doen kopen omdat hetgeen je al hebt ineens niet meer compatibel blijkt te zijn.

    Wie kan me dit in lekentaal eens verduidelijken ?
    Absoluut niet dom en je slaat de spijker op zijn kop.
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  4. #14

    Standaard

    @Hendrik1970, ik heb niet de indruk dat ik je tot andere inzichten kan brengen, maar wat je stelt is niet waar. In mijn ervaring is mijn Mac nog nooit ‘minder’ gaan functioneren na een OS-update. Berichten over niet langer werkende hardware, ondraaglijke traagheid etc. – ik herken het domweg niet uit mijn eigen ervaring. Sterker nog, nieuwe versies van MAC OS (en van Windows, op de misser Vista na) zijn veiliger, eleganter en doorgaans stabieler.
    Overigens gaan vergelijkingen met een auto vaak niet op als je het over computers hebt.

    @denis.hermans, ik doe een poging: besturingssystemen worden vernieuwd om de werking te verbeteren, nieuwe hardware te ondersteunen, nieuwe inzichten in interface design te implementeren, veiligheidsgaten te dichten en het systeem intrinsiek beter te beveiligen tegen digitale criminaliteit. Daarnaast bieden ze vaak leuke ‘eye candy’ ;-)

    De manier waarop een besturingssysteem werkt, wordt ook vernieuwd / verbeterd. Softwareontwikkelaars maken gebruik van het ontwikkelplatform en een ontwikkelomgeving die hoort bij het besturingssysteem. Voor Mac is dat X-Code.

    Om ontwikkelaars te helpen snellere, betere software te bouwen, bevatten de ontwikkelplatformen libraries en API’s – Application Programming Interfaces. Die nemen ontwikkelaars een hoop werk uit handen. Voorbeeld: je wilt een knop programmeren, dus je typt iets in de trant van: “maak Knop, naam ‘knopje’, label ‘verstuur’, functie ‘formulier verzenden’’. De API begrijpt dan wat je wilt. Namelijk een knop. Hoe deze knop er standaard uitziet, weet de API ook, dat hoef je dus niet helemaal te gaan programmeren. Zo zijn er duizenden functies voorgebakken in honderden API’s.

    Omdat hardware verandert, moeten API’s meeveranderen. 10 jaar geleden bestonden standaarden als Thunderbolt, USB 3 etc nog niet. Beeldschermresoluties waren een stuk lager en hackers nog niet zo geavanceerd als nu. Besturingssystemen ondersteunen doorgaans zowel de huidige versie van een API als een vorige. Je zult begrijpen dat als je dit zo door laat groeien, je uiteindelijk de bomen door het bos aan API’s niet meer ziet. Voor de bouwers van het besturingssysteem is het onbegonnen werk om al die verschillende versies bij te blijven werken, te garanderen dat ze daadwerkelijk met elkaar kunnen communiceren etc. Daarbij: oudere API’s bevatten soms veiligheidslekken die moeten worden gedicht. Dat kan niet altijd zonder de werking van de API zelf aan te tasten.
    Daarom worden verouderde API’s na verloop van tijd niet meer ondersteund. Voor softwareontwikkelaars is dat geen feest: ze moeten voor hun software nu nieuwe API’s aanspreken en dus ook leren hoe die nieuwe API werkt. Daarna testen en dan pas releasen. Daar kunnen ze al mee beginnen voordat het nieuwe besturingssysteem op de markt komt maar als het te lang duurt, zijn ze dus niet op tijd.

    Disclaimer: ik ben zelf geen ontwikkelaar, misschien zit ik er deels naast. Hopelijk heb je er toch wat aan.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  5. #15

    Standaard

    En dit ontkracht weer een heel lang verhaal;

    Een API is een set aan definities waarmee softwareprogramma's onderling kunnen communiceren. Het dient als een interface tussen verschillende softwareapplicaties waardoor de gebruikte code automatisch elkaar toegang tot informatie en/of functionaliteit geeft, zonder dat ontwikkelaars hoeven te weten hoe het andere programma exact werkt. API's bestaan voor (web)applicaties, softwarebibiliotheken en besturingssystemen en kunnen voor allerlei doeleinden worden ingezet. Zo gebruikt een besturingssysteem een API om softwareprogramma's in de gelegenheid te stellen om bijvoorbeeld te kunnen printen en kun je via een API van een internetapplicatie bijvoorbeeld teksten, foto's en video over de hele wereld binnenhalen en/of versturen.

    Het aardige van een API is dat deze niet voor een gebruiker van een softwarepakket of bezoeker van een website zichtbaar is. De API werkt op de achtergrond en doet daar geruisloos zijn werk door met andere softwareprogrammatuur of het besturingssysteem te communiceren over hetgeen jij op dat moment in de software aan het doen bent. Voor developers is het ook een groot voordeel dat je door gebruik van API's software niet vanaf de grond af opnieuw hoeft op te bouwen, aangezien je functies kunt aanroepen in plaats van ze zelf te programmeren.
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  6. #16

    Standaard

    ...maar lieve Hendrik1970, dat zeg ik toch preciesongeveer?
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  7. #17

    Standaard

    kijk het lijkt wel software die niet deugt, precies ongeveer.

    Schiet mij maar lek.

    Nog niet misschien, precies, en al helemaal niet ongeveer.
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Ik heb Sierra al een paar weken draaien i.c.m. met Logic Pro en Waves plugins, geen centje pijn.
    Ik heb geen Universal Audio plugins, dus daar kan ik niet veel over zeggen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top