Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 98
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    inderdaad, ook het meeste materiaal in de keuken is van beukenhout gemaakt. Maar er zijn maar weinig voorwerpen die dezelfde slanke vorm als een gitaarhals hebben met daaraan nog eens een 70-tal kg aan snaren dat eraan ligt te trekken. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Veel trappen worden ook uit beuk gemaakt en durven ook onder temperatuur/vochtigheids-schommelingen uitzetten en kraken. Ik zou het alvast niet aanraden (in alle eerlijkheid is het mij destijds ook afgeraden, maar koppig zijn hoort nu eenmaal bij de doe-het-zelver)

    edit: de toets was van wengé: een stijve houtsoort die helemaal niet bougeert, eigenlijk werkte die hals als een soort bi-metaal. Als ik er bij nadenk: ik had er misschien een soort vochtigheidsmeter van kunnen maken.
    Ik meen dat bij stalen snaren er zo'n 250 kg kracht op de halsconstructie staat.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Ik geloof niet dat 4 schroeven die hals vast zouden houden onder een kwart ton trekkracht, afhankelijk van de gebuikte snaardiktes zit er een 70 tot 80kg aan trekkracht op de snaren ( wat op zich een verkeerde term is want kracht wordt uitgedrukt in Newton, maar goed)

    @Barno en TR: als alles goed is moet die methode ook lukken zonder de tremblok er af te halen want de uitsparing daarvoor moet ook juist zitten?

    Pick-ups dan: heeft iemand een aanrader voor betaalbare allround stratpickups?

    Grtz

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    ik ben zeer te spreken over 4 season pickups.... mooie klank en niet duur...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    @Barno en TR: als alles goed is moet die methode ook lukken zonder de tremblok er af te halen want de uitsparing daarvoor moet ook juist zitten?

    Grtz
    daarom dat je de tremholte best pas freest nadat je de juiste bruglocatie hebt bepaald...

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard Project 9: stratostrobot?

    Vandaag begonnen met de eerste mal. Meteen begonnen met de mal voor de pickguard, niet de meest logische mal om mee te starten. Maar hierbij kon ik goed gebruik maken van de Ross die ik bij HBM heb gekocht.


    ^eerst ruw uitzagen met de decoupeerzaag (wipzaag)


    ^schuren tot op de lijn, de flauwe bochten met de grootste diameter


    ^de korte bochten met een kleine diameter


    ^gaten boren en pick-up uitsparingen met de speedboor voorboren (hierbij begaf de lijmspray het)



    ^schuren en recht vijlen


    ^zijkanten insmeren met witte houtlijm en klaar

    Topmachine die schuurrol!

    Grtz
    Laatst gewijzigd door st.robot; 14 oktober 2016 om 17:54

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Kracht mag je uitdrukken in kg, in principe weet iedereen wat je bedoeld.

    Ik weet niet precies hoeveel kracht de snaren uitoefenen op de hals, ik dacht tussen de 60 en 70 kg (dus zeg 600 a 700 newton). Dat ligt een beetje aan de mensuurlengte, snaardikte en gebruikte stemming.


    Zeker geen 250 kilogram.

    Wat betreft hout: volgens mij zijn zelfs de meest slappe houtsoorten sterk genoeg om een hals uit te maken. Houtsterkte is echt geen probleem als het gaat om het weerstaan van de kracht van de snaren. Of de kop dan breekgevoelig is en wat de klankeigenschappen van bijvoorbeeld balsahout zijn is een tweede.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 14 oktober 2016 om 21:02
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard Project 9: stratostrobot?

    Verder met de mallen:


    ^eerst de mal voor de contour + pick-up routing.


    ^hoewel ik voor de contour ook de basis mal die ik ooit van cocobolo heb gehad kan nemen (waarvoor nogmaals dank)


    ^voor de brugpickup maak ik een apart vulstukje omdat de controle ruimte dieper gefreesd wordt


    ^de ruimte voor het tremblok bepaal ik later op de gitaar zelf, dit zet ik dan nadien op de mal



    ^en dan nog de hals

    Er komt nog een mal voor de neckpocket en backrouting en nog een voor het afdekplaatje daarvoor

    Grtz

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Kracht mag je uitdrukken in kg, in principe weet iedereen wat je bedoelt.
    Uiteraard

    Houtsoorten zullen niet breken onder die 250kg maar rechtblijven zullen ze niet doen, waaibomenhout zal eerder een 6 voudige handboog opleveren denk ik.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Het weekend afsluiten met de laatste mal. Alle hardware is besteld, de mallen worden nog aangepast (brug). Vanaf nu zal het wat trager gaan, vaderschapsverlof is voorbij. Dus nu baby, vrouw en fulltime job (en nog slapen tussendoor ook)




    Grtz

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard Project 9: stratostrobot?

    Hallo iedereen, korte nieuwe update

    Het hout is aangekomen. Een mooi stuk esdoorn met een subtiele flame er in en een groot stuk elzen. Ik heb even het soortelijk gewicht van de bodyblank bepaald: 430kg/m3 ( ter vergelijking, het mahonie dat ik gebruikte voor mijn sg-achtige was 670kg/m3)
    Dus ik denk dat ik hier een lekker lichte gitaar van kan maken! Thx aan Rick van masave




    Grtz
    Laatst gewijzigd door st.robot; 21 oktober 2016 om 17:29

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top